يكشنبه 16 ارديبهشت 1403, Sunday 5 May 2024, مصادف با 26 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22605
منتشر شده در سه شنبه, 17 آبان 1401 22:24
تعداد دیدگاه: 0
مدیرمنطقه یک شهرداری اصفهان:

مدیرمنطقه یک شهرداری اصفهان از بازآفرینی ورودی محله های قدیمی اصفهان خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، میثم بکتاشیان در جمع خبرنگاران اصفهان گفت: برای ساماندهی مسجد لنبان و مقبره صائب تبریزی با اداره اوقاف توافق هایی داشتیم و یکی از سیاست های شهرداری این است که ورودی محله های قدیمی و تاریخی منطقه همچون لنبان، محله شهید بهشتی، درب کوشک ، جوزدان ، الیادران و ... را متناسب با آن محله ها و بر اساس تاریخ شفاهی و فرهنگ مردم منطقه بازآفرینی کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز به دنبال آن هستیم تا با مشارکت نهادهای اجتماعی و فرهنگی منطقه همچون مراکز مختلف فرهنگی، پایگاه‌های بسیج، نهادهای دینی چون دارالقرآن مشارکت داشته و شهرداری را به عنوان یک تسهیل‌گر و بستر ساز برای انجام امور فرهنگی معرفی و برای این منظور در صدد مردمی کردن مراسم ملی و مذهبی در شهر برآییم تا بتوانیم از ظرفیت شهروندان در این زمینه استفاده بهتری داشته باشیم.

مدیرمنطقه یک شهرداری اصفهان همچنین به موضوع انتقال پزشکان به شهرک سلامت اشاره کرد و افزود: اکنون برخی خیابان های شهر همچون شمس آبادی با تمام ظرفیت در اختیار پزشکان محترم قرار گرفته و امکان هرگونه ارائه خدمات به شهروندان در این خیابان را از ما گرفته است، به طوری که در حال حاضر بیشتر افرادی که بعد ازظهر ها به این خیابان مراجعه می کنند، ب منظور درمان و پیگیری امور درمانی است، لذا از این قشر توقع می رود تا برای بهبود وضعیت فضای شهری به شهرک سلامت نقل مکان کنند.

بکتاشیان همچنین اضافه کرد: در سیاست های شهری قرار است تا صدور مجوز جدید با کاربری مطب در خیابان های پرتردد شهر صادر نشود.

بهسازی گذرگاه ها در اولویت

بکتاشیان با بیان اینکه ساماندهی و بهسازی گذرگاه‌ها از دیگر سیاست‌های این منطقه است، افزود: در این زمینه ابتدا گذرهای منتهی به چهارباغ به علت حضور گردشگر در اولویت قرار گرفته و بر این اساس اولین گذر جهان آرا در منطقه یک ساماندهی شده است.

وی با بیان اینکه بهسازی و نوسازی گذرگاه کوالالامپور همراه با اصلاح روشنایی انجام شده است، تصریح کرد: نوسازی و بهسازی گذر عالم‌آرا، عباس آباد و پیرایش خیابان طالقانی با توجه به وجود مشاغل متعدد از دیگر برنامه‌های در دستور کار این منطقه قرار دارد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه اجرای پروژه‌های محله محور در دو محله جامی و جوزدان باعث غفلت از دیگر محلات نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در این راستا احیای گذر درب کوشک و بازارچه آن نیز در دستور کار این منطقه قرار دارد.

بکتاشیان اظهار کرد: ارزش آفرینی به بافت تاریخی، حفظ میراث گذشتگان و ایجاد ارزش افزوده به این نوع بافت‌ها به صورت همزمان مدنظر شهرداری منطقه یک است.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای چرخه گردشگری در منطقه یک، گفت: در این راستا در نظر داریم با رونق بخشی به اقامتگاه‌های سنتی و قدیمی موجود در منطقه از این ظرفیت برای اسکان بیماران و همراهان آنها استفاده کنیم.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به لزوم احیای خانه‌های قدیمی، افزود: در این راستا ایده‌ای تحت عنوان محرمیت ابدی برای بعضی از منازل قدیمی و حیاط دار تعریف شده است به این معنی که هیچ مشرفیتی به حیاط خانه‌های بزرگ در گذرهای خاص بافت تاریخی وجود نداشته باشد، این مهم باعث ارزش آفرینی منازل در بافت تاریخی می‌شود.

بکتاشیان تصریح کرد: خانه تاریخی روغنی به عنوان یکی از خانه‌های قدیمی منطقه است که پیش از آن مرمت شده و شهرداری به دنبال توسعه و رونق بخشی آن است.

وی با بیان اینکه منطقه یک شهرداری از مناطق پرتردد شهری بوده که سه ایستگاه مترو در موقعیت این منطقه قرار دارد، خاطرنشان کرد: به‌منظور آزادسازی این سه ایستگاه در فاز نخست نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است و نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان دیگر برای آزادسازی‌های آینده پیش‌بینی شده است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان اظهار امیدواری کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها آزادسازی فاز یک و دو قطار شهری در منطقه یک تا پایان آبان‌ماه سال جاری تکمیل و از بهمن ماه مرحله بعدی پروژه آغاز شود.

وی اظهار کرد: در حوزه طرح تفصیلی منطقه یک، یکی از کارهای بر زمین مانده که جز مطالبات مردمی نیز قرار دارد، احداث ادامه خیابان زاهد حدفاصل خیابان‌های مسجد سید و فروغی به طول هزار متر و عرض حدود ۳۰ متر است.

بکتاشیان ادامه داد: ۱۶۸ پلاک مسکونی در مسیر این خیابان قرار دارد که هزینه آزادسازی آن‌ها بسیار زیاد است، اما در تلاش هستیم این طرح به صورت مشارکتی با بنیاد مسکن اجرا شود.

وی با بیان اینکه از اواخر آذرماه سال جاری آزادسازی املاک را آغاز می‌کنیم، گفت: در این طرح مشارکتی با بنیاد مسکن به دنبال آن هستیم که ادامه خیابان زاهد را احداث و با ایجاد و ساخت آپارتمان‌های نوساز ساکنان فعلی را در همان محله دوباره اسکان دهیم و مانع از مهاجرت آنها به حاشیه‌های شهر شویم./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه