شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22441
منتشر شده در دوشنبه, 02 آبان 1401 16:50
تعداد دیدگاه: 0
سخنگوی صنعت آب خبر داد:

سخنگوی صنعت آب گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان بارندگی‌ها در کشور فقط سه میلیمتر بوده است که این رقم نشان از کاهش 44 درصدی میزان بارندگی‌ها در مدت مشابه سال گذشته و کاهش میزان 59 درصدی در مقایسه با میانگین بلندمدت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، فیروز قاسم زاده در هشتمین نشست خبری سخنگوی صنعت آب که با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: در حالی سال آبی جدید را آغاز کرده‌ایم که برای سومین سال متوالی با کاهش میزان بارندگی‌ها، کم آبی و کاهش میزان ذخایر سدها روبرو هستیم.
قاسم زاده با اشاره به اینکه میزان ورودی مخازن سدهای کشور در مهر ماه سال جاری، 880 میلیون متر مکعب بوده است، اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 12 درصد و نسبت به پنج سال گذشته بیش از 30 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه تاکنون میزان خروجی آب از مخازن سدهای کشور 1950 میلیون متر مکعب بوده است، گفت: این میزان، نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کاهش را نشان می‌دهد و درحال حاضر میزان ذخایر مخازن سدهای کشور 37 درصد پرشدگی دارند.
سخنگوی صنعت آب افزود: میزان ذخایر آب مخازن سدهای کشور، از ابتدای مهرماه تا کنون با 37 درصد پرشدگی روبرو بوده است.
وی با بیان اینکه معمولا در اوایل فصل پاییز با حداقل تراز مخازن سدها مواجه هستیم، اظهار کرد: طی پنج سال گذشته میزان پرشدگی مخازن سدهای کشور 43 درصد بوده و بر این اساس، در مقایسه با پنج سال اخیر، حدود 6 درصد پرشدگی مخازن در سدهای کشور وجود داشته است.
قاسم زاده از قرار گرفتن کشور در وضعیت تنش آبی خبر داد و گفت: بر اساس شاخص‌های بین المللی در خصوص سرانه آب تجدیدپذیر در کشور، از حدود 10 سال پیش وارد شرایط تنش آبی شده‌ایم. یعنی میزان سرانه مصرف برای هر فرد به کمتر از 1700 متر مکعب رسیده و بدیهی است که در این شرایط مدیریت مصرف از سوی همه اقشار جامعه و برنامه‌ریزی و سیاست گذاری‌های صحیح مسئولان جهت عبور از این شرایط بسیار مهم است.
قاسم زاده همچنین در خصوص میزان سرانه مصرف آب در استان تهران تصریح کرد: به طور متوسط حدود 40 درصد از میزان مصرف آب شرب در استان تهران از منابع آب‌های سطحی تامین می‌شود و با توجه به میزان ذخایر سدهای استان تهران و سرانه مصرف آب در این استان، تا حدود سه ماه دیگر ذخیره کافی مخازن آبی خواهیم داشت که البته با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی، با بارش باران در هفته آتی، میزان ذخایر آب سدها بهبود خواهد یافت؛ ضمن اینکه در زمستان نیز میزان بارش‌ها نرمال خواهد بود و کسری مخازن تا حدودی جبران می‌شود.
وی به ابلاغ و اجرای سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای مشترکان از ابتدای آبان ماه، به منظور اصلاح الگوی مصرف اشاره و خاطرنشان کرد: با همکاری و همراهی مردم و مسئولان و رعایت الگوی صحیح مصرف از سوی هموطنان، سال آبی گذشته را با کمترین تنش و مشکل سپری کردیم و با توجه به وضعیت فعلی منابع آبی، مدیریت مصرف آب باید همچنان تداوم داشته باشد و در این میان، لزوم اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش همگانی از سوی سازمان‌های مربوطه باید جدی گرفته شود تا اصلاح الگوی مصرف و مدیریت صحیح به عنوان یک فرهنگ همگانی پذیرفته شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه