شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22128
منتشر شده در سه شنبه, 08 شهریور 1401 17:54
تعداد دیدگاه: 0
وزیر بهداشت:

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به رغم پرداخت وجه به کواکس هیچ واکسنی برای ما ارسال نشده بود و واکسن به یک مسئله سیاسی تبدیل شده بود و عده ای آن را به اف ای تی اف گره زده بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته دولت با حضور در مسجد جامع قلهک تهران و با شرکت در طرح "سی مسجد، سی مسئول" به تشریح دستاوردهای یکساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت.

وی با اشاره به نقش مساجد در ابتدای انقلاب و تربیت جوانان باانگیزه و انقلابی، اظهار داشت: ابتکار دولت برای سخنرانی وزرا در مساجد باعث شد سنتی فراموش شده با همتی که صورت گرفت، مجددا احیا شد.

دکتر عین‌اللهی یادآور شد: مساجد طبق فرمایش امام(ره) دارای نقش و اثرگذاری ویژه ای بوده و هستند؛ چرا که مسجد پایگاه ارتباطی مهمی بین مردم و دولت است . دولت سیزدهم اقبال ویژه ای به مساجد دارد و مساجد همواره سنگری مهم در انقلاب از ابتدای آن بوده و خواهد بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: مساجد باید محلی باشند که خدمتگزاران دولت در هر رده‌ای گزارش خود را ارائه و از مردم برای اداره بهتر امور استمداد بطلبند.

وی با اشاره به اولین دیدار کابینه دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب، گفت: اولین تاکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در شروع دولت به ما مدیریت فوری مسئله کرونا و واکسیناسیون عمومی بود و ما این مهم را در دستور کار خود قرار دادیم.

دکتر عین‌اللهی به تشریح وضعیت کشور در شیوع و گسترش اولیه کرونا پرداخت و خاطرنشان کرد: زمانی که دولت روی کار آمد روزانه ۵۰ هزار مبتلا، ۸ هزار مریض بدحال و بیش از ۷۰۰ نفر از هموطنان ما جان خود را از دست می‌دادند. مردم در خانه‌های خود قرنطینه و روحیه مردم بسیار بد و کسب و کارها تعطیل شده بود.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه قبل از شروع دولت فقط ۱۸ میلیون دز واکسن تزریق شده بود، خاطرنشان کرد: علی رغم پرداخت وجه به کواکس هیچ واکسنی برای ما ارسال نشده بود و واکسن یک مسئله سیاسی شده بود و عده ای نیز این مسئله را به FATF و غیره گره زده بودند.

دکتر عین‌اللهی با اشاره به پیگیری‌های رئیس جمهور برای تهیه واکسن در شروع دولت سیزدهم، گفت: آیت‌الله رئیسی در امر واکسن شخصا ورود کردند و با کمک سایر دستگاه‌ها در هفته اول شروع به کار دولت ۱۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شد.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی افزود: با تجربه ای که بنده از دفاع مقدس داشتم، به تاثیر حضور مردم در پیشرفت امور واقف بودم بنابراین از نیروهای مردمی استفاده کردیم و همین امر سبب شد تا در تزریق واکسن به مردم شریف رکورد بزنیم.

به گفته وی، روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن تزریق و همین امر سبب شد تا آمار فوتی ‌های کرونا که از شروع کرونا تا دی ماه سال گذشته به ۱۳۲ هزار نفر رسیده بود، به ۱۱ هزار نفر از دی ۱۴۰۰ تاکنون کاهش یابد و کاهش ۱۳ برابری بوده است.

دکتر عین‌اللهی به تاثیر واکسیناسیون بر جلوگیری از شروع گسترده ویروس امیکرون در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ویروس امیکرون در آمریکا سه ماه به طول انجامید و ۴۰۰ هزار مرگ و میر داشت اما در کشور ما به دلیل واکسیناسیون ۲ ماه به طول انجامید و متاسفانه جان ۲ هزار هموطن ما را گرفت‌.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نقل از سازمان های جهانی UN که چندی پیش در وزارت بهداشت حضور یافتند تاکید کرد که به گفته نمایندگان این سازمان‌ها، ایران جزو ۶ کشور برتر مبارزه با کرونا در جهان بوده است.

وی به فعالیت ۶ مرکز تولید واکسن در ایران اشاره و تصریح کرد: با زیر ساخت‌ها و توانمندی‌هایی که ایجاد شده اکنون قادر هستیم واکسن مورد نیاز هر ویروسی را در کشور تهیه و عرضه کنیم.

دکتر عین‌اللهی پیشرفت‌های پزشکی و جامعه پزشکی را از افتخارات جمهوری اسلامی عنوان و اظهار کرد: ایران اکنون قوی ترین نظام سلامت منطقه را دارد.

وزیر بهداشت و درمان ضمن اشاره به برخی تخریب‌ها و هجمه‌‌ها به جامعه پزشکی در کشور از گذشته تا حال، گفت: متاسفانه دست‌هایی در کار بود تا جامعه سلامت و پزشکی را از مردم جدا کنند و البته برخی از رسانه‌ها نیز با آنان همراهی کردند اما امروز تاریخ سلامت کشور این گواه را به روشنی می‌دهد که جامعه پزشکی از بحران کرونا سربلند بیرون آمدند.

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی از همه ظرفیت های خود برای مقابله با کرونا استفاده کرده، افزود: جامعه پزشکی در این راه ۳۰۰ شهید سلامت تقدیم ملت ایران کرد.

به گفته وی، بر خلاف برخی کشورها در مقابله با ویروس کرونا هیچ هموطنی نبود که به وضعیت وی رسیدگی نشود بلکه کادر درمان و پزشکی تلاش کرد تا به همه مردم شریف که به این ویروس مبتلا می‌شوند، خدمات شایسته‌ای را ارائه دهد.

دکتر عین‌اللهی به تلاش‌ها برای تولید واکسن کرونا در کشور پرداخت و با اعلام این مطلب که اکنون در کشور ۵۰ میلیون واکسن ذخیره موجود است از آمادگی جمهوری اسلامی برای صادرات واکسن به اقصی نقاط دنیا به ویژه کشورهای آفریقایی خبر داد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خدمات جامعه پزشکی و درمانی و همچنین داروسازی در مقابله با ویروس کرونا را «جهادی»خواند و تاکید کرد که به هیچ عنوان نباید مسائل مربوط به سلامت مردم با سیاست پیوند بخورد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه وقتی هموطنی بیمار می شود جز رنج بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشد، به طرح پوشش بیمه همگانی در کشور پرداخت و گفت که با حمایت مجلس سه دهک پایین جامعه یعنی ۶ میلیون نفر بر اساس کد ملی رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و به یک تا یک و نیم میلیون نفری که وضعیتشان مشخص نیست تا سه ماه مهلت داده شد تا بر اساس آزمون وسع برای آنان اقدام شود.
دکتر عین‌اللهی درباره اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حمایت از بیماران دارای بیماری‌های خاص نیز گفت: بیماران خاص نیاز به داروهای گرانقیمت دارند به گونه‌ای که گاه مجبور می شدند دارایی‌های خود را بفروشند تا درمان شوند اما طبق مصوبه مجلس پنچ هزار میلیارد تومان به بیماری‌های خاص اختصاص داده شد. بنابراین صندوق اعتبار ی بیماری های خاص تشکیل شده است و داروهای این بیماران را درب منزل به آنان تحویل می دهیم‌./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه