شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25266
منتشر شده در شنبه, 07 بهمن 1402 16:46
تعداد دیدگاه: 0
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس:

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: فناوری تولید برق از تابش مستقیم خورشید می‌تواند تمام برق مورد نیاز کشور آمریکا را تأمین کند و در خاورمیانه و شمال آفریقا هم این فناوری می‌تواند علاوه بر تأمین 100 برابر برق مورد نیاز کشورهای این مناطق، برق مورد نیاز اتحادیه اروپا را نیز تأمین کند به همین دلیل...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، قهرمانی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی تجدیدپذیر و بهره‌وری برق با بیان اینکه تکنولوژی تولید برق از حرارت خورشیدی و ذخیره‌سازهای انرژی پس از یک دوره مجدداً در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: فناوری تولید برق با استفاده از حرارت خورشیدی از مزایایی مانند قابلیت اتصال شبکه، قیمت مناسب‌تر نسبت به سایر انرژی‌های تجدیدپذیر، قابلیت ذخیره‌سازی بهتر، عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد اشتغال و امنیت انرژی بهتر برخوردار است و به همین دلیل مجدداً مورد توجه قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در این فناوری نور خورشید را با استفاده از آیینه‌های تخت یا دیش مانند بر روی لوله‌های جاذب یا برج حرارتی متمرکز می‌کنند و حرارت سیال را برای تبدیل به بخار و تولید برق بین 250 تا 1200 درجه سانتیگراد افزایش می‌دهند.
قهرمانی درباره سابقه استفاده از فناوری تولید برق از حرارت خورشید اظهار کرد: این فناوری برای اولین بار در سال 1982 به دنیا معرفی شد ولی تا سال 2000 که قیمت سوخت‌های فسیلی کاهش یافت از اولویت خارج شد. شش سال بعد با تلاش‌هایی که در اسپانیا و آمریکا انجام شد دوباره با در نظر گرفتن مشوق‌هایی مورد توجه قرار گرفت به طوری که تا سال 2022 حدود 10 گیگاوات نیروگاه فعال تولید برق از حرارت خورشید در جهان ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه برج حرارتی، یکی از اشکال استفاده از این فناوری است که در سال 2010 مورد استفاده قرار گرفت، افزود: در حال حاضر اسپانیا و آمریکا بیشترین سهم را از تولید برق با حرارت خورشیدی به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای خاورمیانه و آفریقا هم با توجه به شرایط جغرافیایی وارد این بازار شده‌اند.
فوق دکتری مهندسی شیمی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره اهمیت توجه به میزان تابش مستقیم خورشید برای سرمایه‌گذاری در این بخش، گفت: میزان تابش مستقیم خورشید برای توسعه این فناوری باید بیش از 2100DNI باشد تا تولید برق از حرارت خورشید صرفه اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت باید فناوری‌هایی مانند فوتوولتاییک در اولویت قرار گیرد.
قهرمانی با بیان اینکه هزینه تولید برق از فناوری حرارت خورشیدی از سایر فناوری‌ها مانند فوتوولتاییک کمتر است، افزود: به همین دلیل توجه جهان به این فناوری دوباره جلب شده است.
وی درباره ظرفیت تولید برق از حرارت خورشید در مناطق مختلف جهان گفت: طبق تحقیقات این فناوری می‌تواند تمام برق مورد نیاز کشور آمریکا را تأمین کند. در خاورمیانه و شمال آفریقا هم این فناوری می‌تواند علاوه بر تأمین 100 برابر برق مورد نیاز کشورهای این مناطق، برق مورد نیاز اتحادیه اروپا را نیز تأمین کند به همین دلیل از ارزش بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.
قهرمانی درباره ظرفیت ایران برای تولید برق از حرارت خورشید هم اظهار کرد: میزان تابش خورشید در استان‌هایی چون فارس، یزد، اصفهان، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیش از2100DNI است و قابلیت سرمایه‌گذاری در این مناطق وجود دارد.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از ذخیره‌سازهای حرارت در این فناوری، گفت: نسل‌های اول ذخیره‌سازها در این فناوری روغن و در نسل‌های بعدی نمک و ذرات جامد است که قابلیت تولید برق بیشتری را در هنگام نبود نور خورشید ایجاد کرده است./انتهای پیام

وزارت نیرو

نوشتن دیدگاه