دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21121
منتشر شده در یکشنبه, 05 دی 1400 14:56
تعداد دیدگاه: 0
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی :

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تاکنون سویه اُمیکرون در این استان گزارش نشده است اما تزریق دُز سوم واکسن کرونا و استفاده از ماسک به‌منظور پیشگیری از شیوع این سویه ضروری است و از همه مردم می‌خواهیم که در این زمینه همت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، شاهین شیرانی با بیان اینکه موضوع احتمال شیوع سویه اُمیکرون بسیار جدی است، اظهار داشت: همه مردم باید چند کار را برای جلوگیری از این موضوع انجام دهند که نخستین آن، تزریق دُز سوم واکسن کروناست که اثربخشی آن از نظر آماری نیز ثابت شده است.

شیرانی اضافه کرد: افرادی که دُز اول و دوم واکسن را دریافت کردند شرایطشان برای مقابله با سویه دلتای ویروس کرونا خوب است اما اگر بخواهند آنتی بادی در بدن آنها قادر به مقابله با سویه امیکرون باشد، تزریق دز سوم تا ۲۵ برابر برای این موضوع موثر است.

وی با اشاره به اینکه شدت انتقال سویه اُمیکرون حدودا ۱۰ برابر نمونه های قبلی است، تاکید کرد: برای پیشگیری از آن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ضروری است که در راس آنها استفاده از ماسک و جلوگیری از تجمعات بی مورد قرار دارد.

وی اضافه کرد: قدرت انتقال این ویروس به اندازه ای زیاد است که اگر در جمعی بدون ماسک حضور داشته باشید و حتی یک نفر به این ویروس مبتلا باشد احتمال درگیری با آن بسیار بالاست و بلافاصله نیز علائم آن ظاهر می شود.

شیرانی با بیان اینکه رنگ آبی همه گیری بیماری کووید-۱۹ در استان نباید باعث سهل انگاری شود، گفت: در زمان حاضر میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک در کشور به کمتر از ۵۰ درصد رسیده درحالیکه اگر افزایش یابد و به ۸۰ درصد برسد آنوقت خیال ما از این بابت آسوده است.

وی با اشاره به فعال بودن مراکز تجمیعی واکسیناسیون در همه نقاط استان اصفهان، خاطرنشان کرد: نوبت کاری بعدازظهر نیز در برخی از مراکز بهداشتی استان برای واکسیناسیون فعال شده و واحدهای سیار نیز همچنان به کار خود ادامه می دهند.

تا کنون حدود ۸۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان اصفهان یک نوبت ، ۷۲ درصد ۲ نوبت و ۱۲ درصد سه نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند.

مراکز تجمیعی واکسیناسیون فعال در کلان‌شهر اصفهان شامل کوثر خیابان امام خمینی، ارتش خیابان شهدای صفِه، نمایشگاه بین‌المللی سابق در پل شهرستان، مصلای طوقچی میدان قدس و اخت الرضا حرم زینبیِه است.

علاوه بر مراکز تجمیعی، کار واکسیناسیون در تعدادی از مراکز جامع سلامت منتخب انجام می‌شود که در شهرستان اصفهان ۱۰ مرکز در این زمینه در ۲ نوبت صبح و عصر فعال است.

نشانی اینترنتی مرکز بهداشت اصفهان جهت مشاهده برنامه واکسیناسیون روزانه phc.mui.ac.ir/fa است.

در زمان حاضر حدود ۳۶۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان اصفهان بستری هستند و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا به کمتر از ۱۰ نفر در روز رسیده است./ ایرنا

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه