دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24334
منتشر شده در چهارشنبه, 04 مرداد 1402 13:23
تعداد دیدگاه: 0
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان:

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: سهمیه سال جاری استان اصفهان برای پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، بیش از ۲۴۰۰ نفر است و علاوه‌برآن، ۴۰۰ نفر نیز از مسیر تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده در دانشگاه‌های سراسری تحصیل خواهند کرد و پس از ۲ سال، برای فراگیری اصول معلمی به دانشگاه فرهنگیان می‌آیند تا...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در گردهمایی مدیران مدارس مناطق جرقویه سفلی و علیا ضمن تسلیت ایام سوگواری ماه محرم اظهار داشت: آموزش و پرورش اساسی‌ترین، مهم‌ترین و فراگیرترین نهاد هر جامعه است که اگر وضعیت به سامان داشته باشد، حال آن جامعه خوب است و اگر وضعیت نامساعدی داشته باشد، دیگر بخش‌های جامعه نیز وضعیت خوبی نخواهند داشت.

وی با تأکید بر اهمیت تربیت صحیح دانش‌آموزان بیان داشت: اگر دانش‌آموز خوبی تربیت کنیم، شهروند خوبی تربیت‌کرده و برای نسل آینده، پدر و مادر خوبی پرورش داده‌ایم.

ابراهیمی با تشریح وضعیت آموزش و پرورش در زمان شروع به کار دولت اذعان کرد: وضعیت نامساعد نیروی انسانی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش در آغاز این دوره بود، چرا که توجه کافی به جذب و تربیت نیروی انسانی توانمند وجود نداشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان عدم توجه به نیروی انسانی را به معنای عدم توجه به سند تحول بنیادین دانست و اضافه کرد: یکی از راه‌های تربیت نیروی انسانی کارآمد، توجه به دانشگاه فرهنگیان است که در دوره‌ای مورد بی‌توجهی قرار گرفت؛ چرا که دولت وقت اعتقادی به آموزش و پرورش حاکمیتی نداشت و این در حالی است که حتی در لیبرال‌ترین کشورها نیز سه حوزه آموزش و پرورش، بهداشت و امنیت تحت نظارت دولت هستند.

وی توجه به آموزش و پرورش را از سیاست‌های اصلی دولت مردمی عنوان کرد و گفت: جذب ۲۵ هزارنفری دانشگاه فرهنگیان در سال گذشته در راستای همین سیاست بود و امسال نیز، دانشگاه فرهنگیان میزبان بیش از ۲۵ هزار نفر خواهد بود تا نیروی انسانی کارآمدی را برای حضور در کلاس درس تربیت کند.

ابراهیمی از افزایش‌پذیرش دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: سهمیه سال جاری استان اصفهان برای پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، بیش از ۲۴۰۰ نفر است و علاوه‌برآن، ۴۰۰ نفر نیز از مسیر تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده در دانشگاه‌های سراسری تحصیل خواهند کرد و پس از ۲ سال، برای فراگیری اصول معلمی به دانشگاه فرهنگیان می‌آیند تا تحصیلات خود را کامل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور شد: چنین برنامه‌هایی در راستای جبران ترک فعل‌های دیگران است و کمک می‌کند تا در سال‌های آینده از وضعیت بحرانی خارج شویم، اما برای رفع مشکل در این دوره گذار نیز برنامه‌هایی از جمله حق‌التدریس نیروهای شاغل و ادامه همکاری نیروهای بازنشسته در دستور کار است.

وی اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان را از دیگر برنامه‌های دولت در راستای توجه به آموزش و پرورش خواند و ابراز کرد: این برنامه، قرار بود در سال ۱۳۹۰ اجرا شود اما با ترک فعل رخ‌داده سال‌ها مورد غفلت قرار گرفت و با اهتمام دولت مردمی با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اجرایی شد تا زمینه‌ساز تغییر رویکرد جامعه به معلمی باشد.

ابراهیمی شروع رتبه‌بندی را اقدامی ارزشمند تلقی کرد و ادامه داد: افق رتبه‌بندی این است که هر معلم، ۸۰ درصد حقوق رتبه متناظر خود در هیئت‌علمی دانشگاه تهران را دریافت کند اما بدون آغاز این مسیر، رسیدن به افق امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی بیان داشت: بیش از ۶۰ میلیون حکم برای رتبه‌بندی صادر شد و طبیعی است که هر کار بزرگی نیز مورد اعتراض قرار گیرد؛ اما موضوع مهم جذب اعتبار تخصیص‌داده‌شده برای رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۱ بود و در حال حاضر نیز اعتراضات در حال رسیدگی است و تلاش می‌کنیم این روند تا پایان مردادماه به اتمام برسد.

وی متذکر شد: در سال جاری، باز هم رتبه‌بندی در جریان خواهد بود و همکاران تازه‌وارد مشمول این طرح می‌شوند و سپس در سال ۱۴۰۳ نیز رتبه‌بندی مجدد برای همکارانی که ۳ سال از تعیین رتبه آن‌ها گذشته است انجام خواهد شد و این روند، به همین نحو ادامه می‌یابد تا رضایت‌مندی حداکثری حاصل شود.

ابراهیمی عنوان کرد: از دیگر طرح‌های حاکمیتی آموزش و پرورش که موجب افزایش حکمرانی آموزش و پرورش شد، شیوه جدید برگزاری آزمون‌های نهایی بود که در آن، تصحیح برگه‌ها به‌صورت الکترونیک بود و در استان اصفهان بیش از ۵۰۰ هزار برگه مورد تصحیح قرار گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزایش تأثیر معدل در نتیجه کنکور را در راستای عدالت آموزشی خواند و افزود: چنین اقدامی به نفع دانش‌آموزان روستایی و مناطق محروم است چرا که دیگر تکنیک‌های تست‌زنی تأثیری در نتیجه کنکور نخواهد داشت.

وی با اشاره به شیوه جدید ارزیابی داوطلبان معلمی بیان داشت: برای اولین‌بار، هم محتوا و هم شکل‌پذیرش تغییر کرد تا معلمان قابل‌تری وارد ساختار آموزش و پرورش شوند که در این روش، در هر کانون ارزیابی روزانه تنها ۶ نفر ارزیابی می‌شوند و این در حالی است که درگذشته، هر فرد تنها ۱۵ دقیقه مورد گزینش قرار می‌گرفت و این میزان، در سال جاری به یک ساعت و ۲۰ دقیقه رسیده است.

ابراهیمی اضافه کرد: مجوز جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی اخذ شده است که از این تعداد، حدود ۱۰ درصد آن سهمیه اصفهان است و جذب ۲۵ هزار نیروی خدماتی نیز از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تأمین تجهیزات را از دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش خواند و عنوان کرد: در کنار ترمیم نیروی انسانی، نوسازی و بهسازی تجهیزات مدارس نیز موردنیاز است که در این زمینه، به میزان مطلوبی تجهیزات در سال تحصیلی گذشته به آموزشگاه‌ها و به‌ویژه هنرستان‌ها تزریق شد.

وی تأسیس هنرستان‌های جوار صنعت را از اقدامات قابل‌توجه دانست و اظهار داشت: تفاهم‌نامه احداث ۳۲ هنرستان جوار صنعت در سال گذشته منعقد شد که تا سال آینده، نیمی از آن‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

ابراهیمی ابراز داشت: تأکید رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) توجه به مدارس عادی است و به همین جهت، تلاش می‌کنیم تا شاخص‌های آموزشی و پرورشی این مدارس به‌ویژه در مناطق محروم موردتوجه ویژه قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اهمیت توجه به برنامه‌های تربیتی و پرورشی افزود: توجه ویژه به نماز جماعت به‌گونه‌ای که در سال تحصیلی پیشرو نماز جماعت در تمام مدارس برپا شود، ترویج فرهنگ قرآن و اهل‌بیت (ع) از طریق برنامه‌های تربیتی نظیر سرود و تئاتر و راه‌اندازی قرارگاه نهج‌البلاغه آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌های ترتیب داده شده است تا شاهد افزایش کیفیت فعالیت‌های تربیتی باشیم.

وی ایجاد فرصت برابر آموزشی را از سیاست‌های مهم آموزش و پرورش استان خواند و خاطرنشان کرد: در همین راستا، مقرر شد تا امکان استفاده از کتاب‌های آموزشی، فایل‌های صوتی و تصویری تدریس و دیگر امکانات کمک‌آموزشی مدارس تیزهوشان در اختیار سایر دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی نیز قرار گیرد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه