دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24547
منتشر شده در یکشنبه, 19 شهریور 1402 12:35
تعداد دیدگاه: 0
سخنگوی صنعت آب:

سخنگوی صنعت آب گفت: تحویل حجمی آب و نصب کنتور‌ هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی به دنبال این است تا میزان برداشت و مصرف آب از محل منابع آب را محاسبه کرده و از برداشت‌های غیرمجاز این حوزه که حق بهره برداران پایین دست و یا محیط زیست است، جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، عیسی بزرگ‌ زاده با اشاره نگاه مثبت برنامه هفتم به حل تنش‌های آبی کشور گفت: بخش آب برنامه هفتم یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که طی سال‌های گذشته در حوزه آب تنظیم شده و دولت در این برنامه تلاش کرده است تا مشکلات آب را به صورت نقطه‌ای مورد هدف قرار داده و برای حل آن‌ها اقدام کند.
بزرگ‌زاده ادامه داد: لایحه‌ای که در بخش آب برنامه هفتم به مجلس تقدیم شد، جامع و کامل است و امیدواریم آن چیزی که در مجلس شورای اسلامی در رابطه با بخش آب برنامه هفتم به تصویب می‌رسد با لایحه پیشنهادی دولت بیشترین شباهت را داشته باشد تا بتوانیم بر اساس آن نسبت به حل مشکلات اساسی حوزه آب اقدام کنیم.
وی در ادامه سخنان خود درباره اهمیت کنتور‌های هوشمند و نقش آن در مدیریت مصرف آب چاه‌های کشاورزی اظهار داشت: از جمله اقدامات بسیار مهمی که وزارت نیرو با هدف مدیریت و کنترل میزان برداشت و مصرف آب‌های زیر زمینی در بخش چاه‌های کشاورزی در دستور کار خود قرار داده است، باید به کنتور‌های هوشمند اشاره کرد که به نظر ما یکی از ضروری‌ترین طرح‌های قابل اجرا برای مدیریت صحیح مصرف آب در کشور است.
سخنگوی صنعت آب در همین رابطه تاکید کرد: دولت برای اجرای هر چه بهتر طرح نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی نصب کنتور بر روی ۲۰۰ هزار چاه را هدف‌گذاری کرده است که علاوه بر ایجاد امکان محاسبه میزان برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی، همچنین امکان جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های کشاورزی را فراهم می‌کند.
بزرگ‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود درباره دستورالعمل تحویل حجمی آب و اهمیت آن در مدیریت منابع آب کشور نیز بیان کرد: از دیگر اقدامات مهمی که وزارت نیرو برای مدیریت کلان میزان مصرف آب کشور در دستور کار قرار داده است، باید به موضوع تحویل حجمی آب اشاره کنیم که در این حوزه نیز اقدامات خوبی از سوی وزارت نیرو انجام شده و اجرای کامل و بی‌نقص آن به همکاری و همراهی وزارت جهاد کشاورزی بستگی داد.
وی با اشاره به هدف دستورالعمل تحویل حجمی آب ادامه داد: تحویل حجمی آب نیز همانند نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی به دنبال این است تا میزان برداشت و مصرف آب از محل منابع آب سطحی و زیرزمینی را محاسبه کرده و از برداشت‌های غیرمجاز این حوزه که حق بهره‌برداران پایین دست و یا محیط زیست است، جلوگیری کند.
سخنگوی صنعت آب درباره چالش‌های پیش‌روی اجرای بی‌نقص تحویل حجمی آب گفت: مهم‌ترین چالش پیش‌روی اجرای کامل تحویل حجمی آب، تشکیل تشکل‌های آب‌بران توسط وزارت جهاد کشاورزی و معرفی آن‌ها به وزارت نیرو است که در صورت تحقق می‌تواند فرایند اجرای این دستور العمل مهم را تسریع بخشد.
وی در پاسخ به اینکه وظیفه اصلی وزارت نیرو در حوزه اجرای قانون تحویل حجمی آب چیست، گفت: بر اساس قانون وزارت نیرو باید نسبت به نصب تجهیزات محاسباتی در نقاط تعیین شده برای کنترل میزان تحویل آب به بخش کشاورزی اقدام کند.
بزرگ‌زاده در همین رابطه افزود: وزارت نیرو در سطح شبکه‌های آبیاری و زهکشی تعدادی نقطه تحویل را در تعامل با جهادکشاورزی تعیین کرده است.
این گزارش حاکی است تا کنون وزارت نیرو در سطح شبکه‌های آبیاری و زهکشی تعداد ۱۶ هزارو ۸۴۹ نقطه تحویل با تعامل با جهادکشاورزی را تعیین کرده است که تمامی آن‌ها را حداقل برای یکبار به ابزار‌های مناسب کنترل و اندازه گیری جریان آب مجهز کرده است و در اکثر این نقاط منتظر معرفی تشکل قانونی از سوی جهادکشاورزی است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه