جمعه 14 ارديبهشت 1403, Friday 3 May 2024, مصادف با 24 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22367
منتشر شده در پنج شنبه, 21 مهر 1401 10:14
تعداد دیدگاه: 0

رئیس جمهور ایران و امیر قطر در حاشیه ششمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس «سیکا» در آستانه باهم دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، ششمین نشست سران کشورهای عضو کنفرانس «سیکا»، صبح امروز پنجشنبه به ریاست رئیس جمهور قزاقستان و با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و ۱۰ تن دیگر از سران و روسای کشورهای عضو، آغاز به کار کرد. آیت الله رئیسی نیز با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در حاشیه اجلاس سیکا به طور خصوصی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ششمین نشست سران کنفرانس سیکا، پیشنهاد تبدیل آن به یک سازمان بین‌المللی از سوی قزاقستان مطرح و با توجه به توافقات صورت گرفته میان اعضا، به تصویب سران و نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس خواهد رسید.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه