چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403, Wednesday 24 April 2024, مصادف با 15 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4498
منتشر شده در دوشنبه, 14 خرداد 1397 11:43
تعداد دیدگاه: 0

یکی دو هفته‌ گذشته بود که برخی از رسانه‌های شهر از غیبت هر هفته‌ای رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان اصفهان در روزهای چهارشنبه و شنبه خبر دادند و این خبر تا امروز از سوی هیچ نهادی تکذیب نشده و تنها با توضیحاتی از جانب این مدیر همراه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از فارس، «حدود 9 هزار واحد صنعتی در استان اصفهان فعال است» جمله‌ای است که بارها از سوی مسؤولان اقتصادی استان مطرح شده و به نوعی ترجیع‌بند سخنرانی این افراد در هنگام معرفی این استان صنعتی است. اما توصیف وخامت حال این 9 هزار واحد و کیفیت چگونگی ادامه حیات آن‌ها از زبان کمتر مسؤولی در طی سال‌های اخیر شنیده می‌شود.

صنعت اصفهان به حدی از رکود رسیده که برخی آمارهای غیررسمی حاکی از فعالیت تنها 25 درصد صنایع استان در بالای ظرفیت 50 درصدی است و انواع فشارها به تولیدکنندگان اصفهانی موجب شده تا موج جدید تعدیل نیرو گریبان‌گیر صنایع این استان شود.

*عملکردهای مدیران ضعیف گریبان‌گیر صنایع

واضح و مبرهن است که بالاتر بودن نرخ بیکاری استان اصفهان نسبت به متوسط کل کشور و رتبه پایین این استان در شاخص فضای کسب‌ و کار را نمی‌توان تنها زاییده مشکلات اقتصادی کل کشور دانست و عملکرد ضعیف دستگاه‌های دولتی و مدیران آن طی سال‌های اخیر در استان اصفهان زمینه‌ساز بروز این مشکلات شده است.

از سویی به گفته سید رسول رنجبران، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، «سخت‌گیری‌های بیش از حد دستگاه‌ها و برخوردهای تنگ‌نظرانه با فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران در این استان، اصفهان را معروف به سرمایه‌گریز کرده است و این یکی از دلایلی شده که در یک دهه گذشته کمتر سرمایه گذاری‌های جدید و قابل توجه در استان انجام پذیرد».

*سِمَت‎های پروازی در «صمت» اصفهان

اصفهان سال‌ها است که از مشکل مدیریتی شدید رنج می‌برد و تسلط مدیران غیربومی، غیرخلاق، محافظه‌کار، پیر و بی‌برنامه بر برخی ادارات مهم استان، مشکلات متعددی را برای اقتصاد استان به وجود آورده که شرح آن در حوصله این مقال نمی‌گنجد.

در کنار همه این صفات و ویژگی‌ها ظهور پدیده مدیران پروازی نیز جای تأمل فراوان دارد و یکی دو هفته گذشته بود که برخی از رسانه‌های شهر از غیبت هر هفته‌ای رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان اصفهان در روزهای چهارشنبه و شنبه (به واقع 4 روز از 7 روز هفته) خبر دادند و جالب‌تر اینکه به گفته همین رسانه‌ها، فرد مذکور برای غیبت خود حق مأموریت نیز دریافت می‌کند؛ خبری که تا امروز هیچ نهاد رسمی آن را تکذیب نکرده است اما اسرافیل احمدیه خودش در مصاحبه 31 اردیبهشت ماه با یکی از رسانه‌ها این موضوع را رد کرده و گفته است: «من پروازی‌ام؟!».

وی دستگاه‌های نظاراتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور را ناظر بر عملکرد و حضور وی در سطح استان دانسته است که معیار این هستند که وی این تردد را مجاز رفته است یا خیر.

*مدیریت از راه دور صنعتی‌ترین استان کشور

البته به گفته کارکنان سازمان صمت اصفهان، در مدت غیبت وی، هیچ کاری بر زمین نمانده و همه نامه‌ها نیز از طریق اتوماسیون به ایشان ارجاع داده می‌شود اما مشخص نیست اگر با اتوماسیون می‌توان به این خوبی، صنعتی‌ترین استان کشور را مدیریت کرد، چرا سه روز باقیمانده از هفته را نیز در تهران ساکن نمی‌شوند تا رنج سفر و هزینه‌های گزاف آن بر ایشان تحمیل نشود؟

موضوعی که برخی نمایندگان مردم استان در مجلس شای اسلامی نیز نسبت به آن اعتراض‌هایی را مطرح کرده و برخی از آن‌ها در گفت‌وگو با فارس، پروازی بودن یکی از مدیران صنعتی استان را تأیید کردند.

لازم به مرور است که صنعت اصفهان به معنای واقعی کلمه بیمار شده است؛ مضاف بر این، مدیریت صادرات، نظارت بر واردات، کنترل بازارها و تعامل با اصناف از دیگر وظایف سازمان عریض و طویل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان که آمار و ارقام، وضعیت مناسب هیچ یک از این بخش‌ها را تأیید نمی‌کند و سقوط رتبه صادرات استان، گواهی بر این مدعاست؛ بی‌تردید اداره صنایع استان با چنین وضعی اصلا کار سخت و خارق‌العاده‌ای نیست.

با اجماع نظرات همه کارشناسان این حوزه رفع این مشکلات با مدیریت اتوماسیونی و نظارت پروازی قابل انجام نیست و نتایج چنین روشی در مدیریت سال‌های اخیر صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان هویداست؛ مدیران استانی اگر به دنبال رفع مشکلات مذکور هستند باید با حواس بیشتری به عملکرد ادارات «دم‌گوشی» خود نظارت کنند.

نوشتن دیدگاه