دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22340
منتشر شده در یکشنبه, 17 مهر 1401 16:07
تعداد دیدگاه: 0

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: خوانسار، اردستان و بویین میاندشت سه شهرستان با درصد بالای سالمندی هستند که حدود ۲۰ درصد جمعیت این شهرستان‌ها را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، ناهید مرادی  اظهار داشت: طبق تعاریف جهانی، اگر درصد افراد سالمند جامعه ای کمتر از ۷ درصد باشد، آن جامعه جوان، اگر این درصد بین ۷ تا ۱۴ باشد رو به سالمندی و اگر بیش از ۱۴ باشند، آن جامعه، سالمند محسوب می شود. بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۹۵، استان اصفهان جزو شش استان پیر کشور است.

وی با بیان اینکه تعادل گروه های جمعیتی به دلیل کاهش نرخ باروری از یک سو و بهبود شرایط بهداشت و درمان و افزایش امید به زندگی از سوی دیگر، بهم خورده است و جامعه به سمت سالمندی پیش رفته است، گفت: در حال حاضر درصد سالمندان در برخی شهرستانها مانند اردستان با ۱۹ ٪، گلپایگان ۱۶.۹ ٪، نائین ۱۶.۶ ٪، خور ۱۶.۱ ٪، نطنز ۱۵.۱ ٪، دهاقان ۱۵ ٪ و فریدن به ۱۴.۳ ٪ از میانگین کشور و استان بالاتر است.

مرادی ادامه داد: در حال حاضر بررسی کامل وضعیت فیزیولوژی و روانشناختی سالمندان بر اساس ارزیابی جامع سالمندی انجام نشده است که بر اساس آن بتوان گفت که فرد دچار پیری زودرس یا دیررس شده است، اکنون ۵۰ درصد جمعیت سالمندان در رنج سنی ۶۰ تا ۷۰ قرار دارند که اگر روند زاد و ولد با همین روند ادامه یابد با افزایش با شیب تند درصد سالمندی مواجه خواهیم شد به طوری که طبق پیش بینی ها تا ۳۰ سال آینده نرخ سالمندی کشور حدود ۳۰ درصد خواهد بود ؛ یعنی از هر ۳ نفر ایرانی، یک نفر در رده سنی بالای ۶۰ سال قرار خواهد داشت.

وی همچنین تاکید نمود: کشور در حالی به سمت سالمندی پیش می‌رود که زیر ساخت های سلامت، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه، برای مواجهه با این جمعیت نیاز به توسعه جدی و فوری دارد.

مرادی افزود: سند ملی سالمندان با ۶ هدف اصلی، ۱۹ استراتژی و ۱۱۶ سیاست اجرایی به همه دستگاه ها و سازمانها از جمله وزارت بهداشت ابلاغ گردیده است و در دو هدف از این شش هدف، وزارت بهداشت دستگاه متولی می باشد. دانشگاه های علوم پزشکی نیز در راستای تحقق این دو هدف، برنامه های مختلفی را در دست اجرا دارد.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تشریح برنامه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای گروه هدف سالمندان، به سه برنامه اصلی اشاره و تاکید نمود: کلیه این خدمات و مراقبت ها به صورت کاملا رایگان در کلیه خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت ارائه می شود:

۱- برنامه شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی

در این برنامه که با هدف توانمند سازی سالمندان و خانواده مبتنی بر آموزش خود مراقبتی اجرا می شود، کلاس های آموزش شیوه زندگی سالم در سالمندی با ۱۶ مبحث آموزشی از جمله تغذیه سالم، فعالیت بدنی، پوکی استخوان، اختلال خواب، یائسگی، سقوط و حوادث، بینایی و شنوایی، حافظه و آلزایمر و ... برای سالمندان و خانواده آنان برگزار می شود.

۲- دومین برنامه، مراقبت های ادغام یافته و جامع سالمندان در دوران سالمندی است. خدمات و مراقبت های مختلفی از جمله ارزیابی وضعیت تن سنجی و تغذیه، غربالگری افسردگی، ارزیابی از نظر سقوط و عدم تعادل در سالمندان، غربالگری سرطان روده بزرگ، ارزیابی از نظر خطرسنجی بیماریهای قلبی عروقی (شناسایی و مراقبت بیماریهایی مانند دیابت، فشار خون، چربی خون، بیماریهای قلبی و ...) و غربالگری سرطان سینه (برای سالمندان زن ۶۰ تا ۷۰ ساله) توسط تیم سلامت شامل پزشک، مراقب سلامت/ بهورز، ماما، کارشناس تغذیه و کارشناس سلامت روان انجام می شود.

وی اشاره کرد: سومین برنامه، شناسایی و طبقه بندی سالمندان از نظر خطر پذیری است که در آن سالمندان از نظر ۶ عامل خطر: ابتلا به بیماری صعب العلاج، ناتوانی، ابتلا همزمان به بیش از ۲ بیماری مزمن، تنهایی، سن بالای ۷۵ سال و حاشیه نشینی ارزیابی و در ۵ طبقه بسیار پر خطر، پر خطر، خطر متوسط، کم خطر و حداقل خطر قرار می گیرند.

وی با اشاره به کسب رتبه دوم در پوشش شناسایی و طبقه بندی سالمندان پر خطر در بین دانشگاه های علوم پزشکی تیپ ۱ در سال ۱۴۰۰، افزود: در این ارزیابی ۸۵ درصد سالمندان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی از نظر ۶ عامل خطر فوق ارزیابی شده اند و برنامه ریزی جهت ارایه خدمات بهداشتی درمانی، حمایتی و معیشتی، به گروه سالمندان بسیار پر خطر با همکاری سایر دستگاه ها و سازمانهای متولی، در حال اجراست.

ایشان در پایان با اشاره به اهمیت فعالیت و برنامه ریزی همه دستگاهها و سازمانها برای سالمندان، بر اساس اهداف تعیین شده در سند ملی سالمندان، بر ضرورت برنامه ریزی فوری و جدی در عرصه سالمندی کشور و استان تاکید نمود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه