يكشنبه 16 ارديبهشت 1403, Sunday 5 May 2024, مصادف با 26 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24277
منتشر شده در جمعه, 23 تیر 1402 09:48
تعداد دیدگاه: 0

در حالی که این روزها گرمای ایران رکورد زده ، تامین آب پایدار شرب شهروندان دغدغه ای شده که اکنون در اصفهان با ابزار دقیق و تجهیزات فنی در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز موضوعی که در همایش ملی زاینده‌‌رود و گاوخونی از بحران تا احیاء مطرح شد و مدیرعامل آبفا استان اصفهان در تشریخ این فرایند پیچیده، نفس گیر و دشوار گفت: مدیریت خطوط انتقال و شبکه توزیع آبرسانی اصفهان بزرگ در گرم‌ترین روزهای تابستان با استفاده از تجهیزات ابزاردقیق پیشرفته (سامانه تله متری) صورت می پذیرد.

حسین اکبریان اقدامات فنی و مهندسی در تامین پایدار و توزیع عادلانه آب شرب در سطح استان را موثر دانست و خاطرنشان کرد: سیستم تله متری و دیسپاچینگ تاسیسات آب در استان اصفهان یکی از کامل ترین و پیشرفته ترین سیستم ها در تاسیسات صنعت آب کشور به شمار می آید؛ همچنین نصب و راه اندازی 500 تابلو پایش آنلاین فشار شبکه توزیع یکی دیگر از عوامل موثر درتامین و توزیع پایدار آب شرب در شهرها و روستاهای استان قلمداد می شود.

وی خاطرنشان کرد: باید با بررسی لحظه به لحظه ظرفیت منابع و مخازن، زمینه های تامین پایدار آب شرب مردم در سطح استان فراهم شود، این درحالیست که کیفیت آب شرب خط قرمز آبفای استان است و هر منبع آبی باید قبل از در مدار قرار گرفتن، از لحاظ کیفی مورد تایید نهادهای ذیصلاح قرار گیرد.

مدیر عامل آبفای استان اصفهان به ضرورت مصرف بهینه آب توسط هم استانی‌های عزیز اشاره و بیان کرد: این شرکت با اجرای « پویش شهروند مروج آب» از همه مردم درخواست می کند با همکاری با مسئولان آبفا در سطح استان فرهنگ بهینه مصرف آب را در جامعه نهادینه کنند.

سه دهه حکمرانی آب اشتباه بوده است

سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در این همایش با اشاره به اینکه می شود با همگرایی و ریل گذاری صحیح، مشکل آب اصفهان را حل کرد گفت: در سه دهه گذشته سیاست‌های غلطی بر حکمرانی آب و حوضه زاینده‌رود اتفاق افتاده و ما امروز میراث دار سیاست‌های غلط گذشته هستیم که اعتماد و امید را میان ذی‌نفعان خدشه‌دار کرده است.

استاندار اصفهان گفت: از طرفی مجموعه ذی‌نفعان در حوضه آبریز زاینده‌رود که نقش آفرین بودند و دغدغه زاینده‌رود را داشتند با اعلام نظر‌ در فضاهای مختلف شرایط را سخت‌تر کرده بودند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: از آغاز مأموریت در استانداری اصفهان یکی از دغدغه‌هایی که آن را دنبال کردیم هماهنگ کردن و ایجاد یک صدای واحد از مسؤولین، نمایندگان، ذی‌نفعان و منعکس کردن این صدا به سطح ملی بود.

وی بیان کرد: یکی از نتایج این هماهنگی ایجاد مرکز رصد و پایش منابع آب در آب منطقه‌ای است که به زودی رونمایی می‌شود.

استاندار اصفهان گفت: اگر به جدول منابع و مصارف نگاه کنیم به دلیل غفلت‌های بسیار، فضای غیرشفافی را مشاهده می‌کنیم البته تلاش شد با هماهنگی دستگاه‌های تخصصی استان شفافیت بیشتر شود.

مرتضوی عنوان کرد: مشکلات این حوزه پیشینه تاریخی دارد، ۸۰ هزار هکتار توسعه غیر موجه از بالادست تا پایین‌دست از جمله این مشکلات است.

حالا با این وضعیت، هرچند شرکت آب منطقه ای استان اصفهان میزان آب پست شد را 642 میلیون متر مکهب اعلام کرده که وضعیت آبی بهتری را نسبت به سال گذشته نوید می دهد، ولی گرمای بالای 40 درجه اصفهان تامین آب شرب پایدار را به گونه ای مشکل کرده که تمام تجهیزات برای اراده خدمات با کیغیت و تامین آّ سالم استان به کارگرفته شده است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه