شنبه 22 ارديبهشت 1403, Saturday 11 May 2024, مصادف با 3 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1467
منتشر شده در شنبه, 29 تیر 1392 04:30
تعداد دیدگاه: 0

همراز نیوز/ایسنا جواد نكونام كاپيتان تيم فوتبال ايران با پيوستن به ليگ امارات تعجب همگان را برانگيخت كه يك بازيكن ايراني چگونه در ليگي بايد بازي كند كه نام جعلي خليج عربي را يدك مي‌كشد. اين روزها پيوستن جواد نكونام به تيم الشارجه امارات بحث داغ محافل ورزشي و حتي غير ورزشي شده است كه چرا بايد...

همراز نیوز/ایسنا

جواد نكونام كاپيتان تيم فوتبال ايران با پيوستن به ليگ امارات تعجب همگان را برانگيخت كه يك بازيكن ايراني چگونه در ليگي بايد بازي كند كه نام جعلي خليج عربي را يدك مي‌كشد.

اين روزها پيوستن جواد نكونام به تيم الشارجه امارات بحث داغ محافل ورزشي و حتي غير ورزشي شده است كه چرا بايد كاپيتان تيم ملي فوتبال ايران كه هميشه ادعاي غيرت و وطن دوستي را داشت بايد در ليگي بازي كند كه نام جعلي خليج عربي را يدك مي‌كشد. بايد از اين بازيكن پرسيد مگر شما هميشه ادعاي وطن پرستي و عرق ملي نداشتيد به طوري كه اين ادعاهاي توخالي شما گوش فلك را كر كرده بود! اما حالا چه شده است كه تنها به خاطر گرفتن پول بيشتر وطن خود را به راحتي فروختيد و لكه ننگي را در تاريخ فوتبال ايران بر پيشاني خود گذاشتيد كه حتي با آب زمزم هم قابل شستشو نيست.

آقاي نكونام چطور حاضر شديد نام خليج فارس را ناديده بگيريد و خليج عربي را ترجيح دهيد؟ مگر شما نبوديد كه هميشه مي‌گفتيد ماديات براي من در اولويت نيست؟ پس چگونه شد كه موضعتان يك دفعه 180 درجه تغيير كرد و بهتر است بگوييم كه ظاهرا نظرات شما تابع شرايط آب و هوا و به تعبيري جغرافيايي است. جالب است كه شما همواره دم از اهل بيت مي‌زنيد و نام مقدس آن بزرگواران را بر زير پوش خود حك مي‌كنيد و زمان گل زدن نام آنان را به نمايش مي‌گذاريد. اگر به اهل بيت و مولاي متقيان اعتقاد قلبي داريد پس چه شد كه ماديات را بر وطن خود ترجيح داديد؟ مگر همان امام علي (ع) كه شما مي‌گوييد به او اقتدا مي‌كنيد نگفت كه ثروت و قدرت دنيا برايش به اندازه آب بيني يك بز ارزش ندارد.؟

هيهات كه هزار وعده خوبان يكي وفا نكند. البته تمام تقصيرها متوجه نكونام نيست، بلكه اگر مديران فوتبالي ما از اول با اين زياده خواهي‌ها و خيانت‌هاي آشكار برخورد مي‌كردند و بازيكنان را پولكي بار نمي‌آوردند هم اكنون اوضاع بهتر بود. اين اقدام جواد نكونام آيا چيزي جز خيانت به كشور و مردم نيست؟ آيا بايد باز هم چنين بازيكن بي مسؤوليتي در تيم ملي جايي داشته باشد؟ بهترين پاسخ به چنين بازيكني محروم كردن او از جام جهاني فوتبال و تيم ملي است. واقعا حيف بازوبند كاپيتاني كه بر بازوي نكونام بسته شود. همين بازوبند زماني بر بازوي غيور مرداني همچون سيروس قايقران بسته مي‌شد كه حاضر نمي‌شدند كشور و ملتشان را با هيچ چيز ديگر عوض كنند.

ظاهرا جواد نكونام خود را بالاتر و وطن دوست‌تر از بهترين دروازه‌بان تاريخ فوتبال جهان"لئو ياشين" مي‌داند. ياشين در حالي كه با پيشنهادهاي نجومي باشگاه‌هاي بزرگ دنيا در دهه 60 ميلادي مواجه شد تنها به آنها يك پاسخ داد و اين پاسخ آن بود كه" من هرگز كشور و ملت خود را ترك نخواهم كرد و به ماديات نخواهم فروخت". واقعا هم چنين بود و ياشين تا پايان دوران بازيگري‌اش در تيم "دينامو مسكو" ماند و هرگز خاك شوروي را ترك نكرد. انصافا كدام بازيكن ما درحال حاضر چنين غيرتي را دارد؟ پاسخش را همه مي‌دانند و آنقدر فاجعه بار است كه بهتر است اشاره نكنيم. اما ظاهرا نكونام سطح كارش بالاتر از ياشين است!او با این کار ناپسند نفرین ابدی خلق را برای خود خرید.

كاپيتان تيم ملي فوتبال در حالي كه بايد براي جوانان و نوجوانان الگو باشد اينگونه رفتار مي‌كند و به قول امير حاج رضايي بايد پاسخگوي 75 ميليون وجدان جريحه‌دار شده ملت ايران باشد. چه پاسخي دارد؟ مسلما هيچ. وقتي او اينگونه باشد ديگر چه توقعي بايد از بازيكنان جوان تر داشته باشيم. آقاي نكونام و ديگر بازيكنان امثال نكونام، خواهشا ديگر از نام مقدس ائمه بر روي پيراهن‌هايتان استفاده نكنيد و نام آنان را بازيچه هوس‌هاي دنيوي خود نسازيد. امام علي(ع) در جايي فرمودند:" به خدا قسم همين كفش وصله زده برايم با ارزش تر از ثروت دنيا و قدرت است". همان امامي كه در زمان شهادت از مال دنيا بيش از 700 درهم نداشت كه بر طبق وصيت ايشان، امام حسن(ع) همين مقدار را ميان مستمندان تقسيم كرد. پس شما با چه رويي از نام مقدس مولاي عارفان مايه مي‌گذاريد. خلاصه بگویم که بازی کردن با مقدسات پاک مردم عاقبتی شوم و نامیمون دارد که از نکبت و شقوت آن به خدای بزرگ پناه می برم. ظاهرا شما آقایان از پل دین می گذرید تا به دنیا برسید.

همين شما بازيكناني كه در بستن قراردادهاي نجومي از يكديگر سبقت مي‌گيريد و متاسفانه از روي چشم و هم چشمي هميشه مي‌‌خواهيد ماشين بهتر از يكديگر داشته باشيد. پس چه شد؟ مقتداي شما كه علي(ع) بود كه براي مال دنيا پشيزي ارزش قايل نبود. ديگر بيشتر خودتان و مردم فهيم ايران را گول نزنيد و تا زود است در رفتار خودتان تجديد نظر كنيد و از فاطمه زهرا(س) استفاده ابزاري نكنيد. بي شرمي شما ظاهرا حدو حصري ندارد به گونه‌اي كه قراردادهاي نجومي خود را باز هم كم مي‌دانيد. بايد از برخي شما بازيكنان پرسيد كه آيا مقام و ارزش شما بيش از يك استاد فرهيحته دانشگاه است كه حدود 20 سال تنها درس مي‌خواند تا به اين درجه عالي برسد و درآمد ساليانه‌اش حتي به يك بيستم شما هم نمي‌رسد. پس كمي خجالت بكشيد و متوجه جايگاه خود باشيد. در ادب و نزاكت هم كه حرف نداريد!

ارزش هر فرد به داشتن مال و ثروت نيست بلكه اين شخصيت فرد است كه مهم است و جامعه را به سوي تعالي سوق مي‌دهد. به هر حال اين عمل زشت نكونام نبايد از سوي فدراسيون بي‌پاسخ بماند و بايد با مشت آهنين پاسخ چنين بازيكنان مادي گرا را داد تا درس عبرتي براي سايرين باشد.

البته اين انتقادات تند ما شامل تمام بازيكنان فوتبال نمي‌شود و خوشبختانه بازيكنان با غيرت و متعصب به كشورشان وجود دارند كه اينگونه فريب نخورند. اما متاسفانه امثال بازيكنان فهيمي چون محرم نويدكيا در ايران كم پيدا مي‌شوند كه اميدواريم با تدبير به جاي مسؤولان مربوط و تكرار نكردن اشتباهات قبلي در عرصه مديريت فوتبال، اين معضل جانكاه تا حد زيادي برطرف شود. رقم‌هاي نجومي بايد اصلاح شود تا عدالت اجتماعي نيز خدشه دار نشود.

نوشتن دیدگاه