شنبه 15 ارديبهشت 1403, Saturday 4 May 2024, مصادف با 25 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24426
منتشر شده در یکشنبه, 29 مرداد 1402 11:46
تعداد دیدگاه: 0
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی :

نماینده مردم یزد در مجلس با اشاره به تابستان سخت استان به دلیل گرما و کم آبی تاکید کرد: شاهد اقدام اجرایی برای انتقال آب درون استانی و انتقال آب از خلیج فارس به یزد نیستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمدصالح جوکار با اشاره به بحران آب در استان یزد و طرح انتقال آب از خلیج فارس به این استان گفت: آب برای استان یزد مسئله حیاتی است، مقام معظم رهبری در سفر به استان یکی از مسائل مهم استان یزد را تامین آب عنوان کردند بنابراین باید این موضوع حل شود. در راستای تاکید ایشان، اقدامات زیادی صورت گرفته اما به سرانجام نرسیده است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: 12 سال است که تنها 60 کیلومتر از مسیر لوله گذاری انتقال آب داخلی استان در خط دوم انجا شده و مابقی آن مانده است. متاسفانه عدم همکاری وزارت نیرو، موسسه آب-نیرو و سازمان محیط زیست و منابع طبیعی مشکلات جدی برای استان ایجاد کرده است و در قانون بودجه سنواتی به دلیل عدم ارائه طرح مربوطه توسط وزارت نیرو اعتبارات کمی گذاشته می شود و سازمان برنامه و بودجه اعلام می کند چون طرح توسط وزارت ارائه نشده نمی تواند اعتباری اختصاص دهد.

وی درباره انتقال آب خلیج فارس به استان یزد، توضیح داد: رئیس جمهور گلنگ اجرایی این پروژه را به زمین زده است تا150 میلیون مترمکعب انتقال آب به استان انجام شود با این حال تا کنون اقدام اجرایی شاهد نبودیم، در حالی که انجام این پروژه دو ساله در نظر گرفته شده است. از وزارتخانه های صمت و نیرو اجرایی شدن پروژه را پیگیر هستم، به دنبال برگزاری نشستی با معاون اول رئیس جمهور با حضور نمایندگان استان، استاندار، نماینده ولی فقیه و وزارتخانه های مربوطه ایم چرا که بعد از گلنگ زنی هیچ نشستی برای تامین مالی و مصوبات این پروژه برگزار نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بخش خصوصی پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان یزد را برعهده دارد، گفت: با شرکت خصوصی برای اجرای این پروژه نشستی برگزار شده است. در خصوص تامین مالی قرار بود از محل انتفاع چند معدن اعتباری به انتقال آب از خلیج فارس به استان داده شود اما این موضوع هنوز قطعی نشده با وجود مصوباتی در دولت اما تایمن منابع مالی به این پروژه در شرایط خوبی نیست.

جوکار با تاکید براینکه تابستان امسال شرایط سختی در استان داریم، اظهار داشت: اُفت فشار آب، قطعی آب شرب در برخی مناطق و از سوی دیگر گرمای شدید هوا شرایط را برای مردم استان سخت کرده است، امیدواریم با تشکیل جلسات مختلفی در این زمینه با وزرای نیرو و صمت و معاون اول رئیس جمهور راهکار اجرایی پیدا کنیم که بخشی از خط انتقال آب از خلیج فارس به استان که مسافتی بیش از 100 کیلومتر دارد اجرا شود و از مخازن موجود در خط انتقال آب بهره مند شویم، پیش از این برای تامین آب واحدهای صنعتی پروژه ای اجرا شده است.

وی ادامه داد: حجم آب انتقالی در پروژه های قبلی کفاف سر خط لوله را هم نمی دهد از رئیس جمهور و معاون اول می خواهیم موضوع را جدی دنبال کنند تا با بحران آب در یزد مواجه نشویم پدافند غیرعامل هم حکم می کند مردم منابع آبی مورد نیاز را داشته باشند و مخازنی برای مواقع بحران دیده شود تا در شرایط بحران بتوانیم از آن بهره مند شویم./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه