شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21080
منتشر شده در شنبه, 20 آذر 1400 15:07
تعداد دیدگاه: 0
رییس جمهور:

رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی عزتمندانه در مذاکرات حضور یافته است،‌ گفت: اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت می‌گیرد و ما حتما به دنبال این توافق هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، آیت الله «سیدابراهیم رییسی» امروز شنبه در گردهمایی‌ سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه‌، صبر، استقامت و ایستادگی در راه هدف را رمز موفقیت انسان‌ها دانست و گفت: هر کسی که به جایی رسید و توانست منشاء تحول شود، با صبر و بردباری و تحول مشکلات برای رضای خدا بوده و این رسالت امروز همه مصلحان اجتماعی و کسانی است که می خواهند تحول آفرین باشند.

رییس جمهور با بیان اینکه ایجاد تحول از انسان‌های تحول خواه برمی‌آید، متذکر شد که «با سستی و وادادگی و تعلل در انجام وظایف و مسئولیت ها، کارهای فردی و امور جامعه ی در حال تحول پیش نمی رود».

وی بیانیه گام دوم انقلاب را نقشه راه تحول کشور دانست که در آن وضع موجود و نقطه مطلوب ترسیم شده است و خاطر نشان کرد: کارهای خوبی در حوزه های مختلف در ۴۰ سال اخیر انجام شده اما با برخی عقب ماندگی ها و کاستی ها مواجهیم که می توانست نباشد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه با بروکراسی اداری پیچیده و کار اداری و سازمانی معمول نمی توان تحول را تجربه کرد و برای تحول باید روحیه تحولخواه داشت، تأکید کرد: امروز زمینه های تحول وجود دارد تا رویکرد اقتصادی ما برون نگر و درون زا شود.

رییس‌جمهور، سند دولت را یک تحول نهادی دانست تا در مجموعه‌های اداری تحولی ایجاد شود و گفت: این روندها و سازکارهای موجود، چابکی ندارد و پاسخگو نیست و ساز و کارهای پیچیده‌ای است که در آن باید تحول ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تحول نهادی یعنی هم تحول رویکردی و هم تحول در شناخت باید ایجاد شود، ادامه داد: سفرا، هم هویت جمهوری اسلامی و هم منافع جمهوری اسلامی در خارج از کشور را نمایندگی می‌کنند که این رسالت مهمی است و ظرفیت های عظیم موجود در این حوزه می‌طلبد که در مواجهه با سختی‌ها و کاستی‌ها خسته نشویم و کار را با جدیت پیگیری کنیم.

آیت الله رییسی با تأکید بر تسهیل امور تجاری ایرانیان خارج از کشور با داخل و امور تجار داخل کشور با خارج، گریزی به سفر خود به ترکمنستان زد و گفت: در سفر به ترکمنستان ساعت ۷ صبح با تجار و فعالان اقتصادی ایرانی جلسه داشتیم و آنها می گفتند که به ‌دلیل مشکلات دو سال و نیم است که کارشان معطل مانده که امیدوارم آقای سفیر موضوع را دنبال کند و ما هم پیگیری می‌کنیم تا مشکلات حل شود.

رییس جمهور افزود: برای همین شناخت ظرفیت‌های داخل کشور برای نمایندگی‌ها و شناخت عمیق ظرفیت‌های کشوری که در آنجا محرومیت دارند بسیار مهم است؛ شناخت این ظرفیت‌ها برای تبادل این ظرفیت‌ها وقت و اراده جدی می‌خواهد.

رییس دولت سیزدهم با تاکید بر معرفی ظرفیت‌ها به دیگر کشورها، ادامه داد: در برخی کشورها به ما می‌گویند ما نمی‌دانستیم این ظرفیت‌ها در ایران وجود دارد. هنگامی که به این کشورها می‌رویم، برخی محصولات فناورانه را هدیه می‌بریم و می‌گوییم جمهوری اسلامی به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها به این نقطه رسیده و به این پیشرفت‌ها دست یافته است.

وی در ادامه خطاب به سفیران گفت که ایران ظرفیت فراوان دارد و باید ظرفیت‌های خود را به کشورهای منطقه و همسایگان معرفی کند و از نمایندگان جمهوری اسلامی در این کشورها خواست که در این زمینه نقش جدی ایفا کنند.

رییس‌جمهور با اشاره به نقش وزارت امور خارجه در پیشرفت هر کشور گفت: باید ببینیم سهم وزارت خارجه در کشورهای توسعه یافته چقدر است. مگر می شود کشوری پیشرفته باشد و وزارت خارجه‌اش سهم ایفا نکند. باید نقش ارتباطات او با همسایگان، منطقه و سراسر دنیا را ببینیم.

وی افزود: مثلاً در همین کشورمان باید ببینیم در این کرونا رمز موفقیت کشور در چه بود؛ اگر وزیر همان اول ستاد تشکیل نداده بود و سفرای ما در چین و روسیه پیگیری نمی‌کردند، نمی‌توانستیم در این زمینه موفق شویم.

آیت الله رییسی با بیان اینکه نباید نسبت به کار پیشینیان نیز بی‌توجه بود، ادامه داد: کرونا در داخل کشور بوده است اما سهم وزارت خارجه در موفقیت های حاصله بسیار مهم بود؛ چون بسیاری از مشکلات کشور با تولید داخلی و واردات حل می شود و وزارت خارجه در این دو حوزه فعال عمل کرد و این روند باید ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: با نقش وزارت امور خارجه در مبارزه با کرونا دولت موفق شد ۷۴ درصد مردم دو دز واکسن کرونا را دریافت کنند. باید در دیگر بخش ها از جمله حوزه فرهنگی هم وزارت خارجه در دولت مردمی فعال تر عمل کند.

رییس‌جمهور با اشاره به بخش زیادی از ایرانیان مقیم خارج کشور، اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور هموطن ما هستند و سفرای ما نباید منتظر باشند آنها برای طرح مشکلات یا پیگیری امور کنسولی خود مراجعه کنند بلکه باید در جمع ایرانیان بروند.

آیت الله رییسی افزود: کار وزارت خارجه در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور فقط حل مشکلات حقوقی یا کنسولی آنها نیست بلکه دولت نسبت به هموطنان مقیم خارج کشور که متعلق به این خاک هستند وظیفه‌ دارد.

رییس جمهور با بیان اینکه بسیاری از ایرانیان خارج کشور مایل به سرمایه گذاری در کشورند که باید از آنها حمایت شود، گفت: در سفر به چین به یکی از شهرهای این کشور رفتم که بسیار آباد بود و گفتند اینجا سرمایه‌گذاری چینی های مهاجر است.

آیت الله رئیسی افزود: باید موانع سر راه ایرانیان خارج از کشوری که تمایل قلبی آنان ایران و سرمایه گذاری در این کشور است را برطرف کنیم. اگر لازم است تضمین‌هایی به آنها داده شود و احساس کنند سود سرمایه گذاری شان تضمین شده است.

رییس‌جمهور درباب سیاست همسایگی گفت: سیاست همسایگی اقداماتی دارد که باید به این اقدامات ملتزم بود. آینده را نه با نگاه آرمانی دست نیافتنی بلکه با نگاه کاملا فرشی که نگاه به عرش هم داریم، بسیار روشن می‌بینیم و مطالبی که گفتم را دست یافتنی می‌دانم.

وی افزود: باید باهم هم‌آهنگی هم‌دلی و همکاری جدی داشته باشیم و که زمینه‌های بسیاری در این رابطه جود دارد و همه این زمینه‌ها می‌تواند نقش آفرین باشد.

آیت الله رییسی ادامه داد: نسبت به مساله سیاست همسایگی و ارتباطات و تعاملات اقتصادی حتما با وضع موجود قانع نشوید چون وضع موجود خوب نیست. هر کشوری که رفتم پرونده‌اش را مطالعه کردم و گفتم این وضع ارتباطات خوب نیست وضع موجود وضع حداقلی است و وضع ما را برای ارتباطات با خارج از کشور قانع نمی‌کند.

وی افزود: سهم ایران در تجارت منطقه بسیار پایین است؛ حتی سهم ایران با کشورهایی مانند عراق و سوریه که میزان تجارت در آن ها بالاست؛ باز کم است که می تواند ارتقا پیدا کند. می تواند در گام اول ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار برسد. سوآپ گازی موضوع مهمی است که بین سه کشور اتفاق افتاده و از این نوع ارتباطات می تواند الگوی خوبی باشد.

رئیس جمهور گفت: سوال من این است که تحریم در صنایع هسته ای، نظامی و فضایی بیشتر اثرگذار بوده است یا صنایع دیگر؟ چرا در این صنایع با وجود تحریم های بیشتر پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشتیم اما در صنایعی مانند خودروسازی نه؟ مشخص می شود که همت مورد نیاز در بخش های نظامی و هسته ای و فضایی بیشتر از همت در بخش های دیگر بوده است. اگر فناوری در این صنایع به دیگر صنایع لبریز می شد؛ می توانستیم پیشرفت کنیم که این اتفاق باید روی دهد.

تک تک سفرا باید درباره نقش و اقدامات خود درباره فناوری های کشور، انتقال تکنولوژی به داخل کشور گزارش دهند. تا مشخص شود سهم هریک از سفرا و نمایندگان اقتصادی و تجاری سفارت ها در این نوع از ارتباطات چیست.

آیت الله رییسی افزود: سفرای ایران در هند و پاکستان باید مشخص کنند که سهم این دو کشور در اقتصاد دیجیتال و برنامه نویسی چقدر است، این دو کشور به اندازه اقتصاد نفتی ایران در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند و می توان با توجه به ظرفیت کشور و نیروهای آماده از این نوع تعاملات بهره برد و سفیر ما باید بیلان کاری و گزارش ارائه دهد.

آیت الله رییسی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: با توجه به ظرفیت موجود در کشور می‌توان تبادلات با همسایگان را افزایش داد که سهم وزارت خارجه در این زمینه بسیار مورد توجه است. سیاست همسایگی و ارتباط با همسایگان در جهت مقابله و خنثی سازی تحریم ها، حرکت راهبری و استراتژیک و نه تاکتیکی برای جمهوری اسلامی است که با توجه به شناخت آقای صفری معاون اقتصادی وزیر امورخارجه و همراهی و همکاری سفرا این استراتژی با قوت پیش خواهد رفت.

رییس دولت سیزدهم با اشاره به دو راهبرد جمهوری اسلامی برای خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها گفت: تحریمی که امروز علیه جمهوری اسلامی وجود دارد، اقتصاد پایه است و راهبرد دشمن این است که سایه این تحریمها همواره بر سر مردم ایران باشد و آن را توسعه دهد و راهبرد ما این است که این تحریم‌ها باید شکسته شود.اگر آن ها در پی تداوم و تشدید تحریم‌ها هستند ایران نشسته ونگاه نخواهد کرد و می تواند کارهای بسیاری انجام دهد.

وی ادامه داد: در این دولت وزیر امور خارجه و بخشهای مختلف دولت، هم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم اقدام جدی برای رفع آنها را دستور کار قرار دادند و تمام تصمیمات ما در حوزه فروش نفت و منابع مالی بر این است که اگر تحریمها ادامه یافت چگونه بتوانیم کشور را مدیریت کنیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: برخی می‌گفتند جمهوری اسلامی مذاکره نمی‌کند و عده‌ای مدعی بودند که ما در مذاکرات جدی شرکت نمی‌کنیم و یا برنامه نداریم اما جمهوری اسلامی در مذاکرات عزتمندانه شرکت کرد و با ارائه متن نشان داد که در مذاکره جدی است.

وی تاکید کرد: امروز هم اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت خواهد گرفت و ما حتما به دنبال این توافق خوب هستیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عادی‌سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: این عادی‌سازی نه برای این کشورها و نه برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نیست.

آیت الله رییسی افزود: این کشورها تلاش می‌کنند هم روابط خود را با صهیونیست‌ها عادی کنند و هم اسرائیل را به مرزهای ما نزدیک کنند اما این اقدام سودی برای آنها نخواهد داشت.

وی در ادامه ایران اسلامی را خیرخواه کشورهای منطقه خواند و گفت: ارتباط با جمهوری اسلامی و تعامل با ایران در حوزه های مختلف می‌تواند به امنیت و گسترش صلح آرامش در منطقه کمک کند.

رییس جمهور با بیان اینکه ما هرچه در منطقه سختی کشیده‌ایم ناشی از حضور بیگانگان بوده،‌ تصریح کرد: افغانستان در طی دو دهه حضور و اشغالگری ناتو و آمریکا در این کشور روی خوش ندیده و نتیجه حضور آمریکایی‌ها در این کشور گسترش بلای خانمان‌سوز مواد مخدر بوده است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مناسبات سیاسی، بستر مناسبات و تعاملات اقتصادی است؛ گفت: سفرا باید نمایندگی و هویت انقلاب اسلامی و نمایندگی منافع کشور را در کشورهای دیگر انجام دهند که موضوعات اشاره شده در راستای همین حفظ منافع کشور است.

آیت الله رییسی با اشاره به ظرفیت های فراوان در حوزه ارتباطات فرهنگی و تمدنی ایران با کشورهای دیگر، گفت: اشتیاق بسیاری برای حضور و دیدار از ایران وجود دارد و در کنار آن زمینه های فعال شدن اقتصاد گردشگری در جای جای ایران وجود دارد. با فعال شدن اقتصاد گردشگری، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد دریا می توان با بسیاری از مشکلات کشور از جمله بیکاری مقابله کرد.

رییس جمهور نقش وزارت امور خارجه در این زمینه را مهم دانست و افزود: از دوره آغاز مسئولیت نزدیک به ۱۰۰ ارتباط خارجی به صورت حضوری و تلفنی با سران کشورها برقرار کردم؛ در تمام این تماس ها مسئولان این کشورها بدون استثنا درباره تعاملات اقتصادی و تجاری ابراز تمایل می کردند و ارتباط فعلی اقتصادی خود با ایران را به هیج عنوان قابل قبول نمی دانستند. ظرفیت های بسیاری در داخل ایران است که باید شناخته و توسعه داده شود. در نشست های شانگهای و اکو در دیدارهای مختلف تلاش کردم زمینه چنین روابطی را آماده کنم.

وی تصریح کرد: وقتی گفته می شود ایران قوی، یکی از مولفه های این قدرت، چنین ارتباطات و تعاملات خارجی است. توانمندی در تعامل با دیگر کشورها و ملت ها شناخت ظرفیت ها و تبادل آنهاست که مجرای آن وزارت امورخارجه است. وصل کردن ظرفیت های هریک از کشورها به نیازهای داخلی اقتدار واقعی است و ملاک ارزیابی میزان ارتباطات با دیگر کشورهاست. گشایش هایی در حال ایجاد است و باید نهایت استفاده را از این گشایش ها انجام داد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه ارتباط با کشورهای همسایه که از اولویت های ماست و در این رابطه نیازمند حرکت جدی و فعال هستیم؛ افزود: باید همسایگان را به چشم فرصت های خوب نگاه کنیم؛ مرزهای ما نه تهدید که فرصت هستند. می توان با گسترش بازارچه های مرزی زمینه تبادلات را فراهم کرد، با نگاه درست به مرزها می توان فرصت های پیشرفت به وجود آورد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه ایران نگاه احترام متقابل به همسایگان دارد گفت: سیاست خارجی ما امتداد اقتدار در سیاست داخلی است و این دو از هم مستقل نیستند و سیاست داخلی نماد و نمود اقتدار در سیاست خارجی است که باید نهایت استفاده از آن شود. روابط با همسایگان در حوزه اقتصادی و فرهنگی باید گسترش داده شود./ ایرنا

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه