دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22378
منتشر شده در جمعه, 22 مهر 1401 09:12
تعداد دیدگاه: 0
وزیر بهداشت عنوان کرد؛

نشست گروه پنج حوزه سلامت شامل کشورهای ایران، عراق، پاکستان، افغانستان و سازمان جهاانی بهداشت در دفتر منطقه مدیترانه شرقی این سازمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، در این نشست، دکتر عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، احمد المنظری ، مدیر دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، دکتر نیکنام ، رییس دبیرخانه گروه پنج ، دکتر عامر اکرم مدیر اجرایی انستیتو ملی سلامت پاکستان، دکتر ریاض الحلفی، مدیر کل بهداشت عمومی وزارت بهداشت عراق، دکتر احمد زوعتین ، نماینده سازمان جهانی بهداشت در عراق، دکتر جمال ثابت ناصر، مدیر هماهنگ کننده توسعه پایدار و عادلانه دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در خصوص همکاری های منطقه ای برای ارتقای شاخص های سلامت کشورهای عضو به بحث و گفت و گو پرداختند.

در ابتدای این نشست، دکتر عین اللهی از برگزاری شایسته شصت و نهمین اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت تشکر کرد و‌ گفت: تامین سلامت و کنترل بیماری ها نیازمند همکاری تمام کشورها، خصوصا کشورهای همسایه است و اگر هر کشوری بخواهد بدون توجه به این ضرورت و به تنهایی سلامت خود را تامین کند، موفق نخواهد بود.

وزیر بهداشت کشورمان با بیان این که گروه پنج از الگوهای موفق همکاری های منطقه ای و بستر تبادل تجربه و یادگیری از یکدیگر است، افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای نیروی انسانی متخصص و مجرب، امکانات و تجهیزات پزشکی پیشرفته، داروها و دانشگاههای کارآمد است و ضمن آمادگی برای همکاری با کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت می تواند بسیاری از طرح های گروه پنج را به اجرا درآورد.

در ادامه این نشست، دکتر المنظری، مدیر دفتر منطقه مدیترانه شرقی نیز از برگزارکنندگان نشست گروه ۵ در تهران تشکر و ابراز امیدواری کرد که همکاری این گروه خصوصا از نقاط مرزی گسترش و تسریع یابد. وی آمادگی دفتر منطقه مدیترانه شرقی را برای حمایت های فنی از گروه پنج در حوزه سلامت اعلام کرد و خواستار استفاده از تجربیات این گروه شد.

عامر اکرم، رییس انستیتو ملی سلامت پاکستان نیز در این نشست از همکاری های گروه پنج به عنوان ابتکاری مورد نیاز یاد کرده و تاکید کرد: همکاری گروه پنج باید به الگویی مناسب برای کشورهای مدیترانه شرقی تبدیل شود؛ چرا که ظرفیتهای بسیاری در کشورهای گروه پنج وجود دارد.

دکتر ریاض الحلفی، نماینده کشور عراق در گروه پنج نیز در این نشست به مشکلات عراق در حوزه بهداشت و سلامت اشاره و عنوان کرد: همکاری گروه پنج می تواند بخشی از این مشکلات را حل کند.

در ادامه نماینده سازمان جهانی بهداشت در کشور عراق گفت: موضوع بهداشت مرز نمی شناسد و اگر یک بیماری در منطقه ای شیوع یابد، به کشورهای دیگر انتقال می یابد.

وی افزود: ظرفیتهای بسیاری در کشورهای عضو گروه پنج خصوصا ایران وجود دارد و این کشورها باید از ظرفیت یکدیگر استفاده کنند .

در ادامه، دکتر نیکنام رییس دبیرخانه گروه پنج، خلاصه ای از همکاری های پیشین و تعاملات انجام شده را توضیح داد و برنامه های آتی این گروه را تشریح کرد.
وی ابراز امیدواری کرد از فرصت ایجاد شده برای حل مشکلات حوزه سلامت استفاده شود.

در پایان، تمام شرکت کنندگان این نشست تداوم و ارتقای سطح همکاری ها در قالب گروه پنج را مورد تاکید قرار دادند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه