دوشنبه 31 ارديبهشت 1403, Monday 20 May 2024, مصادف با 12 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2355
منتشر شده در چهارشنبه, 06 آبان 1394 09:12
تعداد دیدگاه: 0

یک هفته از علنی شدن سفر جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس به ایران میگذرد و حاشیه های آن همچنان ادامه دارد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، ماجرا از آنجا آغاز شد که در آستانه برگزاری اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت خارجه، استراو در یکی از خیابان های...

یک هفته از علنی شدن سفر جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس به ایران میگذرد و حاشیه های آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، ماجرا از آنجا آغاز شد که در آستانه برگزاری اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت خارجه، استراو در یکی از خیابان های تهران رویت شد و بسیاری احتمال دادند که وی قصد شرکت در این اجلاس را دارد؛ موضوعی که خیلی زود از سوی منابع آگاه تکذیب و اعلام شد که این سفر با هدفی کاملا شخصی صورت گرفته است.

جک استراو که همراه با خانواده اش راهی ایران شده است، بعد از تهران، به یزد و شیراز رفت. حضور او در این دو شهر با اعتراضهایی همراه شد و معترضان، هدف او را از این سفر مبهم توصیف کردند. اوج اعتراض ‌‌‌‌‌‌‌‌‎ها به حضور جک استراو در شیراز را آیت الله اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز عنوان کرد و گفت: «چرا این فرد در تاسوعای حسینی، گردشگری خود را به شیراز انجام داده و آیا مسوولان در این مورد پاسخی دارند؟»

Jack Straw4

 

در اصفهان نیز تعدادی از مردم به صورت خود جوش و البته بدون دریافت مجوز از نهاد های مربوطه به تجمع مقابل هتل عباسی که محل اقامت این کهنه کار سیاسی بود پرداختند تا جایی که خبر رسید این سیاست مدار انگلیسی به هتلی در شاهین شهرواقع در 15 کیلومتری اصفهان نقل مکان کرده است.

عصر روز یکشنبه مردم شاهین شهر نیز با تجمع مقابل هتل اطلس شاهین شهر و با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراض آمیز از مسئولان سیاسی کشور خواسته بودند در خصوص چرایی حضور جک استراو به آن ها پاسخ دهند.

Jack Straw3

 

بنا بر این گزارش جان ویتاکر "جک" استراو متولد ۳ آگوست ۱۹۴۶ یک سیاست‌مدار انگلیسی است که طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، سمت وزارت امورخارجه بریتانیا را برعهده داشت. وی همچنین ریاست هیئت اروپایی را در کنار دومینیک دو ویلپن و یوشکا فیشر، در جریان نشست مشترک وزیران خارجه اروپایی و هیئت ایرانی که در تهران، سعدآباد برگزار شد، بر عهده داشت.
استراو در دورانی که سمت وزیر امور خارجه بریتانیا را بر عهده داشت، مذاکرات متعددی با حسن روحانی، رئیس وقت شورای امنیت ملی ایران، در رابطه با برنامه اتمی تهران انجام داد که این مسئله در کنار استقبال او از پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، سفر احتمالی‌اش به تهران را توجیه می‌کند.

Jack Straw2

 

در زمان تحلیف حسن روحانی، اخباری مبنی بر دعوت جک استراو برای حضور او در این مراسم در رسانه‌ها منتشر شد که این مسئله مخالفت برخی جریان‌های سیاسی و نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

استراو در یکی از شبکه های اجتماعی و در صفحه خصوصی خودش نوشته بود،"بهترین غذای طول زندگی ام را در شهر یزد خوردم" ، حالا با اعتراض های گسترده ای که نسبت به حضور وی در اصفهان انجام گرفت باید منتظر نشست و دید نظر وی نسبت به این شهر تاریخی و توریستی چه خواهد بود.

نوشتن دیدگاه