شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1628
منتشر شده در پنج شنبه, 30 بهمن 1393 00:56
تعداد دیدگاه: 0
سئوال خبرنگاران کاری ترازسئوال نمایندگان بود؛

هنوز یکسال از انتصاب قطعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان توسط وزیر دولت تدبیر و امید نمی گذرد که اخباری از احتمال تغییر در این اداره کل به گوش می رسد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، زمانی که اختلاف نظرها بین استاندار وقت اصفهان و مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد این استان بالا گرفت،قرعه به...


هنوز یکسال از انتصاب قطعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان توسط وزیر دولت تدبیر و امید نمی گذرد که اخباری از احتمال تغییر در این اداره کل به گوش می رسد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، زمانی که اختلاف نظرها بین استاندار وقت اصفهان و مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد این استان بالا گرفت،قرعه به نام روحانی جوانی خورد که تا پیش از این در سمت مدیرکل امور اجتماعی استان اصفهان در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت های چشمگیری داشت.
با تکیه زدن حجت الاسلام قطبی بر فرهنگی ترین صندلی مدیریتی استان اصفهان پیش بینی ها بر این بود که رشته هایی مانند تئاتر،موسیقی ، گالری های هنری شهر و از این دست رشته های فرهنگی و هنری محدود شود، اما دیری نپایید که چرخ های هنر در استان پس از مدیریت نیم بند یک مدیر پروازی بر روی ریل افتاد و کنسرت ها در اصفهان رونق گرفت.
کنسرت هایی که علاوه بر امضای یک طلبه به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زیر مجوزهای آن،حضور استاندار دولت دهم در اصفهان و خانواده اش در سالن را هم تجربه می کرد و همین مسئله دامنه اعتراض به این کنسرت ها را از شمایل اعتراض های خیابانی به محافل و تریبون های شبه سیاسی کشاند.
از سوی دیگر کلنگ زنی خانه تئاتر اصفهان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری اصفهان بارقه های امیدی را در چشم تئاتری های استان روشن کرد که هرچند با کندشدن روند ساخت و ساز این مجموعه به تاریکی گرایید، ولی می توان از آن به عنوان یک اقدام زیربنایی برای هنر نمایش در اصفهان یاد کرد.

  • ارشاد و دولت تدبیر و امید

با پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ،دامنه تغییرات به استان اصفهان رسید وبا جایگزینی رسول زرگرپور بجای علیرضا ذاکراصفهانی در کسوت استانداری، قطبی یکی از حامیان خود را از دست داد و پیش بینی می شد او هم یکی از اولین مدیران استان باشد که جای خودش را به مدیری که با دولت تدبیر و امید همسو تر است بدهد، "بهراد بهشتی" گزینه پیشنهادی شورای اصلاحات استان برای تصدی این پست بود، اما تعلل در این جابجایی این شائبه را ایجاد کرد که علی جنتی چندان روی خوشی به برنامه های پیشنهادی بهشتی نشان نداده و قصد دارد فرددیگری را جایگزین قطبی کند.
اما در تاریخ 22 اردیبهشت ماه سال جاری علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی با اشاره به سوابق فرهنگی و تجربیات ارزنده وی،قطبی را به طور قطعی منصوب کرد و از وی خواست تا با استفاده از نیروهای فرهیخته و تعامل با مسئولان و مدیران استان در ارتباطی نزدیک با اصحاب فرهنگ و هنر به ارتقای فرهنگ این استان کمک نماید.

hokm ghotbi


ابلاغ شماره 26741 وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی آب سردی بر پیکره شورای اصلاحات استان اصفهان ریخت که برای انتصاب گزینه های پیشنهادی خود چندین بار جلساتی با معاون اول رئیس جمهور برگزار کرده بودند.

  • اعتراض تندروها به قطبی

با این ابقای فرهنگی در استان اصفهان پیش بینی این که ذره بین تندروهای هر دوجناح روی فعالیت های این اداره کل متمرکز شود دور از انتظار نبود.
از این جهت هواداران یک جناح خاص برگزاری کنسرت های مختلف در استان را بهانه می کردند و به عملکرد این اداره کل و در راس آن به مدیر آن کی تاختند و از سوی دیگر تندروهای جناح مقابل نیز به این که چرا باید یکی از مدیران دولت احمدی نژاد هنوز بر سر کار باشد ، به دولت روحانی خرده می گرفتند.
دامنه این اعتراض ها ابتدا به استاندار و پس از آن نیز به معاون اول رئیس جمهور و در نهایت به اجرایی ترین مرد کشور رسید؛ به گونه ای که در یکی از نشست های ماهیانه استاندار اصفهان با اصحاب رسانه ، یکی از خبرنگاران علت ابقای قطبی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید را جویا شدکه رسول زرگرپور نیز در پاسخ گفت:"آقای وزیر گفتند استان اصفهان از نظر فرهنگی یک استان استراتژیک و مهم است و برای تصدی پست مدیریت فرهنگی آن باید یک فرد قوی را انتخاب کنیم،لذا حالا که قوی تر از آقای قطبی پیدا نکردیم،بهتر است خود ایشان را ابقا کنیم."
اما اعتراضات به این ابقا زمانی به اوج خود رسید که درحاشیه سفر رئیس جمهور به استان اصفهان رئیس پیشین انجمن صنفی روزنامه نگاران استان در حضور مدیر رسانه ای نهاد ریاست جمهوری این مسئله را گوشزد کرد و گفت:"چرامدیران زمان [آقای] احمدی نژاد باید برای اصحاب رسانه و مطبوعات تصمیم بگیرند؟"
سپس عصر همان روز برخی از اصحاب رسانه و اصلاح طلب های استان اصفهان طی یک جلسه محفلی با مشاور رسانه ای رئیس جمهور دریکی از رستوران های اصفهان به این موضوع و تعداد دیگری از مدیران منصوب استان در دولت تدبیر و امید اشاره کردند و لیستی از گرایشات سیاسی این مدیران را به محمدرضا صادق ارایه نمودند.
اما شایدکمتر کسی تصور می کرد در حالیکه سفر استانی رئیس جمهور به استان اصفهان یک فرصت استثنایی برای رفع محرومیت ها تلقی می شود، نماینده یکی از روزنامه های اصلاح طلب که به قید قرعه برای طرح سئوال از رئیس جمهور انتخاب شده بود، صرفا به موضوع ابقای مدیران دولت احمدی نژاد در اصفهان اشاره کند، موضوعی که روحانی را نیز به واکنش وا داشت و در پاسخی کاملا دو سویه خطاب به استاندار اصفهان گفت: "من از آقای استاندار می خواهم چنانچه مدیری در استان اصفهان هست که شرایط اعتدال را ندارد معرفی کنند تا موضوع را پیگیری کنیم."
شرایطی که در ابتدای شکل گیری دولت تدبیر و امید به آن اشاره شد واعتدال، توانمندی در مدیریت امور یا همان تخصص و قبول داشتن سیاست های دولت یازدهم از جمله شروط تعیین مدیران بود.

  • قطبی و اعتراض به یک کنسرت

با این اظهارات رئیس جمهور به راحتی می شد حدس زد که اولین قربانی این سئوال مردی با عبای خاکستری است که نه پشتوانه مدیریت استان مانند زمان استانداری ذاکر اصفهانی را دارد و نه مورد اقبال اصلاح طلبان قرارگرفته و همواره مدیریت وی مورد گلایه گروه های خودسر یا همان گروه های فشار بوده است.
قطبی که شاید خودش هم در برابر این فشارها ناتوان شده بود ، همواره از تمایل خودش به رفتن از ساختمان آجری آبشار خبر می داد که با مخالفت مقامات وزارتی مواجه شده است، اما نقطه عطف این کشاکش غیرفرهنگی برای یک پست فرهنگی برگزاری کنسرت اخیر "همایون شجریان" بود که منجر به صدور بیانه ای تند ولی بیشتر شبیه به دردنامه از سوی وی به برخی گروه های تند رو بود.

242379 orig


بیانیه ای که درپاسخ به اعتراض تندروها به برگزاری کنسرت موسیقی همایون شجریان به بهانه وجود خواننده زن صادر شد و برای اولین بار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان را وادار به واکنش نمود، حدس و گمان ها بر عدم ماندگاری وی در این سمت رازیاد کرد تا جایی که سایت رسمی این اداره کل در پایان وقت اداری 28 بهمن ماه با انتشارخبر انتصاب حجت الاسلام قطبی به سمت "رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی" از سوی "رئیس قطب اخلاق ،خانواده و سبک زندگی" سازمان تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به خبرهای درگوشی رسمیت بخشید.
ابلاغی رسمی که در آن خبری از حفظ سمت مدیریت فرهنگ و ارشاد استان اصفهان نیست و از سوی دیگر خبرهای تائید نشده ای حاکی از معرفی جایگزین مرد خبرساز فرهنگ وهنر اصفهان در روزهای آینده به گوش می رسد.
جایگزینی یکی از گزینه های پیشین شورای اصلاحات برای تصدی این سمت یا یکی ازمدیران سابق این اداره کل و یا یک گزینه دیگر از خارج از استان هرچند بعید به نظر نمی رسد، اما از سوی دیگر تصدی ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توسط نماینده مردم اصفهان در مجلس، انتساب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهراصفهان و همچنین خاص بودن فعالیت در این استان مسایلی است که در روزهای آینده می تواند بر تصمیم وزیری که به تازگی تاحدودی از تهدید استیضاح رهایی یافته موثر باشد.

--------------------
گزارش از رضا صالحی پژوه
--------------------

نوشتن دیدگاه