پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403, Thursday 2 May 2024, مصادف با 23 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22911
منتشر شده در سه شنبه, 22 آذر 1401 13:38
تعداد دیدگاه: 0

خواه به دلیل افزایش سن، یک بیماری زمینه‌ای پوست یا خواه عوامل محیطی باشد، خشکی پوست می‌تواند آزاردهنده باشد. طیف وسیعی از درمان‌ها در طب سنتی برای درمان پوست خشک در خانه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، خشکی پوست زمانی رخ می‌دهد که پوست در لایه بیرونی خود رطوبت نداشته باشد. در صورت عدم درمان، خشکی پوست می‌تواند باعث ترک خوردگی و عفونت شود. مرطوب نگه داشتن پوست خشک مهم است، اما برخی از درمان‌های خریداری شده در فروشگاه می‌توانند گران یا بی‌اثر باشند.

توصیه‌های مختلفی با توجه به طب سنتی وجود دارد که افراد می‌توانند برای از بین بردن خشکی پوست از آنها استفاده کنند. بسیاری از درمان‌های زیر را می‌توان به عنوان مرطوب کننده استفاده کرد مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد. بهترین راه برای استفاده از مرطوب کننده این است که بعد از حمام آن را به مقدار زیاد روی پوست مرطوب بمالید و بگذارید خیس بخورد.

روغن دانه آفتابگردان

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که روغن دانه آفتابگردان هنگامی که به عنوان مرطوب کننده شناخته شده در طب سنتی روی بازوها استفاده می‌شود، هیدراتاسیون را بهبود می‌بخشد. همان مطالعه نشان داد که روغن زیتون در واقع به سد پوست آسیب می‌رساند و نشان می‌دهد که همه روغن‌های طبیعی برای استفاده به عنوان مرطوب کننده مناسب نیستند.

روغن نارگیل

روغن طبیعی و شناخته شده دیگر در طب سنتی که برای درمان خشکی پوست به خوبی عمل می‌کند، روغن نارگیل است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که روغن نارگیل به اندازه وازلین برای درمان پوست خشک ایمن و موثر است. مشخص شد که به طور قابل توجهی آبرسانی پوست را بهبود می‌بخشد و تعداد لیپیدها (چربی‌ها) روی سطح پوست را افزایش می‌دهد. همینطور در مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۶ توضیح داده شده است که روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اشباع شده است که خاصیت نرم کنندگی دارند. نرم کننده چربی یا روغنی است که با پر کردن شکاف‌های موجود در پوست خشک به عنوان مرطوب کننده عمل می‌کند و آن را صاف می‌کند.

حمام بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یکی دیگر از مواد طبیعی و شناخته شده در طب سنتی است که می‌تواند به درمان خشکی پوست کمک کند. افزودن پودر بلغور جو دوسر به حمام یا استفاده از کرم‌های حاوی جو دوسر ممکن است به رفع خشکی پوست کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که عصاره بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به درمان خشکی پوست کمک کند.

شیر خوردن

شیر همچنین می‌تواند خشکی پوست را تسکین دهد، اما نه زمانی که روی پوست استفاده شود. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی شیر می‌تواند خشکی پوست را بهبود بخشد. این مطالعه نشان داد که چربی موجود در شیر، وقتی به رژیم غذایی موش اضافه شود، سد پوستی را در موش‌ها بهبود می‌بخشد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا ببینیم آیا نوشیدن شیر همان تأثیر را روی پوست انسان دارد یا خیر.

عسل

یک مطالعه مروری در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که عسل این خوراکی پرمصرف در طب سنتی برای بسیاری از انواع بیماری‌های پوستی مفید است. در مطالعات مختلف ادعا شده است که عسل دارای خواص مرطوب کننده، شفا دهنده و ضد التهاب است. همه این ویژگی‌ها نشان می‌دهد عسل یک درمان خانگی ایده‌آل برای از بین بردن خشکی پوست است. کاملا طبیعی است و می‌توان آن را مستقیماً روی پوست قرار داد.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا ممکن است به تسکین پوست خشک کمک کند. افرادی که پوست خشکی روی دست‌ها یا پاهای خود دارند می‌توانند از ژل آلوئه ورا استفاده کنند و ناحیه آسیب دیده را با جوراب یا دستکش بپوشانند. افراد ممکن است ترجیح دهند این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهند و ژل را تمام شب روی پوست بگذارند. اگر پوست خشک در ناحیه دیگری از بدن است، همچنان می‌توانید از ژل آلوئه ورا برای آن استفاده کنید.

دکتر جعفرقلی - عضو هیأت علمی مؤسسه جامع طب سوزنی ایران

نوشتن دیدگاه