شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22353
منتشر شده در سه شنبه, 19 مهر 1401 10:52
تعداد دیدگاه: 0

مسئول واحد سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: همه گیری بیماری کرونا تاثیرات مختلفی بر تعداد زیادی از بیماریها داشت به طوری که در حیطه اختلالات روانشناختی، اضطراب و افسردگی پس از شیوع کرونا افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سلامت روان عاملی اساسی و جامع در سلامت و زندگی هر فردی است. سازمان بهداشت جهانی بیان می‌کند: سلامتی به معنای تندرستی جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است و نه صرفاً به معنای عدم وجود بیماری یا ناتوانی.

دکتر منصور شیری به مناسبت روز جهانی سلامت روان همچنین اظهار داشت: به جهت آگاهی سیستم بهداشت و درمان از وضعیت سلامت روان جامعه، مطالعات و سنجشهای دوره ای صورت می گیرد، آخرین نوبت سنجش سلامت روان طی ماههای اخیر در سطح ملی انجام شده اما هنوز نتایج آن منتشر نشده است. هدف از این سنجش بررسی وضعیت ابعاد سلامت روان در کشور است.

از موضوعات بسیار مهم که نیاز به پیگیری جدی دارد پیشگیری از خودکشی است که در این زمینه برنامه کشوری و استانی وجود دارد به ویژه در مناطقی که آمار آن در این زمینه نسبتا بالا است. برنامه هایی مثل غربالگری سلامت روان، آموزش افزایش تاب‌آوری، مهارتهای زندگی، کنترل استرس و پیشگیری از افسردگی و امثالهم در این زمینه به اجرا گذاشته می‌شود.

مسئول واحد سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: غربالگری سلامت روان در یک هزار واحد ارائه دهنده خدمات بهداشتی تحت پوشش دانشگاه از جمله مراکز جامع خدمات سلامت، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود.

وی افزود: در مراکز خدمات جامع سلامت در زمینه سلامت روان به مردم آموزش ارایه می شود از جمله در زمینه خودمراقبتی، مهارت‌های زندگی مانند مهارت حل مسئله، مهارت نه گفتن، مهارت فرزند پروری و سایر آموزشهای مورد نیاز و در صورت وجود اختلالات روانشناختی مراجعه کنندگان، به روانشناس و پزشک ارجاع داده می‌شوند. هم اکنون در مراکز خدمات جامع سلامت روانشناسان ارایه خدمت دارند. همچنین برای کاهش آسیب اعتیاد ، در پنج مرکز گذری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به معتادین خدمت ارائه می‌شود.

دکتر شیری آغاز هفته سلامت روان با شعار « سلامت روان و بهزیستی همگانی » را از ۱۸ مهرماه اعلام کرد که تا ۲۴ مهر ادامه دارد و شعار روزهای آن به ترتیب عبارتند از:

۱) نقش سیاستگذاران در تحقق عدالت در سلامت،

۲) نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه رویکردی عدالت محور برای دسترسی به خدمات سلامت روان،

۳) سلامت روان و بهزیستی همگانی پس از پاندمی کرونا،

۴) تأثیر روابط سالم والدین و فرزندان در تحکیم خانواده،

۵) سلامت معنوی و پیشگیری از بیماری‌های روان پزشکی،

۶) نقش سمن‌ها و انجمن‌های علمی در ارتقائ سلامت روان و بهزیستی جامعه و

۷)خود مراقبتی و نقش آن در ارتقای سلامت روان جامعه.

دکتر شیری گفت: عدالت در سلامت اثرات مهمی دارد به طوری که در نتایج برخی تحقیقات تصریح شده که بی عدالتی بیشتر از فقر، سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

شایان ذکر است (Mental Health) داشتن سلامت روان به شما کمک می کند تا زندگی نسبتا شاد و سالمی داشته باشید. روان سالم به شما کمک می کند تا انعطاف پذیری و توانایی بیشتری برای کنار آمدن با موانع زندگی داشته باشید.

سلامت روان افراد تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله بافتار اجتماعی، وضعیت اقتصادی فرد، حوادث زندگی، ژنتیک و... می باشد.

حفظ نگرش مثبت، وضعیت فیزیکی فعال، کمک به دیگران، داشتن خواب کافی، رژیم غذایی سالم، در صورت نیاز درخواست کمک از افراد حرفه ای، داشتن ارتباط با افراد همدل و همراه، و استفاده اثربخش از مهارتهای فردی در مواجهه با مشکلات به حفظ سلامت روان کمک می‌کند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه