يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22221
منتشر شده در دوشنبه, 28 شهریور 1401 12:48
تعداد دیدگاه: 0
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: فراهم كردن دسترسی آموزشی حداقل وظيفه و تكليف دولت است و اين امر با مشاركت همگانی در كشور محقق خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمد مهدي كاظمي در گفت‌ وگوي تلويزيوني برنامه صبح به خير ايران به سوالات مردمي پيرامون بازگشايي مدارس در شرايط همه‌گيري كرونا، عدالت آموزشي، جذب فرهنگيان بازنشسته و مهارت آموزي در آموزش متوسطه پاسخ داد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشايي مدارس اعلام كرد: امسال در روز دوم مهر زنگ آغاز سال تحصيلي و زنگ ايثار و مقاومت در مدارس زده مي‌شود. مهر امسال بعد از ۲۵ ماه تعطيلي مدارس سراسر كشور بازگشايي خواهند شد. دانش آموزان كلاس اولي در روز ۳۰ و ۳۱ شهريور ماه براي شركت در «جشن شكوفه‎ها» به مدرسه خواهند رفت.

وي افزود: امسال ۹۰۰ هزار فرهنگي و ۱۶ ميليون و سي هزار دانش‌آموز در مدارس حضور پيدا مي‌كنند. كه از اين تعداد ۴۹ درصد دختران و ۵۱ درصد پسران هستند. اميدواريم با همراهي همه ماه مهر با نشاط آغازشود و در طول سال تحصيلي نيز بتوانيم در راستاي ارتقاي كيفيت آموزش، اجراي برنامه‎هاي تحولي را به خوبي پيش ببريم.

کاظمی ضمن توصيه به دانش‌آموزان متوسطه براي تزريق دز يادآور و تكميل واكسيناسيون اظهار داشت: در خرداد ماه سال جاري بيش از ۸۵ درصد دانش‌آموزان بالاي ۱۲ سال دز دوم واكسن خود را دريافت كرده بودند. با توجه به استمرار شرايط شيوع كرونا با اين وجود دانش‌آموزان از ماسك استفاده كنند و كلاس‌هاي درس نيز بايد از تهويه هوا مناسب برخوردار باشند. همچنين توصيه مي‌كنيم دانش آموزان زير ۱۲ سال هم با توجه به تائيديه‌هاي وزرات بهداشت واكسن مناسب خود را تزريق كنند. اما واكسيناسيون اجباري نيست.

وي ادامه داد: ۱۴ فرورردين امسال و پس از بازگشايي مدارس به مدت دو ماه، ۹۴ درصد دانش‌آموزان در كلاس‌هاي درس حضور يافتند با اين وجود و شروع پيك جديد كرونا ما شاهد افزايش مبتلايان و اوج‌گيري آن نبوديم و دليل آن رعايت دستورالعمل‎هاي بهداشتي توسط فرهنگيان و دانش‌آموزان بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: در آموزش غيرحضوري مشكلاتي براي يادگيري دانش‌آموزان رخ داد. آموزش و پرورش برنامه‎هايي براي جبران اين مساله در نظر گرفته است. در تابستان امسال و صورت رايگان دانش‌آموزاني كه نتوانسته بودند حد نصاب را در دوره تحصيلي خود را كسب كنند، در طرح تعميق و تثبيت يادگيري شركت كردند تا مشكلات يادگيري آنان رفع شود.

كاظمي با بيان اينكه تحقق عدالت اجتماعي كه شعار دولت سيزدهم است، در گرو عدالت آموزشي است، گفت: جهت برقراري عدالت آموزشي در تمامي استان‎هاي كشور و بين طبقات اجتماعي، مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري، قرارگاه عدالت آموزشي و تربيتي و نصيب برابر آموزشي تشكيل شده است و با استفاده از ظرفيت‌هاي كشور در تحقق اهداف خود گام بر‌مي‎داریم.

وي در تشريح اقدامات معاونت متوسطه وزارت آموزس و پرورش افزود: در جهت تحقق اين هدف تمركز ما بر پوشش حداكثري تحصيلي و دسترسي آموزش با كيفيت است. براي نيل به اين هدف و بازگشت به تحصيل۴۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصيل طرح «احسان دانش» را در مناطق كمتر برخوردار اجرا كرده‌ايم. در اين طرح بهترين دبيران آموزش متوسطه دوم آموزش و پرورش مشاركت مي‌كنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به نحوه به كارگيري فرهنگيان بازنشسته در اين دوره گفت: امسال ۲۵هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگيان و ۳۴ هزار نفر از طريق ماده ۲۸ نيروي فرهنگي جذب كرده‎‌ايم و در بخش‌هايي نيز از همكاران شاغل و فراخوان فرهنگيان بازنشسته استفاده خواهد شد.

عضو شورا معاونان وزارت آموزش و پرورش درباره اهميت مهارت آموزي در آموزش متوسطه بيان كرد: توسعه آموزش‎هاي مهارت محور از سويي به اشتغال جوانان پس از اتمام دوره تحصيل كمك خواهد كرد و از سوي ديگر نقش مهمي را در توسعه اقتصادي كشور ايفا مي‌كند. به همين مظور در دوره متوسطه اول، تمركز بر آموزش مهارت برنامه نويسي و كدنويسي به نوجوانان است.

وی درباره مهارت آموزي در دوره متوسطه دوم افزود: اين امر با اولويت مهارت آموزي مدارس شبانه روزي و مدارس فني حرفه‌اي صورت خواهد گرفت. همچنين با مشاركت وزارت كار در تعدادي از مدارس باشگاه‌هاي كارآفرينان نوجوانان را تشكيل داده و همكاران فرهنگي را نيز براي بسترسازي اين امر آموزش داديم. اين طرح امسال به شكل محدود در تعدادي از مدارس و به زودي در تمام مدارس اجرايي خواهد شد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه