جمعه 14 ارديبهشت 1403, Friday 3 May 2024, مصادف با 24 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23816
منتشر شده در یکشنبه, 27 فروردين 1402 13:21
تعداد دیدگاه: 0
با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (جذب صمت) که بستری برای مشارکت مردمی در حکمرانی نوین است، با حضور وزیر صمت آغاز به‌کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (جذب صمت) روز یکشنبه 27 فروردین‌ماه درحالی با حضور «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صمت و جمعی از معاونان و مدیران کل این وزارتخانه آغاز به‌کار کرد که فرصتی تازه برای جذب سرمایه‌های ‌فکری و ایده‌ها می‌کند. همچنین تحولی در دریافت نظر و پیشنهادهای‌ نخبگان، خبرگان و آحاد مردم ایجاد کرده و بستری برای مشارکت مردمی در حکمرانی نوین صمت خواهد بود.

سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت با عنوان اختصاری «جذب صمت» در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر طرح مسائل اساسی با افکار عمومی و مردم و تاکیدات ریاست جمهوری در خصوص استفاده از ظرفیت و نظرات دانشمندان، دانش پژوهان و صاحبان اندیشه در همه بخش‌های دولت؛ با هدف ارتقای کیفیت قاعده‌گذاری در نظام مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارت برای نخستین‌بار در وزارت صمت طراحی شده تا فرصت‌های نوینی را در راستای حکمرانی مردمی و شنیده شدن صدای تمامی ذینفعان این بخش همچون فعالان اقتصادی، نخبگان و دانشگاهیان، همکاران دستگاه‌های اجرایی و عموم مردم در فرآیندهای سیاستگذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد کند.

گفتنی است، جمع‌سپاری مفهوم جدیدی است که معنای آن از مشارکت عمومی گرفته شده و سازوکار حضور طیف وسیعی از نخبگان را به عرصه سیاست‌گذاری و قاعده‌گذاری فراهم می‌کند و از مشارکت آنها استفاده می‌کند تا بتواند بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را حاصل کند.

با توجه به پیچیدگی مسائل و ابعاد مختلف موضوعات، جمع سپاری در حکمرانی امروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در واقع جمع‌سپاری، به‌همراه سایر روش‌های مشارکت جویانه، فرصت‌های تازه‌ای را برای فعالیت همه اقشار ایجاد می‌کند تا گستره ذینفعان در موضوعات مختلف سیاست‌گذاری بتوانند در تصمیمات کلان کشور دخیل باشند.

سامانه جذب صمت یا جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت، در واقع ابزار و سازوکار وزارت صمت برای بهره‌گیری از جمع سپاری در مأموریت‌های خویش است. این وزارتخانه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود، سامانه جذب را مبتنی بر تجربیات موفق بین‌المللی و داخلی، طراحی و قابل بهره‌برداری کرده است.

این سامانه فرایندهای لازم برای مشارکت را در خود جای داده و با ارائه دسترسی به ذینفعان همچون تشکل‌ها، اندیشکده‌ها و صاحب‌نظران، برخی موضوعات روز مأموریتی بخش صمت را در قالب «موضوعات جمع سپاری» با آنها در میان می‌گذارد، اسناد و اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار می‌دهد و با طرح سؤالاتی، زمینه را برای اخذ نظرات آنان فراهم می‌کند.

جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (جذب صمت)، سامانه‌ای‌است که مشارکت صاحب‌نظران، متخصصان و فعالان حوزه‌های متنوع این بخش را در مسائل سیاستی و قاعده‌گذاری به مشارکت می‌طلبد. همچنین یکی از راهبردهای مهم وزارت صمت در تحقق اهداف دولت مردمی به شمار می‌رود که دراین سامانه با جمع سپاری‌های تخصصی از نظرات مردمی بهره خواهیم گرفت.

لذا از این پس سامانه (جذب صمت) به‌عنوان مهمترین درگاه ارتباط وزارت صنعت، معدن وتجارت با نخبگان و خبرگان سراسر کشور و در رابطه با موضوعات مختلف با رویکرد جمع‌سپاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا تکمیل کننده فرآیندهای سنتی پیشین بوده و زمینه‌ساز مشارکت گسترده ذینفعان و آحاد جامعه در مسیر ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری‌ها دراین وزارتخانه باشد.

گفتنی است، سه کلیدواژه مهم سامانه جمع سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (جذب صمت) «حکمرانی مردمی»، «مشارکت تخصصی» و «خرد جمعی» است.

همچنین مزایای راه‌اندازی این سامانه به آدرس (jazb.mimt.gov.ir) به شرح زیر است:

* استفاده از تمامی ظرفیت های مختلف دانشی و تجربی در سراسر کشور و حتی خارج از کشور

* کاهش زمان بهره مندیاز ظرفیت دانشی و فکری کشور

* گفتمان‌سازی حول محور سیاست‌های ‌کلی و برنامه‌های بخش صمت

* احساس تعلق از طریق به مشارکت طلبیدن ذینفعان

* ارتقای وفاداری جامعه نخبگانی به رویکردها و سیاست‌های تدوین شده

* افزایش قابل توجه ایده‌ها و نظرات نو در راستای بهبود بخش صمت

* شکل‌گیری شبکه استعداد خبرگانی حول موضوعات صنعتی، معدنی و تجاری مختلف در سطوح حکمرانی و بنگاهی

* اطمینان از تناسب بین نیازهای جامعه و مسائل اولویت‌دار در فرآیند سیاست‌گذاری/ انتهای پیام

وزارت صنعت، معدن و تجارت

نوشتن دیدگاه