پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403, Thursday 2 May 2024, مصادف با 23 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24835
منتشر شده در سه شنبه, 16 آبان 1402 10:14
تعداد دیدگاه: 0

نگاهی به آمار اشتغال اصفهان در تابستان 1402 نشان می‌دهد که 90 درصد از مردم این استان در بخش خصوصی و 10 درصد در بخش عمومی مشغول کارند و نرخ بیکاری جوانان این خطه نیز همچنان روند کاهشی دارد.

بر اساس جدیدترین اطلاعات مربوط به شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اصفهان که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان انتشار یافت، در تابستان 1402 حدود90 درصد از مردم این خطه در بخش خصوصی و 10 درصد در بخش عمومی(دولتی و نهادهای وابسته به دولت) اشتغال داشتند. طبق این آمار و اطلاعات، سهم شاغلان بخش خصوصی از کل شاغلان استان در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته7/1 واحد درصد و نسبت به بهار امسال معادل4/2 واحد درصد افزایش یافته است.

 بیشترین سهم شاغلان در بخش خدمات
همچنین نگاهی به دسته‌بندی مشاغل نشان می‌دهد که بیشترین سهم شاغلان در بین مردم استان اصفهان در بخش خدمات با9/48 درصد و کمترین آن در بخش کشاورزی با6/8 درصد است. سهم شاغلان استان اصفهان در بخش صنعت نیز5/42 درصد است. کارهای خدماتی مشاغلی هستند که در آن‌ به جای فروش محصولات، خدمات ارائه می‌شود؛ این خدمات می‌تواند در زمینه‌های مختلف مانند تدریس، تعمیرکار، مشاور و مدیریت باشد. اشتغال مردم اصفهان در بخش خدمات در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته7/0 واحد درصد و در بخش صنعت9/0 واحد درصد افزایش یافته در حالی که در بخش کشاورزی معادل2/1 واحد درصد کاهش داشته است. این در حالیست که سهم شاغلان بخش خدمات استان اصفهان در تابستان امسال نسبت به فصل گذشته(بهار 1402) معادل7/0 واحد درصد کاهش نشان می دهد اما در بخش‌های صنعت و کشاورزی به ترتیب معادل5/0و7/0 واحد درصد افزایش یافته است. سهم اشتغال ناقص از کل اشتغال در استان اصفهان نیز همچنان در روند کاهشی قرار دارد و با کاهش8/3 واحد درصدی نسبت به تابستان پارسال به2/9 درصد رسیده است. عبارت«اشتغال ناقص» برای افرادی بکار می‌رود که کمتر از 44 ساعت در هفته کار می‌کنند؛ به گفته مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، این شاخص از سال 1395 تاکنون در این استان روند نزولی داشته و از6/15 درصد در سال 95 به6/12 درصد در سال گذشته و حدود 9 درصد در سال جاری رسیده است.
روند کاهشی نرخ بیکاری جوانان در اصفهان
بررسی نرخ بیکاری در میان نماگرهای نیروی انسانی اصفهان نیز حاکی از آن است که کاهشی بودن این شاخص در بهار و تابستان امسال بیشتر در گروه سنی جوانان خود را نشان می‌دهد. «نرخ بیکاری نسبت «تعداد افراد بیکار در یک رده سنی مشخص» به «کُل افراد آماده به کار در آن رده سنی» است. نرخ بیکاری کل در استان اصفهان در تابستان امسال9/8 درصد بود که نسبت به فصل مشابه پارسال7/1 واحد درصد و نسبت به بهار امسال3/0 واحد درصد کاهش داشته است. از طرفی، نرخ بیکاری مردان در تابستان امسال1/7 درصد بود که نسبت به تابستان سال گذشته4/1 واحد درصد و در مقایسه با بهار امسال9/0 واحد درصد کمتر شده است. نرخ بیکاری زنان استان اصفهان نیز در تابستان 1402 معادل9/16 درصد بود که نسبت به تابستان سال گذشته1/3 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد اما در مقایسه با بهار امسال2/2 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری در مناطق شهری استان اصفهان نیز7/9 درصد و در مناطق روستایی1/3 درصد است که نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب کاهش6/1 و7/2 واحد درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین کاهش نرخ بیکاری در گروه‌های مختلف در استان اصفهان مربوط به جوانان است بطوریکه نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله با کاهش9/5 واحد درصدی نسبت به تابستان پارسال به8/18 درصد در تابستان امسال رسید و نسبت به بهار 1402 نیز2/1 واحد درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 ساله در تابستان امسال8/13 درصد بود که نسبت به همین فصل در سال گذشته کاهش8/3 واحد درصدی و در مقایسه با بهار 1402 کاهش3/1 واحد درصدی دارد.
روند رو به رشد نرخ مشارکت اقتصادی
شاخص‌ها و نماگرهای نیروی انسانی اصفهان نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در این استان در سال جاری روند رو به رشدی داشته است بطوریکه از 41 درصد در بهار به9/42 درصد در تابستان رسیده است. نرخ مشارکت اقتصادی نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است. این شاخص در استان اصفهان در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه پارسال نیز معادل7/0 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ مشارکت اقتصادی در میان مردان اصفهانی نیز در تابستان امسال2/70 درصد و در میان زنان8/15 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب5/0 و3/0 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد و نسبت به بهار امسال نیز به ترتیب معادل6/2 و9/0 واحد درصد بیشتر شده است. همچنین این شاخص در مناطق شهری به8/42 و در مناطق روستایی به1/44 درصد رسیده که نسبت به تابستان پارسال به ترتیب افزایش7/0 و6/0 واحد درصدی و نسبت به فصل گذشته(بهار امسال) به ترتیب افزایش 2 و5/1 واحد درصدی را نشان می‌دهد. نسبت اشتغال نیز در استان اصفهان به1/39 درصد رسید که نسبت به تابستان پارسال و بهار امسال به ترتیب4/1 و 9/1 واحد درصد افزایش یافته است؛ منظور از این شاخص نسبت جمعیت شاغل 15 ساله و بیشتر به کل جمعیت در سن کار است.
آمارهای فصلی، تاثیرگذاری برنامه‌ها را نشان می‌دهد
رییس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان درباره شاخص‌های اقتصادی تابستان امسال گفت: تغییرات برخی از شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی بطور فصلی از اهمیت خاصی برخوردار است به همین دلیل برای آنها در هر فصل آمارگیری و نتایج آن توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود. رستم پیرعلی افزود: در برخی از شاخص‌ها مانند «تولید ناخالص ملی» آمار فصلی چندان معنی‌دار نیست اما برای شاخص‌هایی مانند نرخ تورم، بیکاری و اشتغال این آمار مهم است. پیرعلی با اشاره به اینکه بر اساس آمار تابستان امسال، روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان مثبت است، افزود: در نرخ بیکاری نیز لازم است که به ابعاد مختلف آن مانند نرخ بیکاری جوانان توجه شود. وی با تاکید براینکه کاهش یافتن سهم اشتغال ناقص از کل شاغلان نیز اهمیت زیادی دارد، گفت: اشتغال ناقص به معنی اشتغال کمتر از 44 ساعت در هفته و برای مواردی مانند«مشاغل پاره وقت» به کار می‌رود بنابراین هرچه سهم آن از کل مشاغل کاهش یابد یعنی اشتغال کامل، بیشتر شده است. پیرعلی درباره اشتغال در عرصه‌های مختلف خدمات، صنعت و کشاورزی نیز گفت: اشتغال در بخش کشاورزی به مسائلی مانند منابع آبی و بارندگی بستگی دارد که این موضوع در استان اصفهان خود را بخوبی نشان می‌دهد و بررسی تغییرات آن در طول سال ضروریست. رییس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان افزود: میزان اشتغال در بخش صنعت این استان نیز با توجه به صنعتی بودن آن قابل توجه و معنی‌دار است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه