شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25100
منتشر شده در پنج شنبه, 07 دی 1402 14:52
تعداد دیدگاه: 0
رییس جمهور:

رئیس جمهور نمایش کارآمدی دین در عرصه‌های مختلف زندگی مردم را وظیفه و مسئولیت سنگین دولت دانست و نقش علما و حوزه‌های علمیه را نیز در جهاد تبیین برای امیدآفرینی در جامعه و تقویت ایمان مردم را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در «سیزدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» حضور در این جمع را برای خود و دولت مغتنم توصیف و تصریح کرد: ارتباط دولت با حوزه‌های علمیه عموما و با حوزه ‌علمیه قم خصوصا که همواره مبدا و حامی انقلاب شکوهمند اسلامی و نهادهای انقلاب‌ اسلامی بوده و خود را نسبت به این حمایت در عرصه‌های کادرسازی،‌ محتواسازی و مراقبت از امور متعهد می‌دیده برای هر دو طرف اطمینان‌بخش بوده و سرمایه‌ای بزرگ تلقی می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی شکل گرفت و ساختار و سازمان آن با هدف اداره اجتماع بر پایه دین ایجاد شد، افزود: جمهوری اسلامی به دنبال اثبات کارآمدی دین در عرصه اداره زندگی اجتماعی انسان معاصر بود. باور داریم که در مقابل تمدن‌های مدعی که امروز در دنیا وجود دارد، اجتهادی تمدن‌ساز وجود دارد که علیرغم همه تطورات و اتفاقات و نوآوری‌هایی که در جهان صورت گرفته در مقابل هیچ سوالی از پاسخ بازنمی‌ماند و مبتنی بر فقه جعفربن محمد صادق (ع) می‌تواند پاسخگو و تامین کننده همه نیازهای امروز جامعه بشری باشد.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: این دعوت کاملا مبتنی بر یک مبانی متقنی است که تاکنون توانسته در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی به معنی عام اثرگذار باشد و در عرصه جهانی حرف داشته باشد، لذا حتما این اجتماع عظیم و حضور علمای اعلام، هم‌اندیشی، همراهی و همکاری آنها می‌تواند بسیار اثربخش و امیدآفرین باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تلاش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه با انکر منکرات یعنی رژیم ستم‌شاهی بود گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز جامعه مدرسین همه هم و غم خود را حمایت از اعرف معروف‌ها یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای رفع کاستی‌ها، نواقص و مشکلات مبتنی بر مبانی قرار داده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه وقتی به 40 سال گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم که به لطف خدا خدمات بسیاری انجام و گام‌های موثری هم در کشور، هم در منطقه و هم در جهان برداشته شده، خاطرنشان کرد: لکن این هم‌اندیشی‌ها و نشست‌ها ما را وامی‌دارد که در آنچه انجام شده بازنگاهی کنیم و در وهله بعد ببینیم چه اقداماتی از این پس باید انجام بگیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خروجی چنین نشست‌هایی باید این باشد که با وجود موفقیت‌هایی که تاکنون با هدایت‌های امام راحل و رهبری فرزانه انقلاب اسلامی، مراجع بزرگوار تقلید و اساتید برجسته حوزه علمیه داشته‌ایم، اما به لحاظ نظری و عملی با چه نیازهایی مواجه هستیم، گفت: این همان موضوعی است که رهبری در حرم رضوی (ع) نسبت به آن تاکید داشتند؛ مسئله ضرورت تحول.

آیت الله رئیسی نگاه تحولی، تحول در فرآیندها و تحول نهادی را سه گام اصلی در مسیر تحقق تحول دانست و افزود: نگاه تحولی ضرورت ایجاد تحول است. همچنین باید مسیر گذشته را ارزیابی کنیم و ببینیم که در کجاها می‌شد فرآیند دقیق‌تر، سریع‌تر، حساب شده‌تر و موثرتر باشد. سومین نکته نیز تحول در ساختارهاست؛ منظور از ساختارها صرفا شاکله اداری در عرصه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیست، بلکه تحول در عرصه آداب و رسوم فرهنگی را نیز شامل می‌شود.

رئیس جمهور نتیجه اصلی مورد انتظار از تحول را ارتقای بهره‌وری دانست و اظهار داشت: امروز در کشور بیش از هر چیز دیگری به سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری نیاز داریم. اولین گام برای افزایش بهره‌وری کاملا فرهنگی است و نیاز به فرهنگ‌سازی در جامعه دارد. این فرهنگ‌سازی باید هم در عرصه اداره کشور صورت گیرد هم در میان عموم مردم چرا که هر جا که مشارکت مردم را داشتیم آنجا عرصه موفقیت نظام بوده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه دولت مردمی اساس و مبنای تحول را «سند گام دوم انقلاب شکوهمند اسلامی» قرار داده است، تصریح کرد: هر تحولی در کشور باید مستند به سند تحول گام دوم انقلاب اسلامی باشد که هم وضع موجود و هم وضعیت مطلوب را با اتکا به نگاه تحولی بسیار دقیق توصیف کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه گاهی از ما سوال می‌شود که گفتمان دولت چیست؟ در پاسخ خاطرنشان کرد: گفتمان در دو کلمه نمی‌شود که بر فرض مثال ما بگوییم گفتمان دولت آزادی و عدالت است، این شعار است و نمی‌توان آن را گفتمان توصیف کرد. گفتمان با شعار درست نمی‌شود بلکه نیاز به این دارد که در جامعه نهادینه شود، مثل آنچه که در لسان امام و رهبری است، این را گفتمان می‌گویند. لذا ما گفتمان خودمان را همان گفتمان امام و رهبری قرار دادیم چون همین گفتمان باید اجرایی بشود.

رئیس جمهور افزود: تمامی رویکردهای تحولی در دولت مردمی مستند به سند بالادستی گام دوم انقلاب اسلامی است، چرا که معتقدیم در این سند هم به واقعیت‌های موجود توجه شده و هم با نگاهی به آینده تنظیم شده است. دولت مردمی همچنین بر اساس این بیانیه، قریب به 37 موضوع از مهم‌ترین مسائل مبتلابه کشور را بررسی و به استناد اسناد بالادستی برای آنها راهکار ارائه کرده است.

آیت الله رئیسی با ابراز تأسف از غفلت گذشتگان نسبت به گفتمان امام و رهبری برای حل مشکلات کشور تصریح کرد: بر اساس تجربه، هر جایی در بخش اقتصاد، سیاست و فرهنگ که بر مبنا و اصول گفتمان امام و رهبری عمل کرده‌ایم، حوزه موفقیت ما بوده و هر آنجا که نسبت به این اصول و مبانی غفلت داشته‌ایم با کاستی مواجه شده‌ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر در حوزه فرهنگ به گفتمان امام و رهبری عمل می‌شد شاهد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که موجب رنج دلسوزان و دغدغه‌مندان شده، نبودیم و در بخش اقتصاد نیز اگر بر همین مبنا به اقتصاد مقاومتی عمل می‌شد اقتصاد کشور با تکانه‌های خارجی دچار مشکل نمی‌شد.

آیت الله رئیسی انقلاب اسلامی را برخوردار از ظرفیتی عظیم برای ایجاد تحول در تمام شئونات زندگی مردم دانست و با اشاره به گرایش و تمایل ملت‌های مختلف جهان به انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما معتقدیم مبتنی بر همین ظرفیت بسیار عظیم می‌توانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، دیپلماسی عزتمندانه را جایگزین دیپلماسی التماسی کنیم، در بخش اقتصاد و تجارت خارجی در منطقه دست برتر را داشته باشیم و در بخش فرهنگی جوانان را بیش از پیش مجذوب اسلام و سیره اهل بیت (ع) کنیم، بدون آنکه از اصول و مبانی خود کوتاه بیاییم یا وادادگی فرهنگی داشته باشیم.

رئیس جمهور خداباوری، خودباوری و مردم‌باوری را از جمله شروط موفقیت در اداره کشور دانست و گفت: متأسفانه در گذشته گاهی از تریبون‌های مختلف سخنانی بیان می‌شد که در اتاق‌های تصمیم‌ساز و در بخش عمل و اجرا به دلیل عدم باور و اعتقاد راسخ با تردیدهای جدی مواجه بود در حالی که این باور «ما می‌توانیم» است که در بسیاری از مسائل و مشکلات راهگشاست.

آیت الله رئیسی اهمیت جایگاه حوزه‌های علمیه در شکل دادن به باورهای مردم در کنار نقش‌آفرینی مدیران و مسئولان در حل مشکلات کشور را یادآور شد و ضمن مرور اقدامات انجام شده از سوی دولت طی دو سال و نیم گذشته در برداشتن موانع و مشکلات از مسیر زندگی مردم و اداره کشور تصریح کرد: ما از ابتدای شروع به کار دولت به‌رغم تردید‌افکنی‌های بسیار، ایجاد تنگناهای اقتصادی از سوی دشمنان و جنگ ترکیبی و همچنین مواجهه با کمبودها و کاستی‌های به ارث رسیده برای دولت از دهه گذشته که به درستی دهه تعطیلی نامیده می‌شد، کار را شروع کردیم، اما با اتکای به خدای متعال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کم‌نظیر کشور و مشارکت مردم و در این مدت توانستیم بر بسیاری از مشکلات از جمله بیماری کرونا، کسری بودجه، کمبود کالاهای اساسی، ناترازی‌ها در بخش انرژی و بسیاری موارد دیگر غلبه کنیم و با اقدامات انجام شده نیز حتما تورم کاهشی خواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه جبران کسری بودجه 480 هزار میلیاردی بدون استقراض از بانک مرکزی، افزایش رشد اقتصادی از 4 دهم درصد به 4.2 درصد، کنترل رشد نقدینگی از 46 درصد به 26 درصد، جلوگیری از اضافه برداشت موسسات مالی، افزایش ده‌ها برابری همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با وزارتخانه‌های اقتصادی و صنعتی، جبران بخش قابل توجهی از ناترازی در بخش آب، برق و گاز، رفع تنش آبی بیش از 3 هزار و 500 روستا، شناسایی مودیان مالیاتی جدید بیش از مجموع تعداد مالیات‌دهندگان در گذشته در راستای اجرای عدالت مالیاتی، توزیع بودجه و اعتبارات بر اساس آمایش سرزمینی و کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در دو سوم استان‌های کشور را از جمله اقدامات دولت در دو سال و نیم گذشته برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و رفع مشکلات اولویت‌دار کشور عنوان کرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به شکست دو راهبرد دشمن در ناامیدسازی مردم و انزوای کشور افزود: ما مبتنی بر اصول و مبانی انقلاب اسلامی توانستیم با پیوستن به پیمان‌ها و ائتلاف‌های بزرگ جهانی نظیر شانگهای، بریکس و اوراسیا و اتصال اقتصاد کشور به زیرساخت‌های اقتصادی کشورهای عضو این پیمان‌ها پروژه انزوای کشور را به شکست بکشانیم و با غلبه بر بسیاری از کمبودها، کاستی‌ها و نارضایتی‌ها دشمن را در ناامیدسازی مردم نیز ناکام بگذاریم.

رئیس جمهور نمایش کارآمدی دین در عرصه‌های مختلف زندگی مردم را وظیفه و مسئولیت سنگین دولت دانست و نقش علما و حوزه‌های علمیه را نیز در جهاد تبیین برای امیدآفرینی در جامعه و تقویت ایمان مردم را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد.

آیت الله رئیسی همچنین بر ضرورت تلاش برای کم کردن فاصله وضع موجود با وضع مطلوب با برقراری عدالت در اجرا، قانون‌گذاری و داوری تاکید کرد و نقطه نظرات اصلاح‌گرایانه علما و اندیشمندان را در این مسیر راهگشا و موجب غفلت‌زدایی از عملکردها عنوان کرد.رئیس جمهور در پایان همچنین به موضع قاطعانه جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین نیز اشاره کرد و گفت: آنچنان که در اجلاس ریاض نیز بیان کردم امروز حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین به تایید همه ملت‌های آزاده و آزادیخواه جهان رسیده، نقاب از چهره نفاق کنار زده شده و ماهیت رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی بر همگان آشکار شده است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه