دوشنبه 17 ارديبهشت 1403, Monday 6 May 2024, مصادف با 27 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21339
منتشر شده در جمعه, 06 اسفند 1400 23:35
تعداد دیدگاه: 0

طرح صیانت این روزها به مسئله جدی کشور تبدیل شده و موافقان و مخالفان در این زمینه اظهار نظرهایی می کنند و هر یک از این دوطیف نیز برای خود توجیهی دارند که در جای خود عاری از منطق نیست.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، موافقین این طرح می گویند زندگی ایرانیان بیش از اندازه به پلتفرم های اینترنتی گره خورده و سبک زندگی آنان با سرعت نور در حال تغییر است و باید برای آن فکری شود. البته این نوع تفکر را باید از نوع کمیک آن جدا کرد که بعضی ها و به ندرت معتقدند که ما اقتصاد اینستاگرام را مورد تهدید قرار می دهیم تا اینستاگرام خودش مجبور شود بار بربندد واز ایران برود !!! که معلوم نیست اصلا تفکر مورد اشاره بخشی از تعمق، بصیرت و تدبیر یک فرد یا جمع بوده یا بخشی از یک آیتم طنز تلویزیونی ؟

هرچند در نگاهی عجیب تر وقتی از یکی ازطراحان همین طرح صیانت می پرسیم “خب اگر اینستاگرام نباشد، مردم که امروزه کم هم نیستند کسانی که بخشی از درآمد خود را در این فضا کسب می کنند چه بکنند؟” بدون تعمق و تفکر با ادبیاتی فی البداهه که نشان از دزدیدن منار پیش از کندن چاه دارد، می گویند: “خب مردم می روند سراغ اسکایپ”!!!

این ادبیات بی شک مخاطبان را به یاد برخوردهای بی پشتوانه فکری و علمی برخی در روزهای ابتدایی انقلاب با ویدئو و حتی سال های بعد از آن با تجهیزات دریافت ماهواره می اندازد.

حالا خیلی زود دوباره آن خاطرات در حال تکرار شدن است و بهانه این روزها موضوع صیانت از فضای مجازی است، بی آن که گزینه دیگری با شرایط دیگر از جمله برنامه ریزی فرهنگی برای تقویت پلتفرم های مطمئن تر و تضعیف پلتفرم های مضررکرده باشند.البته هرچند که مصادیق غیر ضروری بودن اجرای این طرح این روزها آنقدر زیاد است که برشمردن آن ها از حوصله مخاطب خارج بوده و لزومی برای بیان نیست، ولی بد نیست تنها در این زمینه به فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ 6 خرداد سال جاری در دیدار ویدئو کنفرانسی با نمایندگان مردم در این زمینه اشاره کنیم که می فرمایند: “...مسئله‌ی اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست؛ مسئله‌ی اصلی مردم چیزهای دیگر است؛ مسئله‌ی اصلی مردم بیکاری جوانها است، مسئله‌ی اصلی مردم معیشت طبقات ضعیف جامعه است، مسئله‌ی اصلی مردم مافیای وارداتی است که کمر تولید داخلی را میشکند، مسئله‌ی اصلی مردم سیاستهای غلطی است که فلان جوان مبتکر را که میتواند کار انجام بدهد مأیوس می کند....”

هرچند ایشان ایشان فضای مجازی را یکی از دغدغه های جدی می دانند، ولی با اعلام حکم جهاد تبیین مسئله استفاده از این فضا برای تغییر آرایش جنگی در فضای مجازی را به گونه ای مطرح می فرمایند و از جوانان می خواهند در این فضا فعالانه به تبیین داشته ها و پیشرفت های کشور بپردازند که بسیاری از این معضلات به فرهنگ برای مردم ایران تبدیل شود، و اگر ریل گذاری در این مسیر باشد، بی شک می توان تهدیدها را به خوبی به فرصت تبدیل کرد که این موضوع نیازمند نگاه مترقی، اراده ای قوی و آینده نگری و برنامه ریزی است.

و در پایان، سخنی از امام راحل(ره) که به نمایندگان مجلس فرمودند” شما وکیل ملتید، نه ولی ملت که یک دنیا معنی در این جمله نهفته است...”/ انتهای پیام

 

به قلم رضا صالحی پژوه

 

نوشتن دیدگاه