دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24605
منتشر شده در سه شنبه, 04 مهر 1402 16:41
تعداد دیدگاه: 0

نمایندگان مجلس ضمن بررسی ماده ۵ گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با حذف شناسنامه مخالفت و به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و گروه های جهادی برای پروژه های عمرانی موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 4 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه با پیشنهاد حذف بند الحاقی یک و تبصره یک و 2 آن با 146 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بند الحاقی -1 به منظور پیاده سازی قابلیت های کارت هوشمند ملی، کاهش هزینه ها، ارتقای بهره وری جلوگیری از تعدد صدور کارت های گوناگون در خدمات عمومی دولت، سازمان ثبت احوال کشور مکلف است با ایجاد بستر لازم و تعامل با دستگاه های اجرائی، نهادهای عمومی و سایر اشخاص حقوقی متولی ارائه خدمات نسبت به تجمیع کارکردها بر روی کارت هوشمند ملی اقدام نماید به نحوی که تمامی گواهی ها، مجوزها و مالکیت های متناظر با هر شخص حقیقی از طریق کارت هوشمند ملی و یا خدمات الکترونیکی متناظر آن قابل اجرا و احراز باشد.

تبصره -1 درراستای ایجاد هویت هوشمند اشخاص حقیقی، سازمان ثبت احوال کشور مکلف است با همکاری کلیه دستگاه های اجرائی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی نسبت به جمع آوری اطلاعات مرتبط با اشخاص حقیقی و تجمیع آن در پایگاه اطلاعاتی هویتی کشور به نحوی اقدام نماید تا امکان ارائه خدمات هویتی مرتبط با این اطلاعات از طریق کارت هوشمند ملی میسر گردد. هرگونه احراز هویت اشخاص به غیراز استعلام از پایگاه های این سازمان، ممنوع و فاقد اعتبار است.

تبصره -2 در راستای اجرای این بند، سازمان ثبت احوال کشور مکلف است نسبت به مطالعه و بازبینی کلیه اسناد و مدارک هویتی، ظرف سال اول اجرای این قانون و حذف شناسنامه تا پایان سال سوم اجرای آن اقدام نماید.

همچنین با پیشنهاد عبدالرضا مصری رئیس جلسه برای برطرف شدن ابهام، تبصره های 3 تا 5 بند الحاقی یک و بند الحاقی 2 این ماده به کمیسیون تلفیق برنامه ارجاع شد.

تبصره -3 به منظور اجرای ماده (10) قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی، سازمان مکلف است امکان ثبت برخط و به روزرسانی یک شماره تلفن همراه برای تمامی اشخاص حقیقی که به سن قانونی رسیده اند را با لحاظ کلیه الزامات امنیتی بر روی پایگاه فراهم نماید. از این پس، شماره تلفن همراه قانونی هر شخص برای کلیه خدمات دولتی وعمومی، شماره ثبت شده در پایگاه مذکور می باشد و سازمان ثبت احوال باید از طریق تبادل اطلاعات و برقراری خدمات الکترونیکی نسبت به ارائه شماره ها به تمامی دستگاه های اجرائی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک ها و شرکت های دولتی اقدام نماید. این مبادی به هیچ عنوان حق اخذ شماره تلفن همراه اشخاص حقیقی را به غیر از طریق خدمت (سرویس) الکترونیکی سازمان ندارند.

تبصره -4 به منظور اجرای ماده (10) قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی، سازمان ثبت احوال کشور مکلف است، امکان ثبت برخط و به روزرسانی نشانی قانونی تمامی اشخاص حقیقی را بر روی پایگاه اطلاعات مکان اقامت افراد، فراهم نماید. از این پس اقامتگاه قانونی هر شخص، نشانی مندرج در پایگاه مذکور می باشد و سازمان ثبت احوال کشور باید از طریق تبادل اطلاعات و برقراری سرویس های الکترونیکی نسبت به ارائه این نشانی های قانونی به تمامی دستگاه ها، بانک ها، شرکت های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر اشخاص حقوقی اقدام نماید. این مبادی به هیچ عنوان حق اخذ نشانی اشخاص حقیقی را به غیر از طریق خدمت الکترونیکی سازمان ثبت احوال ندارند.

تبصره -5 آیین نامه اجرائی این ماده حداکثر ظرف شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت کشور، شورای عالی فضای مجازی و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

بند الحاقی -2 آن قسمت از وجوه و اموال مؤسسات و شرکت های غیردولتی متعلق به دستگاه های اجرائی و همچنین وجوه و اموال بانک ها و مؤسسات اعتباری غیردولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان ها و صندوق های بازنشستگی، شرکت های سهام عدالت و مؤسسات و شرکت های تابعه و وابسته به آن ها، مشمول حکم مقرر در مورد وجوه و اموال عمومی بوده و هرگونه برداشت و تصرف غیرمجاز در این وجوه و اموال، اختلاس یا تصرف غیرقانونی محسوب می شود.

تبصره- شهرداری ها، مؤسسات و شرکت های وابسته یا تابعه آن ها با هر درصد سهم، مشمول حکم این بند نمی باشند و همچنین شرکت ها و واحدهای اقتصادی وابسته به نیروهای مسلح، تابع قوانین خاص خود می باشند.

همچنین نمایندگان با 105 رأی موافق، 76 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در جلسه با بند الحاقی 3 ماده 5 لایحه برنامه هفتم موافقت کردند.

بند الحاقی -3 در راستای مردمی سازی اقتصاد، دولت مکلف است با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و تعاونی، حلقه های میانی، گروه های جهادی، سازمان های مردم نهاد و نیز با استفاده از ابزار بازار سرمایه، امکان مشارکت مردم را در فعالیت های اقتصادی و عمرانی از جمله توسعه روستایی، آبخیزداری و آبخوان داری، ساخت، بهره برداری و مدیریت مراکز بهداشتی- درمانی و اماکن ورزشی، فرهنگی و هنری، ساخت و بهره برداری پروژه های ریلی و جاده ای، ساخت و تولید مسکن، پروژه های شهری، خدمات بازرگانی داخلی و خارجی، خدمات اجتماعی، خدمات فنی، مهندسی و فناوری ارتباطات و اطلاعات و نظایر آن با روش های متنوع از جمله خرید خدمات، واگذاری مدیریت، مشارکت عمومی– خصوصی، اجاره، بهره برداری و نیز سایر روش های مندرج در قوانین دائمی فراهم نماید به نحوی که سالانه بخشی از تصدی های دستگاه های مسؤولِ انجام وظایف فوق الذکر کسر گردد. سازمان مکلف است آیین نامه مربوطه را ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تنظیم و به تصویب هیأت وزیران برساند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه