يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24845
منتشر شده در چهارشنبه, 17 آبان 1402 12:56
تعداد دیدگاه: 0
با تصویب نمایندگان مجلس؛

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند با گرفتن عوارض از صادرات محصولات آب بر، تولیدات کشاورزی را روی کالاهای اساسی متمرکز کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند تا از این به بعد عوارض از صادرات محصولات کشاورزی پرآب‌بر بگیرند، هدف این است که از کشت بیش از اندازه و صادرات آن به کشورهای دیگر جلوگیری شود.

سالانه 125 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که از نظر وزنی نسبت به جمعیت 85 میلیون نفری رقم بالایی است اما در عین حال بسیاری از محصولات اساسی را وارد می کنیم، کشت محصولات آب بر مانند صیفی و سبزی، هندوانه و خربزه هم همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده است.

کشور صادر کننده عمده این محصولات آب‌بر به کشورهای منطقه است. با صادرات این محصولات آب بر در واقع آب را به کشورهای دیگر می‌فرستیم، صادرات آب مجازی یکی از مسائلی است که کشورها به دنبال کنترل آن هستند، کارشناسان می گویند که بخشی از آب کشورها به دلیل عدم کنترل نوع محصول صادراتی از مرزها خارج می شود، بسیاری از کشورها تلاش می کنند که توازنی بین نوع محصول صادراتی ایجاد شود تا آب مجازی از کشورشان خارج نشود. حتی برخی تلاش می کنند که این موازنه را برعکس کنند و آب مجازی وارد کنند.

پایگاه اطلاع ر سانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند تا ضمن اخذ عوارض از صادرات محصولات کشاورزی پرآب‌بر، درآمد آن صرف احیای قنوات، افزایش بهره‌وری آب، محصولات کشاورزی و نیز احداث پروژه‌های آبخیزداری شود. بر اساس بند (ت) ماده 38 لایحه مذکور؛ طی سال‌های اجرای این قانون به منظور تقویت و حفظ منابع آبی کشور، وزارت امور اقتصاد و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است، سالانه نیم درصد (0.5%) از ارزش محصولات کشاورزی و غذایی پرآب‌بر صادراتی خلاف الگوی کشت را اخذ و هر سال نیم درصد (0.5%) به این عوارض اضافه کند تا در پایان سال پنجم میزان آن به دو و نیم درصد (2.5%) برسد و درآمد حاصل از عوارض فوق را به ردیف مربوط درآمدی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه