دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24731
منتشر شده در چهارشنبه, 26 مهر 1402 23:48
تعداد دیدگاه: 0

اخیرا به دنبال اتفاقاتی در مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی اصفهان و انحلال آن به دلیل برخی تخلفات، عده ای اصل موضوع را رها کرده و به دلایل کاملا واهی به یکی از فسادستیز ترین مدیران کل استان اصفهان تاخته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، در این هیاهوی رسانه ای که بیشتر در فضای مجازی اتفاق افتاده است، این افراد خواستار توضیح مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان برای عدم برخورد با تخلفات این هیئت مدیره شده اند، در حالی که تمامی این تخلفات زیر ذره بین این مدیر انقلابی بوده، اما با توجه به اساسنامه و آئیین نامه های موجود، امکان ورود در این زمینه را نداشته است.
به طور نمونه می شود به موارد زیر اشاره کرد:

- اعضای هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان منصوب مجامع عمومی نیستند، بلکه با توجه به بند "الف" ماده 9 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اعضای هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی با ترتیبات خاصی بر اساس ماده 13 قانون و مواد 58 تا 70 آئین نامه اجرایی همان قانون انتخاب و صرفا با اعتبار نامه وزارت راه وشهرسازی، به مدت سه سال دارای سمت عضویت در هیئت مدیره می شوند.

- حتی اگر مجامع عمومی در قانون یا آئین نامه اجرایی صراحتا به عنوان مرجع نصب اعضای هیئت مدیره مشخص می شدند، بازهم مرجع عزل آن ها نبودند به طوری که بارزترین نمونه آن انتخاب روسای جمهور توسط مردم بوده که عزل آن ها با سازو کار قانونی خاصی توسط نهادهای ذیربط صورت می پذیرد.

- مهمتر این که، موارد ساقط شدن عضویت از هیئت مدیره در تبصره 2 ماده 72 آئین نامه اجرایی قانون تصریح شده که عبارت است از فوت، استعفا، حجر یا سلب صلاحیت قانونی و در هیچ کجا عزل توسط مجمع عمومی و یا عزل دسته جمعی اعضای هیئات مدیره در طول تصدی سه ساله خود توسط مجمع عمومی مورد نظر نبوده و اشاره ای نیز به آن نگردیده است.

- براساس بند های "ت" و "ز" ماده 114 آئین نامه اجرایی، قانونا ادارات وزارت راه و شهرسازی تکلیف و اختیاری برای حل و فصل و یا دخالت در امور اختلافات و یا شکایات اعضا با سازمان نظام مهندسی نداشته و ارتباط خصوصی و مستقل سازمان نظام مهندسی با وزارت راه وشهرسازی فقط از طریق شورای مرکزی و در چارچوب بندهای" ب" و" ز" ماده 116 آئیین نامه اجرایی می باشد.

- همچنین باید به این نکته اشاره کرد که که صورتجلسه مجمع عمومی مورخ 25 بهمن ماه سال گذشته طبق ماده 56 قانون توسط منشی هیئات رئیسه تنظیم شده اما توسط رئیس مجمع امضا نشده و موضوع بلاتکلیف رها شده است و بر اساس وظایف قانونی رئیس مجمع، قصور ایشان در این زمینه محرز بوده که شخص ایشان باید پاسخگوی این قصور باشد.

با این تفاصیل، هرچند طبیعی بود پس از جلوگیری از تخلفات اداری در برخی سازمان های نظام مهندسی استان اصفهان توسط این مدیر کل جوان فصل انتقام از وی زودتر از این ها فرا برسد، اما ظاهرا این بار هم توانست روسفید از این معرکه خارج و با اشاره به مستندات پیش رو، به نظر می رسد تفسیر های وارونه از یک حقیقت محرز آن هم در سطح گسترده در فضای مجازی نمی تواند روحیه فسادستیزی و تخصص گرایی را در این زمینه کمرنگ سازد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه