دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21122
منتشر شده در یکشنبه, 05 دی 1400 15:05
تعداد دیدگاه: 0
بیست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر؛

بررسی چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی کلانشهر اصفهان و همچنین راهکارهای بازگشت امید به مردم از جمله مباحث مطرح شده در بیست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در بیست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روز ملی ایمنی برابر زلزله و بلایای طبیعی اظهار داشت: امروزه کشور ما با بحران‌های طبیعی در تقابل است، در حالی که با اقدامات انجام شده و مقاوم سازی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر به خصوص در روستاها با تلفات کمتری پس از اتفاقاتی همچون زلزله روبرو هستیم.

وی ادامه داد: همچنین این روزها شاهد پدیده فرونشست در اصفهان هستیم که آثار این پدیده کمتر از زلزله نیست. امید است که پیش از غلبه آثار فرونشست بر شهر، اثرات سوء آن سنجیده و تصمیمات لازم در این زمینه صورت بگیرد. لازم به ذکر است که متاسفانه اغلب کمک‌های دولت در حوزه حمل و نقل عمومی کلانشهرها از بودجه 1401 حذف شده و 100 درصد تامین آن بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره بی‌توجهی به حمل و نقل عمومی بیان کرد: بی‌توجهی به حمل و نقل عمومی در اصفهان به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور موجب فشار مضاعف بر مردم به دنبال نوسازی ناوگان اتوبوسرانی می‌شود. حذف کمک دولت در زمانی که قیمت اتوبوس حدود 6 میلیارد تومان است یا موجب فشار مضاعف شهرداری‌ها بر مردم و یا اینکه موجب صرف نظر از خرید اتوبوس از سوی شهرداری می‌شود که نتیجه آن تشدید آلودگی هوا است.

دعوت از سرمایه‌گذاران در محور برنامه‌های مدیریت شهری قرار بگیرد

استاندار اصفهان در این جلسه گفت: لازم است که از همت موجود در تمامی مجموعه‌ها در جهت برطرف نمودن مشکلات مردم استفاده کنیم، سرمایه‌اجتماعی و امید مردم نکته مهمی است که این روزها خدشه‌دار شده که همدلی و وحدت میان مسئولان می‌تواند این امید را به جایگاه اصلی خود برگرداند. با توجه به اینکه اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، باید به مولفه‌های ادامه دهنده این فرهنگ در تصمیم‌گیری‌های خود توجه لازم داشته باشیم.

سید رضا مرتضوی افزود: ما در شهری زندگی می‌کنیم که اکنون حدود 2 سال بوده با تنش‌های آبی شدید مواجه است، روند حرکت شهر باید مبتنی بر شناخت از جایگاه استان باشد. راهبردهای اصلی توسعه گردشگری و صنایع های‌تک برای اصفهان تعریف شده که بخش قابل توجهی از توسعه گردشگری در مدیریت شهری تعریف می‌شود. فرصت‌های بسیاری در حاشیه زاینده‌رود وجود دارد که می‌تواند زیرساخت‌های ابتدایی را برای توسعه گردشگری فراهم کند، بنابراین دعوت از سرمایه‌گذاران باید از اقداماتی باشد که در محور برنامه‌های مدیریت شهری قرار می‌گیرد.

استاندار نقطه الحاق میان دستگاه‌ها است

در ادامه شهردار اصفهان پیرامون وحدت میان دستگاه‌ها تصریح کرد: همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی نیازمند ایجاد تحول در استان و رفع مشکلات عمده آن بوده، این در حالی است که نقطه الحاق دستگاه‌ها، استاندار بوده و امید است که این پیوند و وحدت در جهت برطرف نمودن مشکلات ایجاد شود.

علی قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: آماده هستیم تا در جهت برطرف نمودن مسائل و مشکلات حوزه اجتماعی در کنار مدیران استان قرار بگیریم، برای برطرف نمودن آسیب‌های اجتماعی لازم است که دستگاه‌های اجرایی به وظایف ذاتی خود در این زمینه عمل کنند.

شاهد پمپاژ ناامیدی در میان مردم هستیم

رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در بیست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: با آغاز دولت جدید و با توجه به تمام وقت‌گذاری‌ها اکنون یک همگرایی میان نیروهای مختلف در نظام ایجاد شده است اما متاسفانه شاهد پمپاژ ناامیدی در میان مردم و به خصوص در رابطه با استان اصفهان و مباحث زیست محیطی همچون فرونشست و تنش‌های آبی هستیم.

غلامحسین صادقیان ادامه داد: لازم است که تدابیر لازم در این زمینه صورت بگیرد چراکه ناامیدی موجب عدم موفقیت بسیاری از برنامه‌های مدیریت شهری می‌شود. باید امید را به مردم تزریق کنیم، لازمه به سرانجام رساندن یک سری از فعالیت‌ها و خدمات نیز تعامل بین دستگاهی است.

بی‌آبی و فرونشست، نخستین چالش‌های کلانشهر اصفهان

همچنین رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عملکرد دولت پیشین موجب تخریب سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم گشت که عدم رضایت مردم در انتخابات نمایان شد و شاهد مشارکت کم مردم در انتخابات بودیم. خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم می‌تواند این اعتماد را به مردم بازگرداند. اکنون شرایط خوبی در جامعه ایجاد شده و انظار می‌رود که استاندار اصفهان به عنوان نماینده عالی دولت در استان اصفهان با همکاری مدیریت شهری در جهت بهبود مشکلات استان اصفهان همچون بی‌آبی، آلودگی هوا، محیط زیست، حمل و نقل و غیره تلاش کنند.

محمدرضا فلاح عنوان کرد: حاکمیت و دولت باید به کمک شهرداری‌ها بیایند چراکه در غیر این صورت شهرداری‌ها در رفع نیازها و مشکلات مردم دچار مشکل می‌شوند. احداث هر کیلومتر از خط مترو نیازمند هزار میلیارد تومان بودجه بوده و لازم است که در این زمینه نیز تدابیر لازم اندیشیده و به کار گرفته شود.

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه افزود:بی‌آبی و فرونشست به عنوان نخستین چالش‌ این روزهای اصفهان به شمار می‌رود که این اقدام ابتدا باید در درون استان برطرف شود و نمی‌توان انتظاری از افراد خارج از استان داشته باشیم. مدیریت استاندار و دغدغه وی نقش موثری در توسعه گردشگری شهرها دارد.

به حوزه زنان و خانواده به صورت شعاری پرداخته می‌شود

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح ویژه رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی اتفاق خوبی بود که در اصفهان انجام شد، این در حالی است که این روزها آسیب‌های اجتماعی در اصفهان در حال پررنگ شدن است. امید است که افراد آسیب دیده تحت آموزش‌های مختلف نیز قرار بگیرند تا فرصت دیگر برای زندگی به آن‌ها داده شود.

فرزانه کلاهدوزان، منشی نخست و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه بیان کرد: همچنان به حوزه زنان و خانواده به صورت شعاری پرداخته می‌شود و تنها زمان انتخابات به آن توجه می‌شود، به گونه‌ای که در واقع سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه صورت نگرفته است. مقام معظم رهبری همواره در این زمینه توجه لازم را دارند در حالی که توجه لازم در این زمینه می‌تواند پیامدهای مثبتی در جامعه داشته باشد.

باید زمینه تسریع در خدمات‌رسانی به شهروندان را ایجاد کنیم

در ادامه عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق‌های این جلسه عنوان گفت: بر ما واجب است که یا ایجاد یک همگرایی و هم‌افزایی میان تمامی مسئولان استانی و شهری، زمینه تسریع در خدمات‌رسانی به شهروندان را ایجاد کنیم، امروزه اصفهان با چالش‌های جدی در بخش‌های مختلف روبرو بوده که هم‌اندیشی در تعیین مسأله و یافتن راهکار مناسب می‌تواند برای حل مشکلات شهر راهگشا باشد.

سید امیر سامع ادامه داد: در زمان وقوع بحران‌ها ایجاد ظرفیت‌های لازم برای مقابله با بحران و توجه به پدافند غیرعامل، شناسایی پتانسیل‌های خطر در شهر و پیرامون آن و همچنین اقدامات لازم برای مقابله با آن، بررسی سیستم‌های هوشمند پیش‌بینی خطر، آموزش لازم به شهروندان، اماکن اضطراری برای مقابله با بحران از جمله ظرفیت دانشگاه‌ها و ادارات می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

وی عنوان کرد: توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اصفهان از جمله انرژی خورشیدی، بادی و پسماند می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای پیشرفت فراهم آورد، این در حالی است که ایجاد زمینه تعامل در گروه‌های مشترک داخل استان و همچنین فراهم نمودن زمینه گفت‌وگو با استان‌های مجاور نیز می‌تواند زمینه زنده شدن رودخانه زاینده‌رود را فراهم کند.

با تکرار رویه‌های کاغذبازی گذشته تحولی در شهر ایجاد نمی‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در بیست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت سردار دل‌ها اظهار داشت: دومین سالگرد شهید سرافرازمان سردار دل‌ها سپهبد قاسم سلیمانی عزیز را در پیش داریم که شاید بهترین گرامیداشت برای این قهرمان ملی و بین المللی عمل به مکتب وی است. در طول بیش از 40 سال خدمت صادقانه و مجاهدانه حاج قاسم حتی یک قاب و یک تصویر پشت میز از او مخابره نشد.

علی صالحی افزود: از شهردار و سایر همکاران خواستارم که با تلاش شبانه روزی به میدان تحول قدم بگذارند، نظارت شورا بر مجموعه عریض و طویل شهرداری 12 هزار میلیاردی از پشت میز شدنی نیست. با تکرار رویه‌های کاغذبازی گذشته و بدون تحرک تحولی در شهر ایجاد نمی‌شود.

وی تصریح کرد: مقایسه اصفهان با دیگر کلانشهرها به واسطه تفاوت اقلیمی و میزان بارش‌ها قیاس مع الفارق بوده و لازم است که نسبت به شرایط اضطرار آن توجه ویژه داشت، در این راستا از مدیران استانی و دستگاه‌های متولی انتظار می‌رود که هوای اصفهان و مردم را داشته باشند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به حوادث اخیر کلانشهرهای تهران، تبریز و اهواز تاکید داریم که حوزه‌های درگیر به صورت جدی پیش‌بینی‌های لازم را در برابر بحران‌های مشابه و یا پیش‌بینی نشده داشته باشند، همچنین لازم است که با نزدیک شدن به ایام نوروز، ستاد تسهیلات سفر نیز برای پذیرایی از مسافران نوروزی در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی و مهیا ساختن زیرساخت‌های لازم اهتمام ویژه داشته باشد./ تسنیم

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه