شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24472
منتشر شده در دوشنبه, 06 شهریور 1402 15:27
تعداد دیدگاه: 0

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد، به‌طور میانگین سالانه ۵ تا ۷ درصد شکایات پزشکی افزایش پیدا می‌کند اما نکته قابل توجه، تغییر موضوع شکایات پزشکی است که به سمت جراحی‌های زیبایی و ترمیمی سوق یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز/آزاده سلیمان نژاد: زیبایی یکی از خصلت های ذات باری تعالی است که درنهاد بشر به ودیعه گذاشته شده است‌، چرا که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، به گواهی تاریخ این موهبت در زنان بیش از مردان وجود دارد. ویل دورانت صاحب کتاب تاریخ تمدن می گوید؛ "زنها در تاریخ دوست داشته اند همیشه مورد توجه قرار گیرند و چون نمایش بدن زن در همه فرهنگ ها و ملل به نوعی منع و محدودیت داشته نمایش زیبایی صورت و دست ها بهترین حالت برای تجلی این زیبایی بوده است."

در کشور ما نیز که از این قائده متستثنی نیست میل به زیبایی در زنان در آثار منقش از زمان قدیم و کتیبه های کهن دیده شده است. نکته تامل برانگیز در این باره روند رو به رشد توجه به زیبایی در دهه های اخیراست تا جایی که با وجود شرایط کنونی اقتصادی، هزینه های مربوط به زیبایی در سبد نیاز خانواده ها به خصوص بانوان قرار گرفته است.

گرانی خدمات پوست و زیبایی موجب ورود غیر متخصصین به این حوزه شده است

طبق آمار و البته در یک نگاه کلی به اطرافیان می توان فهمید عمده خدمات پر طرفدار زیبایی مواردی از جمله جوان‌سازی و آبرسانی پوست، درمان ضایعات عروقی، لاغری موضعی با مزوتراپی، تزریق فیلر، تزریق ژل، درمان ریزش موی سر، لیزر موهای زائد، درمان تعریق با بوتاکس و پیکر تراشی است. اما آنچه در این میان مهم و موضوع گزارش ماست، انجام این خدمات توسط افراد غیر حرفه ای و غیر پزشک است،

متاسفانه گرانی و پر هزینه بودن این خدمات و به دنبال آن سردرگمی متقاضیان چنین اعمالی راه را برای ورود افراد غیر متخصص و یا متخصصین غیر مرتبط و حتی غیر پزشك به حیطه متخصصین پوست باز کرده که موجب لطمات جبران ناپذیری شده اند. صدماتی که به گفته کارشناسان در مواردی افسردگی بیمار و حتی مرگ به دنبال داشته است.

برای آشنایی با کار این افراد به بهانه تزریق بوتاکس با شخص غیر پزشکی که در این حوزه معروف بود تماس گرفتم متوجه شدم هزینه تزریق یک سوم پزشکان پوست است، علت این ارزانی استفاده از مواد نا مرغوب بود یا غیر حرفه ای بودن تزریق کننده؟ بماند.

گفتگو با برخی از بانوان نیز قابل تامل بود،خانم میان سالی که ابروها و فرم صورتش ناهماهنگ بود می گفت: " مدتی پیش توسط شخصی که پزشک نبود لیفت ابرو انجام داده ام و ژل نیز تزريق کرده ام، اما بعد از مدتی دچار چنین مشکلی شده ام،" وی در پاسخ به این سوال که با وجودی که می دانست فردی که لیفت انجام می دهد پزشک نیست چرا به وی مراجعه کرده پاسخ داد، چون نسبت به بقیه جاها هزینه کمتری می گرفت،

بانویی که به دلیل میکروبی بودن سوزن تتو دچار عفونت چشم شده گفت: بعد از یک ماه بستری در بیمارستان هنوز هم درگیر این موضوع هستم. وی ادامه داد: شکایت به مراجع قانونی نیز در این باره نتیجه ای نداد و مدتها است که در گیر این پرونده برای گرفتن خسارت هستم.

تبلیغات دروغین در شبکه های اجتماعی گمراه کننده است

محمدحسن ناصح عضو انجمن متخصصین پوست و موی ایران در این باره به ایرنا گفته: تبلیغات سودجویانه و فریبنده در مورد جراحی های زیبایی پوست و مو گمراه کننده است و باعث می‌شود افراد متقاضی دچار عوارض جبران ناپذیری شوند.

به گفته وی امروزه تقاضا برای انجام جراحی های زیبایی پوست و مو به خصوص در زنان ایرانی زیاد است و در این فضا برخی از افراد سودجود و غیرحرفه ای با راه اندازی کسب و کار با تبلیغات دروغین در شبکه های اجتماعی، مردم را فریب می دهند در حالیکه سلامت شوخی بردار نیست.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: تبلیغات فریبنده در فضای مجازی از سوی این افراد بازار جذابی را ایجاد کرده در حالیکه آنها برای انجام زیبایی از مواد غیرمرغوب استفاده می کنند و مورد تایید وزارت بهداشت نیز نیست، همچنین این اعمال زیبایی در مکان‌هایی مانند آرایشگاه‌ها و حتی در منزل انجام می شود در حالیکه نباید جان و سلامت را به دست این گونه افراد داد تا از آن سودجویی کنند.

وی تاکید کرد: "به عنوان مثال موارد زیادی مشاهده شده که توسط افراد غیرحرفه ای لیفت ابرو انجام شده و آسیب شدیدی بوجود آمده است، در آناتومی صورت وقتی آسیب به شریانهای اصلی و اعصاب ایجاد شود صدمات طولانی مدت ایجاد کرده و جبران پذیر نیست."

عضو انجمن متخصصین پوست و موی ایران ادامه داد: از افراد درخواست می شود برای حفظ سلامت خود اگر قصد انجام اعمال زیبایی پوست و مود را دارند باید به مراکز دارای پروانه فعالیت از وزارت بهداشت مراجعه کنند و نام پزشک مربوطه را از سایت سازمان نظام پزشکی و انجمن متخصصین پوست و مو استعلام کنند، در مهر و سربرگ پزشک نیز باید عنوان متخصص پوست و مو قید شده باشد.

عدم آگاهی در جامعه موجب‌ خسارت های جبران ناپذیر می شود

گفتنی است پرویز کاشفی رئیس نظام پزشکی اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار همراز گفته، متاسفانه دیده می‌شود که در بازار تبلیغات افرادی سودجو نیز وجود دارند که بدون نظارت و مجوز در در فضای مجازی یا واقعی در حیطه زیبایی فعالیت نموده و با توجه به اینکه پزشک نمی‌باشند فعالیت آنها توسط این سازمان ارزشیابی و نظارت نشده و می‌تواند باعث آسیب به سلامت جامعه شود. به گفته وی تزریق ژل و بوتاکس شاید بیشترین تقاضای مردم برای انجام خدمات زیبایی است که متأسفانه برخی از مراجعین به دنبال دریافت این خدمات با قیمت‌های ارزان بوده و این در حالیست که ارزان بودن این خدمات با استفاده از مواد نامرغوب و گا‌هاً عارضه دار و خطرناک توسط افراد فاقد صلاحیتی ارائه می‌شود که به خاطر استفاده از برند‌های غیرمجاز و تقلبی از ابزار ارزان بودن سود جویی نموده و بعضاً روزانه بیش از صد‌ها نفر را پذیرش می‌کنند. رئیس نظام پزشکی اصفهان افزود؛ این امور باید توسط پزشکان دارای مجوز انجام گیرد اما به دلیل عدم آگاهی در جامعه ، برخی از مردم برای انجام این اقدامات به مکان ها وسالن های غیرمجازو غیرمرتبط به امورپزشکی- زیبایی مراجعه می‌کنند که ممکن است سلامت آنها را با خطرات جدی و غیر قابل جبران مواجه کند.

کاشفی در توضیح افزود: در مورد افرادی که پزشک نیستند اما مداخلات غیر مجاز درمانی انجام می‌دهند، هم راهکار برخورد چندان شفاف نیست و هم قانون در این زمینه بسیار ضعیف است.

در حالی که اگر پزشک به علت سهل انگاری به بیمار ضرر مالی یا آسیب جانی وارد کند یا اینکه به دلیل نداشتن مهارت و دانش کافی برای عمل زیبایی، با نوشتن نسخه اشتباه یا خطا و بی احتیاطی در روند عمل موجبات آسیب به بیمار را فراهم کند، به لحاظ داشتن پروانه کار و مشخص بودن هویت وی، برخورد قانونی با متخلف و احقاق حق شخص آسیب دیده با مراجعه به سازمان نظام پزشکی و سایر مراجع قانونی امکان پذیر است.

به گفته وی از سوی دیگر، به لحاظ عدم نظارت بر تجهیزات و ابزار مورد استفاده در اماکن غیر مجاز، بیماریهای عفونی خطرناک مانند ایدز یا هپاتیت نیز می‌تواند سلامت کل جامعه را مورد تهدید قرار دهد و بنابراین در صورت همکاری آحاد مردم برای شناسایی و کشف و معرفی عوامل وافراد غیرمجاز که بر خلاف قانون به مداخله در امور پزشکی و سودجویی می‌پردازند، می‌توان به نحو موثری از شیوع این آسیب‌ها و عوارض و تهدید سلامت افراد جلوگیری نمود و بنابراین دادستانی انتظامی نظام پزشکی برابر اهداف این سازمان که حمایت از حقوق بیمار و حفاظت از سلامت عمومی است می‌تواند با دریافت گزارشات مستند مردمی و مطابق ماده ۶۶ قانون آئین دادرسی کیفری به اعلام جرم علیه این سودجویان پرداخته و برخورد قانونی با این مداخله گران را تسریع نماید.

رئیس نظام پزشکی اصفهان گفت: به هم وطنان عزیز توصیه می‌شود که قبل از انجام این کار‌ها از صلاحیت ارائه دهندگان خدمات فوق و کیفیت مواد مطلع گردند زیرا عدم رعایت موارد فوق الذکر می‌تواند باعث عوارضی ازجمله فلج ، آسیب بافت و ایجاد زخم‌های عمیق شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه