سه شنبه 11 ارديبهشت 1403, Tuesday 30 April 2024, مصادف با 21 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25033
منتشر شده در دوشنبه, 27 آذر 1402 15:35
تعداد دیدگاه: 0

سومین اجلاسیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به همت جامعةالمصطفی العالمیه اصفهان و با همکاری مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، حجت الاسلام سید امیر طاهایی، رئیس اجلاسیه اصفهان و رئیس جامعة المصطفی در نشست خبری کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای گفت: جامعة المصطفی یک دانشگاه بین الملی است و یکی از خدمات جامعة المصطفی آموزش زبان فارسی به 500 هزار نفر است.

محمد علی رضایی، دبیر علمی کنگره، عضو هئیت علمی جامعة المصطفی و مدیر مجتمع علوم قرآن و حدیث، در رابطه با چرایی سیر تطور تفسیر مقام معظم رهبری گفت: در سال 1400 مقدمات این کار فراهم شد که یک همایشی درابطه با اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری برگزار شود، خرداد سال 1401 اعلام عمومی شد با دو هدف کلی که نشر معارف و فرهنگ قرآنی در جامعه گسترش بیشتری پیدا کند و ارائه اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری در ساحت تفسیری، علوم قرآنی و کشف نوآوری های که ایشان داشته اند.

وی بیان کرد: این کار به نوعی زمینه سازی برای تمدن نوین اسلامی در پرتو قرآن یعنی تمدن قرآنی است و مورد استقبال نخبگان فرهنگی، علمی و قرآنی قرار گرفت و بیش از 180 مرکز علمی در کشور به استقبال آمدند.

دبیر علمی کنگره گفت: نسل جوان امروز ایشان را یا رهبر دیده اند یا رئیس جمهور، اما مهم بعد علمی، قرآنی و فطری ایشان است که شناخته شده نیست.

رضایی اظهار کرد: 15 کارگروه علمی در مباحث تفسیر، علوم قرآن، قرآن و اهل بیت، زن و خانواده شروع به فعالیت کردند و محورهای همایش شامل، شخصیت و سیره ایشان، مرجعیت قرآن، علوم و تفسیر قرآن، تدبر در قرآن، علوم طبیعی، روش شناسی تفسیر،قرآن و مستشرقان غرب، قرآن و نظام سازی و تمدن آفرینی، هنر، رسانه، فرهنگ، قرآن و انقلاب، دولت و جامعه سازی می‌باشد.

رضایی اشاره کرد: بیش از 2/400 چکیده و مقاله به دبیرخانه رسیده است، به همین دلیل این کنگره تبدیل به بزرگترین کنگره ها بعد از انقلاب اسلامی شده که مردمی و بدون بودجه دولتی شکل گرفته است.

وی گفت: برای برگزاری اجلاس های بعدی برخی کشور ها اعلام آمادگی کردند با همکاری نهادها و دانشگاه های خود کشور ها از جمله هند، سوریه،لبنان، اندونزی، پاکستان و افغانستان فعلا اعلام آمادگی کرده اند و مقالات زیادی هم به زبان های مختلف بدست ما رسیده است.

رضایی خاطر نشان کرد: نزدیک به 244 مقاله از 21 کشور و با 22 زبان به این کنگره رسیده است و این نشان دهنده ی این است که بخش بین الملل بسیار گسترده است،

این کنگره 29 آذر ماه در مجتمع شیخ بهایی نجف آباد از ساعت 8 صبح الی 16 عصر برگزار می‌شود./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه