پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403, Thursday 16 May 2024, مصادف با 8 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3541
منتشر شده در پنج شنبه, 15 مهر 1395 08:53
تعداد دیدگاه: 0

اقدام عربستان‌سعودی بر برگزاری مانور دریایی در تنگه هرمز با واکنش نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از شهروند، نیروی دریایی سپاه پاسداران که مسئولیت حفظ امنیت تنگه هرمز را برعهده دارد، روز گذشته در بیانیه‌ای که به شناورهای عربستانی هشدار داد که به هیچ عنوان به آب‌های سرزمینی ایران نزدیک نشوند.
عربستان‌سعودی از روز دوشنبه رزمایش دریایی خود به نام «سپر ١» را در آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز آغاز کرده است. گفته می‌شود که این بزرگترین رزمایش دریایی عربستان در آب‌های خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است. در این رزمایش، یگان‌هایی از نیروی دریایی پادشاهی عربستان از ناوگان شرقی حضور دارند که شامل کشتی‌های پادشاهی، قایق‌های تندرو، هواپیماهای نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و یگان‌های امنیتی ویژه می‌شود.
ماجد القحطانی فرمانده این رزمایش اعلام کرد که مانور «سپر ١» در خلیج فارس، یکی از بزرگترین مانورهای ناوگان شرقی عربستان در خلیج فارس و دریای عمان است. قحطانی افزود: رزمایش یادشده همه عملیات‌های دریایی ازجمله نبردهای هوایی، سطحی، زیرسطحی، جنگ الکترونیک، پیاده کردن تفنگداران، یگان‌های امنیتی ویژه و تیراندازی با گلوله جنگی را شامل می‌شود. فرمانده عربستانی همچنین گفت که این رزمایش در راستای طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی از پیش تعیین‌شده، انجام می‌شود و هدف از آن بالابردن توان نبرد و کارکرد حرفه‌ای یگان‌های نیروی دریایی عربستان برای مقابله با دشمن احتمالی است.
عربستان درحالی اقدام به برگزاری رزمایش در آب‌های خلیج‌فارس کرده که همچنان در باتلاق جنگ یمن که خود به راه انداخته، گرفتار شده است. شکست امنیتی و نظامی سعودی‌ها در عرصه‌های مختلف به دلیل یک‌سال‌ونیم تجاوز به یمن، این کشور را به سمت بحران اقتصادی بزرگی سوق داده است. حمله به یمن عربستان را مجبور به پرداخت صدها‌ میلیارد دلار برای خرید انواع اسلحه، خرید مواضع و بستن دهان کشورها به جز کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف و دادن هدیه‌ها و کمک‌هایی به ارزش ده‌ها ‌میلیارد دلار کرده است.
حمله عربستان به یمن طی یک‌سال‌ونیم گذشته ١٠‌هزار کشته، هزاران زخمی و تخریب زیرساخت‌های این کشور را به همراه داشته است. تنگه هرمز که این مانور در آن انجام شده، هم از نظر نظامی اهمیت دارد و هم از نظر اقتصادی. به گزارش وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا، در‌ سال ۲۰۱۳ روزانه ۱۷‌میلیون بشکه نفت از این آبراه منتقل شده که حدود ۳۰‌درصد کل نقل‌وانتقال دریایی نفت در آن زمان بوده است.

malavanan


در بیانیه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به واحدهای شناوری حاضر در این برنامه آمده است: به کلیه شناورهایی که در رزمایش اعلامی عربستان‌سعودی حضور دارند، اعم از شناورهای نیروی دریایی سعودی و شناورهای غیر از آن اعلام می‌گردد؛ نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتقاد دارد اصالتا این رزمایش مصداق مشخصی برای تشنج‌آفرینی و کم‌کردن امنیت پایدار در خلیج‌فارس است.
بیانیه سپاه در ادامه می‌افزاید: به همین لحاظ عبور هیچ یک از شناورهای نظامی شرکت‌کننده در رزمایش اعلامی از آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مجاز نمی‌باشد و به هیچ‌وجهی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی نزدیک نشوید و حتی از آب‌های بین‌المللی نزدیک آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران عبور نکنید، چراکه ما اعلام می‌داریم این عبور به هیچ‌وجه مصداق عبور بی‌ضرر نمی‌باشد.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده، به همراه ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای تأمین امنیت پایدار خلیج‌فارس و تنگه هرمز در آمادگی کامل به سر می‌برند و با هرگونه حرکت، تلاش و اقدام برای برهم‌زدن آرامش و امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز و دریای عمان مقابله متناسب و فوری انجام خواهد داد. چنانکه خبرگزاری رویترز گزارش داده، نیروهای مسلح عربستان‌سعودی، برای آنچه «مقابله با خطرات تجاوز احتمالی» اعلام شده، در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان یک رزمایش نظامی آغاز کرده‌اند.

نوشتن دیدگاه