شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22126
منتشر شده در سه شنبه, 08 شهریور 1401 14:01
تعداد دیدگاه: 0
معاون آموزشی وزیر علوم:

معاون آموزشی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت: اساتید دانشگاه ها برای رسیدن ما به دانشگاه های تمدن ساز و حکمت بنیان باید تمامی مهارت های فنی، تخصصی و متعالی را دارا باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر قاسم عموعابدینی روز سه شنبه در همایش رابطان آموزشی دانشگاههای کشور که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، افزود: اساتید دانشگاهی نقش مهمی در پیشبرد سیاست های بالادستی و اهداف نظام در حوزه دانشگاه ها دارند.

این مسوول خاطرنشان کرد: اسناد بالادستی، برنامه گام دوم انقلاب، سیاست‌های حوزه علم و فناوری و نقشه جامع علمی‌کشور تاکید و توجه جدی به تحول در دانشگاه ها دارند.

وی با بیان اینکه تمدن سازی یکی از محورهای اساسی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به شمار می رود، اظهار داشت: ما باید تمدن نوین اسلامی را که پایه‌های آنرا ایجاد کردیم تحقق ببخشیم و یکی از مسایلی که در تحقق این موضوع نقش اساسی دارد و خواهد داشت، دانشگاه است.

عمو عابدینی با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که "دانشگاه، منشأ همه تحولات است"، افزود: براین اساس دانشگاه‌های ما می‌توانند دانایی محور و جامعه محور باشند و بر اساس شاخص‌های تولید، فناوری و نوآوری و خلاقیت فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: برای رشد شاخص‌های دانشگاه تمدن ساز گام‌هایی را برداشته ایم اما این ها کافی نیست و باید دانشگاه‌های ما در این حوزه گام های جدیدی را بردارند و به سمت تحول حرکت کنند.

وی با بیان اینکه جامعه‌ اسلامی بانی دانشگاه‌های حکمت‌بنیان بوده است،گفت: در گذشته مکتب‌خانه‌ها و حوزه‌های علمیه‌ای داشتیم که همگی حکمت بنیان بوده و دستاوردهای زیادی داشتند و پرورش عالمانی همچون علامه طباطایی محصول همین مراکز بوده است.

معاون وزیر علوم گفت: اگر به عقبه ایران اسلامی برگردیم و جریان تمدن اسلامی را مطالعه کنیم، خیلی از فناوری‌های کشورهای غربی از ایران به آن طرف رفته است.

عمو عابدینی با اشاره به تلاش جهت رسیدن به دانشگاه‌های حکمت‌ بنیان، تصریح کرد: جامعه اسلامی متولی دانشگاه‌های حکمت‌ بنیان است.

عموعابدینی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید افرادی را تربیت کنند که در کسب و کارهای مختلف جامعه اشتغال پیدا کنند، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود تا چند سال آینده برخی از مشاغل وجود نداشته باشد و یا متقاضی این مشاغل اندک باشد بنابراین دانشگاه‌ها باید فارغ التحصیلان خود را به سمت رشته‌های تحصیلی اشتغال زا سوق دهند.

این مسوول افزود: باید رشته‌های جدید تعریف شود و اختیار به دانشگاه‌ها داده شود و در این راستا رشته‌های که کاربردی و شغل برای آنها نیست حذف و به جای آن رشته‌های جدید ایجاد شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه