دوشنبه 31 ارديبهشت 1403, Monday 20 May 2024, مصادف با 12 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2685
منتشر شده در پنج شنبه, 26 فروردين 1395 19:06
تعداد دیدگاه: 0
مشاور سیاسی رئیس جمهور روسیه:

نظریه پرداز روس گفت: عامل موفقیت انقلاب ایران، آشتی دین و سیاست بود و وجود ولایت فقیه در ین زمینه بسیار موثر است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به مقل از ایمنا، «الکساندر گاییویچ دوگین»، فیلسوف و نظریه پرداز روس در جمع اندیشمندان و سیاست مداران اصفهانی در خانه بیداری اصفهان حضور یافت و به بیان...

نظریه پرداز روس گفت: عامل موفقیت انقلاب ایران، آشتی دین و سیاست بود و وجود ولایت فقیه در ین زمینه بسیار موثر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به مقل از ایمنا، «الکساندر گاییویچ دوگین»، فیلسوف و نظریه پرداز روس در جمع اندیشمندان و سیاست مداران اصفهانی در خانه بیداری اصفهان حضور یافت و به بیان نظریات سیاسی خود پرداخت.
مشاور سیاسی رییس جمهور روسیه با اشاره به روابط کنونی ایران و روسیه در زمینه تحریم ها گفت: برای برقراری ارتباط صحیح بین سیاست مداران روس و ایرانی نیاز است تا با خط مشی روسیه آشنا شده و در این زمینه روشن سازی انجام گیرد.
وی ادامه داد: در مرحله اول باید به این امر توجه داشت که سیاست و دیانت در یک خط هستند و جدایی دین و سیاست امکان پذیر نیست. هر سوال دینی جنبه ای سیاسی دارد و هر بحث دینی از جنبه سیاسی برخوردار است. این بدان دلیل است که خداوند حاکم نهایی و اصلی دنیا است و قبول خداوند به عنوان فرمانروای دنیا نشان می دهد که هر چه در دنیاست به او باز می گردد.
این استاد دانشگاه حاکمیت زمینی را لازمه قبول حاکمیت خدا دانست و گفت: حاکمان دنیا با قبول حاکمیت خداوند، عدالت را برقرار می سازند و عمل بر خلاف فرامین الهی ناعدالتی را در بر خواهد داشت. انقلاب ها معمولا برای برپایی عدالت صورت می گیرند و هر دکترین سیاسی به دنبال ابعاد دینی است و هر دکترین دینی به دنبال اهداف سیاسی .
وی انقلاب ایران را حرکتی بر علیه بی عدالتی حکومت پهلوی دانست و گفت: شاه سابق دست نشانده شیطان بزرگ بود و این امر دلیل اشائه بی عدالتی بود. این امر که امام خمینی آمریکا را به عنوان شیطان معرفی نمود به دلیل سیاست نبود، بلکه نوعی مخالفت دینی بود. تمدن های غربی به دلیل عدم قبول خدا، دست نشانده شیطان اند و انکار قدرت خداوند نقص در عدالت است.
فیلسوف روس بزرگان دینی گذشته ایران را مظهر شجاعت معرفی کرد و گفت: اگر روحیه و بعد معنوی انقلاب ایران را از آن بگیریم دیگر نمی توان آن را حفظ و نگهداری نمود . بزرگان دینی ایرانی سعی در حفظ تعادل بین دین و سیاست داشتند و این عامل ارزشمند وجودی آنها و تداوم راه آنها بود. دلیل محکم بر این امر آن است که آنان جان خود را در راه اعتقادات خود فدا می کردند و نگرش های سیاسی آنها ، نگرش دینی آنان را تحت الشعاع قرار می داد.
نظریه پرداز سیاسی روس ادامه داد: این انقلاب نباید متوقف شود و قطع رابطه بین دین و سیاست باعث خیانت به اصل این انقلاب است و باعث می شود شیطان بزرگ به هدف خود دست یابد. اگر در زمان تحریم ها مردم زندگی سختی داشتند اما روحیه ملی خود را حفظ کردند واین امر بسیار مهم بود. دوستی با غرب برای ایران و روسیه در زمان کنونی، خیانت به روح انقلاب و تغییرات کنونی آنها خواهد بود.
وی ادامه داد: امروز وضعیت روسیه از ایران بدتر است اما کلیسای ارتدکس روسیه همچنان مخالف رابطه با آمریکا است. علت آن این است که روسیه در خاطره تاریخی خود کومونیست و لیبرالیسم را تجربه کرده است که به مراتب بد تر از متریالسم است و عقاید ارتدکس به شدت با آن مخالف است.
وی افزود: به قدرت رسیدن پوتین انقلاب نبود اما یک تغییر اساسی و طولانی مدت بود.
وی ادامه داد: آمریکا و شیطان بزرگ تجسم دجال در اسلام و شیطان آخر الزمان در ارتدکس است. آنچه امروز مهم است ایجاد همدلی برای ایجاد عدالت با تکیه بر همپوشانی دین و سیاست است. انقلاب مشروطه ایران نمونه ای از وضعیت کنونی روسیه است که مبنای دینی نداشت و در نهایت به شکست انجامید. ولایت فقیه نمونه حاکمیت دینی است که ایرانی ها به آن دست یافته اند.
تئوری پرداز نظریه چهارم سیاسی گفت: نظریه اول سیاسی لیبرالیسم بود که ماهیتی غربی و شیطانی داشت و نظریات دوم و سوم که کمونیست و ناسیونالیسم بود سعی در اصلاح آن داشتند و راهی جز دنبال سیاست شیطانی را نداشتند. راه نجات تمرکز بر نظریه چهارم است که کاملا باید از تمامی نظریات گذشته دور بوده و ماهیتی جدید داشته باشند.
دوگین ولایت فقیه را راه چهارم برای ایران دانست و اظهار داشت: دیگر کشورها نیز باید نظریه چهارم خود را بر پایه فرهنگ و خاطرات خود تعریف کنند. امروز آنچه از انقلاب ایران به دنیا ثابت شد، آن است که می بایست هر کشور به دنبال راه خود باشد. امروز روسیه به دنبال ادامه دادن تجربیات ایران است.
نادر طالب زاده از کارگردانان و برنامه سازان تلویزیونی نیز از مهمانان ویژه در این مراسم بود./

نوشتن دیدگاه