جمعه 14 ارديبهشت 1403, Friday 3 May 2024, مصادف با 24 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25447
منتشر شده در چهارشنبه, 16 اسفند 1402 14:37
تعداد دیدگاه: 0

فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تشریح مضرات خود درمانی در بیماری‌های گوارشی به پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر محسن مسعودی ، فوق تخصص گوارش و کبد در پاسخ به این سوال که خود درمانی تا چه اندازه در کشور ما مطرح است؟، گفت: خوددرمانی در هر نوع بیماری اتفاق می‌افتد. در این حالت فرد یا با نظر خود و یا نظر اطرافیان، درمانی را آغاز می‌کند که صحت انجام آن نامشخص است. به طور مثال: در پدیده ترش کردن افراد به امید بهبود، عرق نعنا مصرف می‌کنند که متاسفانه باعث بدتر شدن ترش کردن می‌شود، زیرا با شل کردن اسفنکتر بین معده به مری، حالت ترش کردن تشدید می‌یابد.
وی در مورد مصرف داروهای گیاهی تاکید کرد: از نظر عموم، باور بر این است که داروهای گیاهی، دارو نیستند، اما افراد باید بدانند: این مواد از نظر طبی دارو محسوب می‌شوند و مصرف بی‌رویه آنها حتماً با عوارض جدی همراه خواهد بود. به طور مثال: افراد معمولا با مصرف شیرین بیان، کاهش درد معده پیدا کنند، اما مصرف طولانی مدت شیرین بیان باعث افزایش فشار خون و حتی خونریزی معده می‌شود.

وی تاکید کرد: مصرف داروهای گیاهی که در درمان مشکلات گوارشی مصرف می‌شوند، دارای دوز مصرف و زمان مصرف مشخص هستند و بیش از میزان توصیه شده نباید مصرف شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بسیاری از اوقات فرد برای کاهش درد معده، خودسرانه داروی امپرازول استفاده می‌کند، اما متاسفانه بعضی از دردهای معده، به دنبال زخم‌های سرطانی ایجاد می‌شود، که با مصرف امپرازول درد بهبود می‌یابد و علائم ساکت می‌شود، اما بیماری سرطان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، به همین جهت خود درمانی گاهی باعث از دست دادن جان فرد می‌شود.
وی یادآور شد: رانیتیدین دارویی بود که سال‌ها برای مشکلات گوارشی استفاده می‌شد، اما امروزه متوجه شدند که با بروز بعضی از انواع سرطان‌ها مرتبط است و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بنابراین مصرف هیچ دارویی بصورت ممتد توصیه نمیشود.

محسن مسعودی افزود: گاهی افراد با داشتن علائم مشترک، از داروهای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما بدانند، علل ایجاد کننده این علائم در افراد مختلف متفاوت است و این روش مصرف دارو را، کاملا اشتباه دانست. همچنین افزود: بسته به ژنتیک افراد، ممکن است داروها کارایی متفاوتی داشته باشند به طوری که مصرف یک داروی قوی مانند: امپرازول ممکن است در یک فرد موثر واقع نشود، اما به یک داروی ضعیف‌تر مانند: فاموتیدین به خوبی جواب دهد، این گونه مسائل، اهمیت تجویز دارو تنها توسط پزشک را بخوبی تایید می‌کند.
وی در آخر تاکید کرد: با توجه به اینکه علائم گوارشی ( درد سر دل) گاهی با علائم بیماری‌های قلبی مشابه است، هیچ درمانی را سر خود انجام ندهید، زیرا ممکن است فرد با علائمی مانند: درد سر دل، نیاز به ویزیت متخصص قلب و حتی انجام آنژیوگرافی داشته باشد. بنابراین افتراق این گونه بیماری‌ها و تشخیص نهایی و تجویز دارو تنها باید توسط پزشکان انجام گیرد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه