دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22318
منتشر شده در پنج شنبه, 14 مهر 1401 14:08
تعداد دیدگاه: 0
​رئیس اسبق انجمن بوم‌‎‌گردی کشور:

​رئیس اسبق انجمن بوم‌‎گردی کشور گفت: رسانه‌های بین‌المللی بیشترین نقش را در بحث ایران هراسی دارند و بسیاری از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های اروپایی تبلیغات و تصویرسازی‌های منفی نسبت به ایران داشتند اما با ورود گردشگران بین‌المللی این نگاه منفی تا حدودی برطرف شد و این مسافران در شبکه‌های مجازی و...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایع و ابعاد فرهنگی کشورها است که می‌تواند به شکل‌دهی و حفظ تصویر ملی کشورها کمک کند. اما آن چه که درخصوص جریان گردشگری در ایران وجود دارد شرایط شایعه‌پراکنی و ایران هراسی‌های انجام شده از سوی رسانه‌های غربی است. جریانی که مانع از حضور حداکثری گردشگران بین‌المللی به کشور می‌شود. چراکه تصویر مخدوش شده یک کشور در جامعه جهانی گردشگران را برای سفر ترغیب نمی‌کند.

البته که لازمه توسعه جریان گردشگری و رونق بیش از پیش حضور گردشگران در کشور به تصویر و انعکاس ایران از منظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… باز می‌گردد. فضای حاکم نسبت به ایران در رسانه‌های بین‌المللی به این شکل است که ایران کشور امنی برای گردشگران خارجی نیست یا اینکه دولت‌ها معتقدند گردشگران و مسافران خارجی نباید به ایران سفر کنند، چراکه تضمین امنیت جانی ندارند، که با واقعیت متفاوت است.

نکته قابل توجه این است که رونق گردشگری در کشور وابسته به انعکاس تصویر ایران در جوامع بین‌المللی است و در پی آن گردشگری بین‌المللی، اصلی‌ترین راه برای مقابله با ایران هراسی به شمار می‌رود و بی‌اثر کردن تصاویر منفی و بهبود تصویر ایران در جامعه بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین اقدامات برای مقابله با جریان ایران هراسی و توسعه امر گردشگری بین‌المللی در کشور است.

از طرفی دیگر نمی‌توان به گردشگران خارجی که هنوز با واقعیت موجود در ایران از نزدیک آشنا نیستند، خورده گرفت که چرا از حضور در ایران می‌ترسند؟ چراکه وقتی هنوز گردشگر خارجی به کشور مقصدی سفر نکره و تجربه بازدید مستقیم ندارد، براساس پیش‌داوری‌ها، تصویری ناقص و کم‌کیفیت از دید رسانه‌ها و تجارب دیگران، تصویری در ذهن او شکل می‌گیرد که با واقعیت در تضاد باشد.

با توجه به حضور پررنگی که برخی از رسانه‌های خارجی در راستای تکثیر جریان ایران هراسی در جهان داشتند، باید اشاره کرد که ادراک منفی از یک کشور به راحتی و سرعت قابل تغییر و اصلاح نیست و ایران باید نسبت به معرفی درست و مثبت ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، واقعیت موجود در کوچه و خیابان‌های این کشور، فرهنگ غنی و ارزشمند خود اقدامات بیشتری انجام دهد و آن هم نه فقط در رسته مسئولان و نهادهای متولی بلکه این کار عزمی جدی می‌طلبد.

بنابراین در بهبود تصویر ایران هرگونه اقدامات و برنامه‌های سیاسی و اقتصادی حکومت و دولت می‌تواند موثر باشد. ایران برای اینکه بتواند برند خود را در عرصه گردشگری بسازد، باید شرایطی فراهم کند تا در فضای رسانه‌ای تصویرسازی مثبت و متناسب با واقعیت شکل بگیرد. قطعا اشتراک نظر و تبادل تجربیات گردشگران خارجی می‌تواند در انعکاس و معرفی بهتر و دقیق‌تر ایران در راستای توسعه گردشگری بین‌المللی کشور موثر باشد.

مازیار آل داوود، رئیس اسبق انجمن بوم‌‎گردی کشور و رئیس قرارگاه انجمن حرفه‌ای اصفهان در این خصوص بیان کرد: بحث ایران هراسی، بزرگ‌ترین دلیل و علت‌عدم جذب حداکثری گردشگران و مسافران خارجی برای حضور در ایران و تماشای فرهنگ غنی و ارزشمند این کشور است. بالاخره زمانی که گردشگران، کشوری را برای سفر انتخاب می‌کنند، اگر آن کشور خدمات تراز اول و خوب ارائه ندهد، حداقل‌ترین نیازی که می‌خواهد، تامین امنیت‌شان است تا بتوانند از مدت زمان تعطیلات و سفر خود بهره‌مند شود.

او افزود: اخبار و تبلیغات و گزارش‌هایی که رسانه‌های خارجی و بین‌المللی در رسانه‌هایشان عرضه می‌کنند، یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که می‌تواند مانع از حضور گردشگران بین‌المللی در کشور شود. راهکار مثبت و موثر در مقابل جریان ایران هراسی و ارائه تصویر منفی از ایران و در پی آن کاهش گردشگران خارجی نیز این است که گردشگران بیشتری به ایران بیایند تا این دیدگاه منفی را پاک کنند.

آل داوود، عمده گردشگران و مسافران خارجی که به ایران سفر می‌کنند با شرایط حضور، نحوه برخورد، تامین امنیت و… آشنا می‌شوند و متوجه تبلیغات منفی و بحث ایران هراسی در جامعه بین‌المللی خواهند شد. چه بسا گردشگران خارجی بسیاری بودند که با تبلیغات مثبت و تبادل تجربه کمی در کاهش این تصویر منفی نقش موثری داشتند. البته اگر تعداد گردشگران بین‌المللی در کشور افزایش پیدا کند، قطعا تصویرسازی‌های منفی انجام شده پاک می‌شود و دید تازه‌ای نسبت به حضور گردشگران در ایران ایجاد خواهد شد.

رئیس قرارگاه انجمن حرفه‌ای اصفهان ادامه داد: در این چند سال اخیر تبلیغات مثبت‌تری نسبت به ایران و امنیت گردشگران در ایران شکل گرفت که بازار حضور آن‌ها را رونق بخشید و این جریان مدام هم درحال شدت گرفتن است. البته ناگفته نماند مسئولان و متولیان حوزه باید ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری‌های مدون و برنام‌ ریزی شده‌ای برای حضور حداکثری گردشگران خارجی در ایران ایجاد کنند تا هم با خیال راحت به گردشگری در ایران بپردازند و هم روند حضورشان در کشور افزایش پیدا کند.

آل داوود با بیان اینکه خودمان می‌دانیم در ایران مشکلی از بابت امنیت گردشگران وجود ندارد، گفت: هیچ اقدامی بهتر از اینکه خود گردشگران بین‌المللی مبلغ اخبار مثبت از روند حضورشان در ایران باشند، کمک کننده نیست و تا زمانی که گردشگران بیشتری به ایران سفر کنند، این تبلیغات منفی پاک خواهد شد.

او در ادامه توضیح داد: هیچ اقدامی بهتر از این نخواهد بود که شرایط حضور مثبت و بهتر گردشگران بین‌المللی در ایران فراهم شود تا خودشان اخبار مثبت و امنیت را انعکاس دهند. می‌توان با ساخت و تولید مستندهای گردشگری درخصوص حضور گردشگران در ایران با ایران هراسی که در شبکه‌های بین‌المللی به آن پرداخته می‌شود، مقابله کرد.

به گفته این فعال حوزه گردشگری، رسانه‌های بین‌المللی بیشترین نقش را در بحث ایران هراسی دارند و بسیاری از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های اروپایی تبلیغات و تصویرسازی‌های منفی نسبت به ایران داشتند، اما با ورود گردشگران بین‌المللی این نگاه منفی تا حدودی برطرف شد و این مسافران در شبکه‌های مجازی و تریبون‌های خودشان از واقعیت‌های ایران و دروغگویی رسانه‌های خودشان حرف می‌زنند. البته این اتفاق هم در صورتی خواهد افتاد که تعداد گردشگران بین‌المللی در ایران افزایش پیدا کند.

آل داوود اشاره کرد: بسیاری از کشورها، ایران را به عنوان کشور قرمز برای گردشگران در نظر گرفته‌اند که به آن سفر نکنند و در صورتی که مشکلی برایشان در سفر به ایران پیش بیاید، کمکی به مسافران نخواهند نکرد. پس باید متوجه شد که برخی کشورها به صورت مداوم درحال شایعه‌پراکنی و ترساندن گردشگران از حضور در ایران هستند.

او ادامه داد: فضای گردشگری ایران باید به گونه‌ای عمل کند که موجب ترغیب حداکثری مسافران خارجی به داخل کشور شود. درست است که گردشگران هیجان می‌خواهند، اما آن‌ها خواهان هیجان از نوع خوب آن هستند. باید تلاش کنیم اگر مسائل و چالش‌هایی هم در کشور برای حضور گردشگران خارجی وجود دارد، به گونه‌ای برطرف شود تا بر بحث حضور گردشگران بین‌المللی در کشور تاثیرگذار نباشد.

آل داوود افزود: معتقدم که گردشگران بین‌المللی با حضور در ایران و آشنایی با واقعیت، ضمن آگاهی نسبت به نقش رسانه‌های منفی نسبت به ایران هراسی، خودشان مبلغ و توسعه دهنده جریان گردشگران در کشورشان خواهند بود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه