يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24825
منتشر شده در یکشنبه, 14 آبان 1402 16:23
تعداد دیدگاه: 0

دکتر حسینی یکتا با اشاره به افزایش آلودگی هوا در فصل سرما و تاثیرات منفی که بر همه اعضای بدن خصوصا قلب و ریه می‌گذارد از تدابیر طب ایرانی برای کاهش عوارض آن گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر نفیسه حسینی یکتا؛ مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه هوا یکی از اصول مهم شش گانه سبک زندگی است که کیفیت آن تاثیر مستقیمی بر مزاج و سلامت فرد دارد؛ گفت: هر سال با سرد شدن هوا شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم که تاثیرات منفی بر همه اعضای بدن خصوصا قلب و ریه می‌گذارد.

وی با اشاره به برخی عوارض آلودگی هوا همچون خشکی پوست، عطسه و آبریزش بینی، سردرد، بی‌قراری و آشفتگی، افزایش ضربان قلب، کاهش حافظه و تمرکز و افسردگی، توصیه کرد: سالمندان، کودکان و زنان باردار یا افرادی که دارای بیماری‌های زمینه ای هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند تا حد امکان در مواقعی که آلودگی هوا شدت می‌گیرد از منزل بیرون نروند.

دکتر حسینی یکتا با تاکید بر اینکه برای کاهش عوارض آلودگی هوا، می‌توان توصیه‌هایی بر مبنای اصلاح سبک زندگی داشت تا کمترین آسیب به فرد وارد شود، گفت: در شرایط آلودگی هوا سیستم گوارش بدن ضعیف میشود لذا از مصرف غذاهای سنگین و پرچرب و غلیظ که باعث تولید خشکی در بدن می‌شوند مثل گوشت گاو، بادمجان، سوسیس، کالباس، کنسروها، ماکارونی و لازانیا خودداری و بیشتر غذاهای سبک میل کنید و از پرخوری و درهم خوری پرهیز نمایید.

وی افزود: استفاده از غذاهایی مثل سوپ جو با سبزیجات فراوان همچون پیازچه، گشنیز، شوید، ریحان، اسفناج و شلغم و سالاد کاهو با هویج رنده شده، روغن زیتون و آب لیمو یا نارنج طبیعی برای کاهش جذب سموم هوا و رفع یبوست توصیه میشود.

دکتر حسینی یکتا استفاده از مغزها همچون گردو، بادام شیرین و فندق و میوه هایی همچون سیب و انار شیرین را در دفع سموم بدن موثر دانست و توصیه کرد: با بوهای خوشی چون لیمو، پرتقال و سیب و جوشاندن ترکیب آب و گلاب و یا آب و سرکه هوای داخل منزل را پاکسازی کنید.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به تاثیر مصرف مایعات در دفع سموم بدن اظهار داشت: مصرف به اندازه مایعات به ویژه آب یا شیر در دفع سموم موثر است خصوصا افرادی که مزاج خشکی دارند در این ایام مایعات بیشتری مصرف کنند. همچنین مصرف آبمیوه‌هایی مثل آب لیمو شیرین، پرتقال، سیب و هویج توصیه می‌شود.

دکتر حسینی یکتا با اشاره به نقش خواب کافی در سلامت بدن، بیان کرد: آلودگی هوا بدن را مستعد بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی می‌کند بنابراین خواب کافی همراه با تغذیه مناسب می تواند از بیماری‌هایی که در آلودگی هوا ایجاد می‌شوند، جلوگیری کند. همچنین در زمان‌هایی که آلودگی هوا شدت می‌گیرد از انجام ورزش‌های سنگین بخصوص در فضای باز خودداری شود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه افراد دارای مشکلات ریوی، آسم یا برونشیت بیش از دیگران در معرض آسیب های ناشی از آلودگی هوا هستند، خاطرنشان کرد: این افراد می‌توانند از مخلوط آب و عسل و لیموترش تازه استفاده کرده یا بخور آب بدهند تا مجاری تنفسی باز شود.

وی تصریح کرد: شست‌ و شوی مرتب دهان و حلق توسط آب‌نمک کم‌شور ولرم به خصوص بعد از رسیدن به منزل از دیگر تدابیر آلودگی هواست.

دکتر حسینی یکتا در پایان تاکید کرد: حتما در هوای آلوده از ماسک استفاده کنید و در صورت امکان تعطیلات آخر هفته به فضاهای سرسبز و مکانهایی که دچار آلودگی هوا نیست بروید و از مصرف سیگار و قلیان پرهیز کنید./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه