دوشنبه 17 ارديبهشت 1403, Monday 6 May 2024, مصادف با 27 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3587
منتشر شده در سه شنبه, 18 آبان 1395 13:08
تعداد دیدگاه: 0
شهردار اصفهان:

اصفهان - شهردار اصفهان با حضور در محل بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در تهران از غرفه رسانه‌های مختلف بازدید به عمل آورد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، به نقل اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان با حضور در غرفه‌های مختلف بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به نقش موثر...

اصفهان - شهردار اصفهان با حضور در محل بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در تهران از غرفه رسانه‌های مختلف بازدید به عمل آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، به نقل اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان با حضور در غرفه‌های مختلف بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به نقش موثر مطبوعات در توسعه کشور، ضرورت تمرکز رسانه‌ها بر چالش‌های موجود در بستر کلان‌شهرها را یادآور شد و خواستار نقش موثرتر رسانه‌ها در تشویق عموم مردم برای مشارکت وسیع‌تر در رویدادهای کلانشهرها از جمله اصفهان شد.
مطبوعات یکی از عناصر مهم شهر خلاق
مهدی جمالی نژاد در جریان بازدید از غرفه پایگاه خبری تحلیلی تابناک در گفت و گویی با خبرنگار این رسانه درباره رویکرد تازه مدیریت شهری اصفهان گفت: نزدیک به یک سال است که اصفهان به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوسته است. نگاه به شهر با عنوان یکی از راهکارهای بشر معاصر برای رهایی از فشارهای وارد شده به شهرها است. با این رویکرد خلاقیت، مسیر حل معضلات شهری می‌شود.
جمالی نژاد تاکید کرد: یکی از مهمترین عناصر شهرهای خلاق، مطبوعات هستند که چند وظیفه مهم را برعهده دارند. اولین شرط شهرهای خلاق، توسعه مشارکت شهروندان در اراده شهر با ارایه نظرات و ایده هاست و نخستین نقش آفرینی مطبوعات در توسعه مشارکت شهروندان، انعکاس نظرات و ایده‌های آنها برای عملیاتی شدن در شهر است.
وی با بیان اینکه دومین وظیفه مطبوعات در قبال شهر خلاق، تحلیل نخبگان از مسایل شهری است، افزود: مطبوعات به خاطر نزدیکی به جامعه نخبگان، بهترین جریان رسمی تحلیل شهر را می‌توانند مدیریت کنند.
جمالی نژاد با تاکید بر اینکه در همین تحلیل‌هاست که نکات خلاقی برای اداره شهر بدست می‌آید و راه های جدید کشف می شود، ادامه داد: در نتیجه مطبوعات به عنوان بازوی قدرتمند مدیریت شهری نقش پیدا می کنند.
وی سومین نقش مطبوعات در برابر شهر خلاق را بسط گفتمان شهر خلاق دانست و متذکر شد: این گفتمان حکم روح و روان شهر را دارد و شهروندان را نسبت به مسیر حرکت خلاقیت و نوآوری در شهر، حساس و دارای تعامل می کند. مبانی فکری و نظری شهر خلاق، تولید کننده گفتمانی هستند که نگاه کالبدی را به انسانی بدل می‌کند.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: مطبوعات با تبیین و تکرار این گفتمان، آن را نهادینه می کنند. از سویی به خاطر ارتباط نزدیکی که با مردم دارند، می توانند گفتمان را چند سویه کنند و توسعه و نوشدن گفتمان را در برقراری ارتباط میان شهروندان و مدیریت شهری ایجاد کنند. به این شکل شهرها هر لحظه با ایده های نو، غنی می شوند و مسیر صلاح را در پیش می‌گیرند.
وی با بیان اینکه قطعا خوانش مجدد شهرها و بویژه کهن شهری همچون اصفهان نیز این فرآیند را تسهیل می‌کند، متذکر شد: خوانش شهر، همان ادراک فضاهای شهری و متون شهری بوده و فهم مخاطب از معنادار بودن اتمسفر نگاشته شده درون متن شهرهاست، به گونه‌ای که با گذشت زمان پیوندی خاص با ارزش‌های پایدار و خاطرات شهر برقرار می‌شود و یقینا پیش نیاز نقد و اصلاح توسعه اصفهان نیز خوانش‌های مختلف بوده و هست و این تنوع دیدگاه‌ها قطعا با تعامل تنگاتنگ و نزدیک با رسانه‌های دلسوز و صادق محقق خواهد شد.
لزوم استفاده کلانشهرهای کشور از تجارب موفق یکدیگر
دكتر مهدي جمالي‌نژاد در ادامه بازدید خود از غرفه مطبوعات در گفت‌وگو با همشهري آنلاين گفت: كلان‌شهر‌ها همواره تهديد‌ها و فرصت‌هاي مشتركي دارند كه به همين دليل شهرداران كلانشهرها همواره و به طور مستمر بايد با یکدیگر تبادل افكار کرده و از تجارب موفق هم استفاده ‌كنند.
شهردار اصفهان از برنامه‌ها و اقدامات ويژه شهرداري اصفهان سخن گفت و افزود: براي حل بحران آلودگي هوا در اصفهان كار‌هاي ويژه‌اي انجام شده است كه يكي از آنها سه‌شنبه هاي بدون خودرو است و اين اقدام شامل حال آينده هم مي‌شود.
وي افزود: رويكرد شهرداري اصفهان علاوه بر رويكرد اجتماعي رويكرد دانش محوري نيز هست.
جمالي‌نژاد با بیان اینکه به اعتقاد من يكي از اقدامات مهم شهردار تهران اعتقاد خاص وي به توسعه حجمي فضاي سبز شهر تهران است كه اين مهم مدنظر ما در شهرداري اصفهان نيز قرار دارد، گفت: بين شهرداري تهران و شهرداري اصفهان هم افزايي خوبي وجود دارد.
توسعه «مسجدمحورشهر» مورد توجه شهرداری اصفهان
شهردار اصفهان در ادامه بازدید خود در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، گفت: عملکرد شهرداری‌ها در ساخت مساجد به یک شکل نیست و به تناسب موقعیت جغرافیایی و ضرورت‌ها به این موضوع توجه می‌کند.
وی با بیان اینکه به طور مثال شهرداری اصفهان یک سوم هزینه خرید مساجد را متقبل می‌شود، افزود: سالیانه بخشی از هزینه تعمیر و بازسازی مدارس نیز در بودجه شهرداری اصفهان لحاظ می‌شود.
جمالی نژاد اضافه کرد: شهرداری اصفهان در بیشتر موارد 25 میلیون تومان برای ساخت هر مسجد در این شهر پرداخت می‌کند البته گاهی نیز در چند نوبت، هزینه های ساخت آن‌ها را متقبل می‌شود.
وی گفت: با توجه به «توسعه مسجد محور» اصفهان، شهرداری بودجه بهتری برای ساخت مساجد در مناطق جدیدالتاسیس این شهر اختصاص می‌دهد، همچنین گاهی تمام هزینه‌های ساخت و تجهیز برخی مساجد در این مناطق توسط شهرداری اصفهان پرداخت می‌شود.
اقتصاد مقاومتی در شهرداری‌ها بهتر اجرا می‌شود
مهدی جمالی نژاد همچنین با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و رسانه درباره فعالیت‌های فرهنگی شهرداری اصفهان اظهار کرد: شهرداری اصفهان از سال‌های بسیار دور در عرصه فرهنگی ورود پیدا کرده و اقدامات فرهنگی بسیار زیادی را در کنار اقدامات خدماتی انجام داده است و رویکردش این بوده که شهرداری تنها یک دستگاه خدماتی نیست، بلکه یک دستگاه خدماتی، فرهنگی و اجتماعی هست.
وی ادامه داد: اخیراً شهرداری اصفهان یک گام هم جلوتر گذاشته است و عنوان می‌کند که شهرداری نه تنها یک دستگاه خدماتی و فرهنگی است بلکه یک دستگاه دانش محور هم هست که می‌تواند دانش را به ثروت تبدیل کند.
جمالی نژاد با بیان اینکه شهرداری اصفهان در رویکرد سوم خود به اقتصاد مقاومتی بسیار کمک می‌کند، ابراز داشت: به عنوان نخستین شهر در کشور شاید به فاصله نیم ساعت بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب قرارگاه اقتصاد مقاومتی را در کلان‌شهر اصفهان به عنوان اولین شهر کشور راه اندازی کردیم.
وی اظهار داشت: همزمان با سخنان رهبر معظم انقلاب ما در گلستان شهدای اصفهان جلسه‌ای را با همکارانمان برای راه‌اندازی قرارگاه اقتصاد مقاومتی ترتیب دادیم.
شهردار اصفهان توضیح داد: در این قرارگاه کمیته‌های بسیار زیادی تشکیل شده است و خوشبختانه به عنوان نخستین شهر بحث اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار دادیم.
جمالی نژاد قابلیت تبیین اقتصاد مقاومتی را در شهرداری‌ها ویژه توصیف کرد و افزود: مأموریت‌های شهرداری‌ها بسیار متنوع و زیاد است و به نظرم بهتر از هر جای دیگر اقتصاد مقاومتی می‌تواند جواب دهد، شهرداری‌ها به دلیل اینکه دستگاه‌های خودکفایی هستند و مدیریت هزینه و درآمد در آنها توأمان است، معنای اقتصاد مقاومتی ملموس‌تر بوده و بهتر خود را نشان می‌دهد.
وی در پایان گفت: در مجموع در شهرداری اصفهان اقدامات بسیارخوبی صورت گرفته است و فکر می‌کنم که این اقدامات می‌تواند الگویی برای سایر شهرها و کلان شهرهای کشور باشد.
نگاه به مدیریت شهری در کشور نگاه کالبدی است
شهردار اصفهان همچنین با حضور در غرفه خبرگزاری ایمنا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات کشور افزود: در تفکر کالبدی، مطبوعات نقش ابزاری برای مدیریت شهری خواهند داشت و ابزاری برای تبلیغ و معرفی مدیریت شهری تلقی می‌شوند تا حرکت توسعه کالبدی را بیشتر کنند.
شهردار اصفهان در ادامه سخنان خود در خبرگزاری ایمنا به نگاه انسانی، ارگانیک و زنده مطبوعات اشاره کرد و بیان داشت: این نگاه نقش عضو محوری برای مدیریت شهری دارد مانند چشم که بیننده و رصد کننده است.
جمالی نژاد اظهار داشت: اگر از همین امروز به سوی این نگاه نرویم در آینده از شهرهای ما تنها کالبد باقی می‌ماند.
شهردار اصفهان در پایان گفت: مطبوعات باید پیشگامان رساندن نگاه انسانی به شهرها باشند.

نوشتن دیدگاه