شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 19581
منتشر شده در یکشنبه, 27 تیر 1400 21:23
تعداد دیدگاه: 0

منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه طولانی خود با معاونان شهرداری اصفهان و همچنین مدیران عامل سازمان‌های مختلف شهرداری به بررسی مشکلات کلانشهر اصفهان پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، جلسه منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان با معاونان شهرداری اصفهان و همچنین مدیران عامل سازمان‌های مختلف شهرداری به منظور بررسی شرایط و آخرین وضعیت سازمان‌های شهرداری اصفهان برگزار شد.

در این جلسه، پس از صحبت معاونین شهرداری اصفهان و ارائه گزارش عملکرد معاونت‌های مختلف شهرداری، سئوالات مختلفی از سوی منتخبان مردم اصفهان در ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح شد.

بحث احداث تصفیه خانه در منطقه 7، تصفیه خانه منطقه 6، احداث پارک جنگلی در بختیاردشت، ایستگاه آتش نشانی میدان حد، ایستگاه آتش نشانی ناژوان، روشن دشت، آخرین وضعیت بازار گل و گیاه، فاز 2 مجتمع گلفروشان، جذب آتش‌نشان‌های شهرداری اصفهان، آخرین وضعیت کمربند سبز شهر، مشکلات سازمان آرامستان‌ها و وضعیت مجتمع صنفی خاروبار و خشکبار از جمله موارد مطرح شده در ابتدای این جلسه به شمار می‌رفت.

همچنین آخرین وضعیت زیباسازی شهر اصفهان، وضعیت پسماند شهری و نخاله‌های ساختمانی، ماشین‌آلات شهرداری و مدیریت بحران آب، مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی، حل معضل تکدی‌گری و مسائل مهم دیگر کلانشهر اصفهان، از جمله موارد مطرح شده در این جلسه به شمار می‌رفت.

توزیع عادلانه در زیباسازی فضای شهری اصفهان وجود ندارد

علی صالحی، عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه پیرامون مشکلات قابل ملاحظه در بحث زیباسازی شهری و توزیع ناعادلانه مباحث زیباسازی در مناطق مختلف اصفهان اظهار داشت: به نظر می‌رسد که توزیع عادلانه در آراستن فضای سبز و زیباسازی محیطی در مناطق شهر وجود ندارد چرا که مناطقی را داریم که طرح‌های متعدد و غیرکاربردری در بحث زیباسازی دارد و اجرا می‌شود و از سوی دیگر در برخی مناطق از حداقل‌ها محروم هستیم.

وی با بیان اینکه در بحث قراردادهای شهرداری بازنگری رخ داده، افزود: با این حال به نظر می‌رسد لازم است نحوه نظارت بر قراردادهای اجرای خدمات و برون سپاری ارائه خدمات به مردم و در حوزه دقت اجرای قراردادها و انتخاب پیمانکار و مبحث اجرای قراردادها تجدید نظر صورت گیرد.

عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ما شاهد مشکلات زیادی در زمینه مناسبت‌های مردمی هستیم که نارضایتی‌های مردم را به همراه داشته است که به نظر می‌رسد در فضاسازی و زیباسازی به ویژه در حوزه مناسبت‌های ملی کم‌کاری جدی و چشمگیری را داشته‌ایم. همواره در حوزه نگهداری و تعمیرات به ویژه زیرساخت‌هایی که شهرداری تهیه می‌کند و هماهنگی شرکت‌های خدمات‌رسان، مواردی وجود داشته اما به نظر می‌رسد که هنوز هم باوجود موضوعات و مباحثی که در این زمینه مطرح شده است همچنان هیچ هماهنگی در این زمینه صورت نگرفته است.

دستگاه‌های خدماتی باید برای اقدامات با یکدیگر هماهنگ باشند

صالحی ادامه داد: شاهد این هستیم که برخی خدماتی که در محله‌ها انجام می‌شود دستگاه‌های خدمات‌رسان بدون هیچ هماهنگی تخریب‌هایی را انجام و پیرو آن هزینه‌های نگهداری را افزایش می‌دهد.

وی پیرامون مباحث پیشگیری و تخلفات، خاطرنشان کرد: در مبارزه با سدمعبر، متکدیان و بحث تخلفاتی که در این حوزه هست برنامه جدی برای حفظ کرامت مردم و ایجاد رضایت اجتماعی در نحوه برخوردها صورت نگرفته و شاهد آسیب‌های جدی در این زمینه برای سرمایه اجتماعی شهر و شهرداری هستیم.

وضعیت زیباسازی گلستان‌شهدای اصفهان بسیار ضعیف است

مجید نادرالاصلی، دیگر عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه ما تنها در اصفهان یک نماد داریم که آن گلستان شهدا است، افزود: متأسفانه فضای زیباسازی و فضای سبز در این نماد حضور بسیار نازل است.

وی با بیان اینکه خیلی از شهرها برای تابلوها و سردرهای مغازه‌ها فکری ویژه کرده‌اند اما در میدان امام(ره) که یکی از اماکن مهم تاریخی است هرجایش ساز خود را می‌زند، گفت: برای اصفهان قابل تاسف است که از پسماند فاضلاب برای انجام خیلی موارد استفاده می‌شود و در این صورت مباحث بهداشتی چه می‌شود؟

عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در جلسه امروز، سه معاونت شهرداری پیرامون سرویس بهداشتی صحبت کردند اما امروزه یکی از مشکلات گردشگری و مشکلات گردشگرانی که به شهر اصفهان می‌آیند نبود سرویس بهداشتی فرنگی است.

وی تصریح کرد: در مورد انتقال اصناف باید بگویم که برخی اصناف باعث ترافیک شده‌‌اند و آیا نمی‌شد که برای اصناف ارائه دهنده خدمات برنامه‌ریزی بهتری صورت پذیرد.

نادرالاصلی افزود: از سوی دیگر بحث کمک به باغبانان و کشاورزان را داریم که ما می‌توانستیم از طریق میوه و تره‌بار به مردم خدمت جدیدی را ارائه دهیم که واسطه زندگی‌شان را نابود نکند و سئوال من این است که فروشگاه های کوثر واقعا چه خدمتی به مردم می‌کند؟ فروشگاه هایی که این همه در اصفهان سر و صدا دارد و به چه کسانی دارد خدمات ارائه می‌کند.

چرا از پسماند خشک و تر اصفهان به خوبی استفاده نمی‌شود؟

وی درباره بحث پسماند خشک و میزان جمع آوری پسماند، افزود: سوال این است که آیا با این خدم و حشم پسماند خشک را با این همه هزینه به خوبی جمع‌آوری می‌کنید یا دوره‌گردها آن را جمع می‌کنند؟ چقدر از قبل جمع آوری پسماند خشک عاید شهرداری می‌شود و آیا اصلاً می‌تواند هزینه‌های خود را تأمین کند؟ چقدر فرآوری آن می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد.

احمدرضا مصور، دیگر عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه خطاب یه مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اصفهان گفت: از مسئولان آتش‌نشانی می‌خواهم بگویند دقیقا چند نیرو در آتش‌نشانی کمبود داریم و چند مجوز در دست داریم؟

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات ما، 3 هزارو 600 هکتار فضای سبز در اصفهان وجود دارد اما مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان آن را با 4هزار هکتار رند کردند، مگر آنکه شما در این مدت 300 هکتار به اصفهان اضافه کرده باشید که بفرمایید این میزان در کجا قرار دارد.

عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان درباره مشکلات فاضلاب اصفهان ادامه داد: فاضلاب خام و پساب خام به دلیل آنکه فلز سنگین و هزاران مشکل دیگر دارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. تصفیه خانه سپاهان شهر که تا کنون 2 بار افتتاح شده کارش این است که فاضلاب و پساب را تصفیه می‌کند که نزدیک به آب شرب است.

مصور ادامه داد: در بحث مزایده بازارهای کوثر ما شنیدیم که برای برگزاری مزایده‌ها دارد عجله‌هایی صورت می‌گیرد، خواهشم آن است اگر صحت دارد مقداری با آرامش رفتار شود تا زیبایی کار شهرداری برای بازارهای کوثر حفظ شود.

وی با بیان اینکه امیدوارم تکلیف ساختار سازمانی زیباسازی روشن شود و این سئوال پاسخ داده شود که خدمات موتوری و خدمات شهری دیگر قرار نیست ادغام شود یا خیر، گفت: سوالم این است که نیروهای کنترل نظارت بالاخره تکلیف پرسنلشان چه شد؟ نیرویی که پایش به جایی بند نباشد و احساس کند فردا دیگر سر کار نیست به هنگام کنترل تخلفات دست و پایش می‌لرزد، چه فکری شده است؟

عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در مورد سازمان پسماند بسیار آمار ما با شما اختلاف دارد. فرمودید سال 96 درآمد شما از پسماند خشک 7.4 بوده و اکنون 20 میلیارد تومان است. اگر این باشد که بسیار باعث خوشحالی است.

در ادامه سئوالات مد نظر اعضای منتخب شورای شهر اصفهان توسط مدیران عامل سازمان‌های مختلف شهرداری اصفهان پاسخ داده شد.

تعیین تکلیف سالن اجلاس در دوره جدید

محمد نورصالحی، از دیگر عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با اشاره به موارد مطرح شده درباره وضعیت سالن اجلاس سران اصفهان اظهار داشت: به نظر من افتتاح سالن اجلاس در حال حاضر اشتباه است که البته مدیریت سیستم باید تصمیم بگیرد، حال اکنون تصمیم‌گیری شده است که البته نظر ما با وضعیت کنونی آن بر افتتاح نیست.

وی ادامه داد: حال اگر نیاز باشد می‌توان گزارشی پیرامون میزان پیشرفت آن به رسانه‌ها داد. اما افتتاح پروژه‌ای که حدود 500 میلیارد دیگر برای تکمیل نیاز دارد، بی‌معنی است.

رینگ چهارم ترافیکی اصفهان باید تکمیل شود

صادقیان، دیگر عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با اشاره به وضعیت رینگ چهارم ترافیکی اصفهان گفت: درخصوص رینگ چهارم باید اجماعی استانی نسبت به آن داشته باشیم. شهرستان‌های فلاورجان، برخوار، شاهین شهر، خمینی شهر و میمه نیز درگیر هستند که باید از ظرفیت آنها برای تکمیل این رینگ استفاده کنیم. در صورتی که این رینگ تکمیل شود می‌تواند نقشی که برایش در بحث ترافیکی و راحتی مردم تعریف کرده‌ایم را ایفا کند که این موضوع به حرکت ما در بحث‌های اجماع سازی استانی و استفاده از ظرفیت‌های ملی باز می‌گردد.

وی درباره وضعیت سالن اجلاس گفت: واقعیت آن است که بعد از افتتاح باید بحث نگهداشت و اداره آن را پیش از افتتاح مشخص کنیم. چرا که نباید هزینه نگهداشت این سالن باری بر دوش مردم اصفهان باشد ولی اینکه آیا شهر نیاز داشت یا خیر بحث دیگری است؟ از این به بعد باید نگاهی داشتیم باشیم که بار اضافه‌تری به مردم تحمیل نکنیم.

نباتی‌نژاد، دیگر عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با طرح این سئوال که برآیند تکمیل پروژه سالن اجلاس در سامانه سیکما چقدر و چند درصد است، افزود: در بحث نگهداری و تعمیرات، چند مواجهه می‌توانیم داشته باشیم، یک مواجهه منفعلانه است که بشینیم و سال به سال به ما بگویند که چه میزان تعمیرات و دیگر کارها است و یک مواجه فرا فعال نیز می‌تواند باشد که پیش بینی از همه تعمیرات، همه ساختمان‌ها و به طور مثال در سال‌های آینده چه میزان از ساختمان‌ها و تجهیزاتمان نیازمند به تعمیر دارند و برای آنها بودجه اختصاص دهیم.

دلیل این حجم تضییع بیت‌المال چیست؟

عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بحث پیاده‌رو سازی‌ها، در خیابان نشاط پیاده‌رویی که تمیز بود و هیچ مشکلی نداشت را تخریب کردند و اکنون 2 میلیارد و 600 میلیون تومان شاهد هزینه کرد پول بیت‌المال هستیم؟ چه دلیلی دارد که ما پویش اسکن از وضعیت پیاده‌روهای مناسب شهرمان نداریم و دوباره باید کند و کاو کنیم و این هزینه را بر روی منطقه انجام دهیم.

وی ادامه داد: بحث آسانسورهای پل‌های عابر پیاده که یاد دارم قرار بود که این پل‌هابه صورت مکانیزه و BOT باشد، چه دلیلی دارد دوباره در این بخش هزینه کنیم؟ همچنین در بحث پروژه‌های عمران در این سالها برآوردی را به ما دهید که آیا پروژه‌های عمرانی- فرهنگی اکنون آب رفته‌اند یا در همان فضای شتابان گذشته حداقل به لحاظ حجمی و ریالی در حال پیشروی است؟

بسیاری از سازمان‌ها اطلاعات خود را در داشبورد شاخص‌های شهری ثبت نکرده‌اند

نباتی‌نژاد با اشاره به شاخص‌های شهری اصفهان گفت: سامانه‌ای تحت عنوان rasa.esfahan.ir که داشبورد شاخص‌های شهری بوده، راه‌اندازی شده است. براساس مصوبه شورای شهر همه حوزه‌های شهری مکلفند شاخص‌های عملکرد شهری خود را در این سامانه بارگذاری کنند و متولی این سامانه نیز اداره آمار است.

وی ادامه داد: متأسفانه در حوزه خدمات شهری اصفهان تنها 3 سازمان شما اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کرده‌اند که شامل سازمان‌های آتش‌نشانی، پسماند و پارک‌ها و فضای سبز بود.

مردم از روند صدور پروانه ساختمانی رضایت ندارند

وی با اشاره به مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف گفت: یکی از مسائل پرغصه‌ای که در اصفهان وجود دارد عدم رضایت مردم از صدور پروانه ساختمانی است و نکته مهم آن آتش نشانی است. کسانی که خانه می‌سازند می‌گویند تفاوت آتش نشانی اصفهان با دیگر کلانشهرها چیست و سوال من از مسئولان آتش‌نشانی اصفهان این است که درخصوص این مسئله چه کرده‌اند و دلیل این حجم از سنگ‌اندازی چیست. آیا فرایندها را در مدت مدیریت خودتان آسانتر کرده‌اید؟

نباتی‌نژاد با اشاره به مشکلات بازارهای روز کوثر اصفهان ادامه داد: شائبه‌های پیرامون شیوه‌های بارگذاری بازارهای کوثر مطرح می‌شود که قیمت‌ها واقعی نیست و پیمانکار به این واسطه نیز چندین برابر درآمد کسب می‌کند که این درآمد حق مردم و شهر است که با این روش به سمت دیگری می‌رود.

تمرکز در بحث آرامستان‌های شهری نباید فقط بر باغ رضوان باشد

عضو منتخب شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بحث آرامستان‌های محلی را مطرح می‌کنند که این سازمان مسئول آرامستان‌های شهر اصفهان بوده و گویا تمرکز بر داده‌ها و آمارها تنها بر روی آرامستان اصلی شهر یعنی باغ رضوان است و به سایر توجه نشده، تصریح کرد: سوال این است که آیا توسعه آرامستان‌های شهری در برنامه شما هست یا خیر و چرا آمار دیگر آرامستان‌ها را در نظام جامع عملکردمان تعریف نکرده‌ایم به عبارتی دیگر باید داده پزشکی قانونی اصفهان با داده آرامستان‌های شما تطبیق پیدا کند.

وی با اشاره به زیباسازی‌های شهری افزود: پیرایش شهری و ساماندهی رنگ، نما و تابلویی که خارج از اراده و اختیار ما است و متعلق به بخش خصوصی است اما گویا کماکان دوگانگی وجود دارد و یکسری سیاست‌گذاری نهایتا اداره سیما و منظر شهرداری دارد و نمی‌دانیم که آیا این تعارض به جایی رسیده است.

لیست کامل پروژه‌های عمرانی شهر در اختیار منتخبان قرار گیرد

ابولفضل قربانی‌، عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه معاون عمران شهرداری اصفهان لیستی از 150 پروژه بالای یک میلیارد شهرداری را به صورت آخرین وضعیت به ما ارائه دهند، گفت: در عین حال علاقه‌مند هستم که پیشنهاد خودشان را در مورد هر پروژه داشته باشیم، چرا که باید برخی پروژه‌ها مرور مجدد شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نیروهای سازمان عمران گفت: به یاد دارم که در ابتدای همین دوره اختلافی پیرامون تعداد پرسنل وجود داشت، اکنون در چه وضعیتی است و پرسنل سازمان عمران اکنون به چه ترتیب است؟

عضو منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ما نباید از کنار بحث سالن اجلاس به راحتی عبور کنیم، افزود: به نظر من اگر امکان بازدید از این سالن باشد، خوب است. من در دوره سوم و البته همه 11 نفر دستمان را برای این پروژه بالا بردیم اما اگر می‌دانستیم دولت و آقای احمدی نژاد در نهایت برای این پروژه جر می‌زند شاید آن روز تصمیم دیگری گرفته می‌شد.

وی اضافه کرد: درست است که این سالن آبرویی برای شهر است اما باید توجه داشت که هزار میلیارد نیز عدد کمی نیست و این هزار میلیارد یعنی در زمان بهره‌برداری سالانه حدود 60 میلیارد باید برای بحث نگهداری آن هزینه کنیم.

در پایان این جلسه، بار دیگر پاسخ سئوالات مدنظر منتخبان از سوی مدیریت‌های مختلف مطرح شده و اطلاعات مد نظر برای بررسی بیشتر در اختیار آنها قرار گرفت.

تسنیم

نوشتن دیدگاه