چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403, Wednesday 1 May 2024, مصادف با 22 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22556
منتشر شده در جمعه, 13 آبان 1401 10:42
تعداد دیدگاه: 0
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خبر داد:

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: اولین باغ «ایران‌زاد» در کشور با هدف نگهداری و حمایت از گونه‌های خاص گیاهی تا پایان سال 1402 در اصفهان راه اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، مجید عرفان منش با اعلام این خبر گفت: تفاهم نامه‌ای بین سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با مرکز تحقیقات آموزش و ترویج جهاد کشاورزی منعقد و مقرر شده است که طی یک همکاری دوجانبه، «باغ ایران زاد» در زمینی به وسعت 5 هکتار در اصفهان احداث شود.
او با بیان اینکه «ایران‌زاد» یک باغ اکولوژیکی شامل گونه‌های گیاهی مرتعی و بوم زاد ایران است، افزود: از مجموع 8 هزار و 300 گونه گیاهی موجود در ایران که به شکل خودرو در نواحی مختلف و شرایط آب و هوایی گوناگون می رویند، حداقل 2 هزار گونه به عنوان گونه‌های بومی ایران شناخته می‌شوند که به آنها اندمیک یا بوم‌زاد گفته می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان توضیح داد: تنوع زیستی موجود بین گونه‌های گیاهی اندمیک شامل انواع درختان و درختچه‌ها (مانند انار- پسته ارس و بلوط)، گونه‌های علفی دائمی و دارویی (مریم گلی، بابونه، آویشن) و گونه‌های یک ساله مرتعی است.
او با بیان اینکه با توجه به شرایط اکولوژیکی و توپوگرافی در استان اصفهان، باغ «ایران زاد» به مکانی برای آموزش و معرفی حداقل ۲۰۰ گونه اندمیک در استان تبدیل می‌شود، افزود: مراحل اولیه این پروژه شامل نقشه برداری و جانمایی‌ها، امکان‌سنجی وضع موجود و تطابق نیازها با ملزومات پروژه‌ها در حال بررسی و پیگیری است.
عرفان منش خاطرنشان کرد: این باغ برای اولین بار در ایران و برای سومین بار در کل جهان تا پایان سال ۱۴۰۲ در اصفهان احداث می شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه