جمعه 14 ارديبهشت 1403, Friday 3 May 2024, مصادف با 24 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25103
منتشر شده در شنبه, 09 دی 1402 13:31
تعداد دیدگاه: 0
رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: برخی تصمیمات دولت ،تولید را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، عزت‌اله اکبری تالارپشتی  با اشاره به اینکه در حوزه صنعت، رقابت باید قیمت را مشخص کند گفت: سیاست قیمت گذاری دستوری به ضرر تولیدکننده است و ما مخالف قیمت گذاری cost plus هستیم، تصمیمات و کنترل­های غیراصولی در این حوزه برای تولیدکننده مشکل ایجاد می­کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع قیمت­گذاری در برنامه توسعه هفتم لحاظ شده و تاکید شده که قیمت‌ها به شیوه دستوری تعیین نشود ادامه داد: در همه دنیا در صنایعی مانند خودرو، لوازم خانگی و .. رقابت قیمت را مشخص می کند و تنها وقتی کالایی کم باشد ، دولت به جریان قیمت گذاری وارد می‌شود و در جهت تنظیم بازار اقداماتی را انجام می‌دهد، بنابراین دخالت دولت تنها جز در مواردی که کمبود کالا در کشور وجود دارد قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری در صنعت لوازم‌خانگی را در حوزه اختیارات دولت است و در حوزه اختیارات مجلس قرار نمی‌گیرد ادامه داد: دستوری اقدام کردن کارایی موثری نخواهد داشت. اگر به دنبال آن هستیم که صنایع کشور در عرصه بین‌المللی رقابت کنند، تعیین قیمت‌ها به شیوه دستوری معنا و مفهومی ندارد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: دخالت دولت فقط باید مختص به زمان کمبود کالا باشد، در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان تولید را به حد مطلوب رسانده اند و توانایی لازم را در داین عرصه دارند و کمبودی در این حوزه احساس نمی شود. اگر دولت قصد دارد تولیدکننده را به شیوه دستوری وادار کند که کالا را به قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده بفروشد باید یارانه آن را پرداخت کند تا از ضرر و زیانی متوجه بخش تولید نشود.

تالارپشتی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از چالش های مهمی که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند نداشتن ثبات ارزی و تصمیمات بدنه دولت است گفت: تاخیر و بی ثباتی در تخصیص ارز موجب شده که تولیدکننده نتواند برای روال آینده خود برنامه ریزی کند و تکلیف خود را نمی داند و همین امر تولید را با مشکل روبرو کرده است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید از حالت سنتی خارج و مدیریت ارزی خود را به روزرسانی کند تاکید کرد: دولت و وزارت صمت تلاششان بر زدودن موانع موجود بر سر راه فعالان بخش خصوصی باشد. در قسمت هایی هم که نیاز به قوانین و مقررات است، مجلس کمک خواهد کرد. دولت در قبال مردم مسئولیت دارد و چنانچه به فعالان اقتصادی بخش خصوصی میدان دهد قطعا مسئله اشتغال و بیکاری در کشور برطرف خواهد شد./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه