شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25484
منتشر شده در شنبه, 26 اسفند 1402 09:45
تعداد دیدگاه: 0
پرویزتناولی در بن بست شهرداری اصفهان؛

پرویز تناولی سه سال پس از سرقت بخشی از اثر ارزشمندش که روبروی ساختمان شهرداری اصفهان نصب شده است، در گفت‌وگو با ایران آرت می‌گوید این اثر متعلق به مردم اصفهان است و تعلل در مرمت کردن آن متوجه شهرداری این شهر است.

همراز/ محمد مالمیر:  تقدیس استاد پرویز تناولی یکی از آثار هنری پرماجرا در سال‌های اخیر بوده است. این مجسمه که پرویز تناولی آن را به یاد مادرش خلق کرده است سال 1380 توسط شهرداری اصفهان خریداری و روبروی ساختمان شهرداری این شهر نصب شد. طی این سال‌ها سه اقدام برای سرقت سرو میانی این مجسمه صورت گرفته که آخرین بار سرو به سرقت رفت و هنوز از سرنوشت آن خبری نیست.

پرویز تناولی سه سال پس از سرقت بخش میانی و ارزشمند مجسمه تقدیس درباره پرونده‌ای که برای سرقت این اثر تشکیل شد، به ایران آرت گفت: پرونده سرقت پس از کمی تحقیقات مختومه اعلام شد و نه از سارق نشانی یافت شد و نه از سروِ به سرقت رفته. این در حالی است که این اثر از جلوی درب شهرداری و دفتر شهردار محترم اصفهان برای چندمین بار دزدیده شده است! با توجه به سابقه سرقت‌های پیش جا داشت که برای حفاظت از این تندیس تدبیری اندیشیده می‌شد و دست‌کم دوربین مداربسته‌ای جهت حراست از آن تعبیه می‌شد که متاسفانه نشده است.

تقدیس پرویز تناولی پیش از سرقت سرو میانی

تناولی افزود: متاسفانه اثری از قطعه میانی تقدیس نیست. عوامل شهرداری طی صحبت‌هایی اعلام کردند آن قطعه توسط یک موتورسوار ساعت 1:15 بامداد سرقت شده است. این تندیس به دلیل استفاده از قطعه‌های برنز توپر، وزن بسیار بالایی دارد. به نحوی که پیش از سرقت آخر و هنگامی که می‌خواستند قطعه مرمت شده را نصب کنند چهار نفر با وانت آن را حمل می‌کردند. حالا سرقت و حمل آن توسط یک موتور سیکلت در نوع خود جالب توجه است!

استاد مجسمه‌ساز در پاسخ به سؤال ایران آرت که چه اقداماتی می‌توانست در راستای محافظت از اثر او صورت بگیرد که انجام نشد، بیان کرد: به یاد دارم پس از آخرین مرمت تقدیس، نامه‌ای به شهرداری نوشتیم که روی قطعات اثر، ردیاب نصب شود. آقای مسیح احمدی برای این کار و کسب اجازه مکتوب من به تهران سفر کردند و ردیاب‌ها خریداری شد. تنها یکی دو روز مانده بود تا ردیاب‌ها نصب شود که سرو تقدیس برای چندمین مرتبه دزدیده شد.

تناولی در خصوص احتمال طراحی مجدد سرو میانی تقدیس گفت: نخستین بار که قطعه دزدیده شد، ما پس از طی یک پروسه اداری یک ساله توانستیم آن را مرمت و مجدد نصب کنیم اما این بار به دلیل سرقت قطعه کامل و مفقود شدن آن، اثر باید از نو طراحی، ریخته‌گری و تمیزکاری شود که این امر نیاز به تجربه و تخصص دارد. بی گمان مخارج آن با توجه به تورم نسبت به 3 سال پیش به مراتب بیشتر خواهد بود.

خالق مجسمه «پرسپولیس» در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان تأکید شما بر جابه‌جا نشدن تقدیس است، گفت: من همچنان می‌خواهم تقدیس در مکان اولیه خود باقی بماند. دلیلی ندارد که مردم برای دیدن اثر بلیت خریداری کنند.

تناولی در پاسخ به این سؤال که آیا تقدیس بدونِ سرو همچنان معنا دارد، عنوان کرد: از آنجایی که سرو، قلب تقدیس است؛ تقدیس بدون سرو بی معناست و حالا تبدیل به یک قاب بزرگ و تو خالی شده است. قطعا تعلل در مرمت نکردن این اثر که متعلق به مردم اصفهان است، متوجه شهرداری است که علیرغم پیگیری‌های مداوم و نامه‌نگاری‌های متعدد، دلیل این تاخیر را کسری بودجه اعلام کرده است که پس از سه سال جای تامل دارد.

تناولی

جز سرو میانی تقدیس، در سال‌های اخیر آثار دیگری هم از پرویز تناولی به سرقت رفته‌ است. این هنرمند درباره سرنوشت آن آثار به ایران آرت می‌گوید: من از عاقبت دیگر آثار به سرقت رفته اطلاعی ندارم. تقدیس در این میان بیشترین صدمه را خورده است.

خالق مجموعه مجسمه‌های «هیچ» گفت: لازم به یادآوری است که همزمان با خرید مجسمه تقدیس توسط شهردار وقت اصفهان در سال 1380، چهار اثر نقش برجسته از مجموعه فرهاد کوهکن به مردم اصفهان اهدا کردم که از سرنوشت آن‌ها خبری نبود تا اینکه عاقبت سه اثر از آن‌ها در موزه هنرهای معاصر رونمایی شد اما یک لت از چهار لت نقش برجسته اهدایی همان روزهای نخست در انبارهای شهرداری اصفهان به کل گم شد!

روایت مسیح احمدی از سه اقدام برای سرقت سرو تقدیس

مسیح احمدی نماینده پرویز تناولی در اصفهان است که پس از سرقت مجسمه در سال 1398 و پیدا شدن آن تلاش‌های فراوانی برای مرمت اثر انجام داد. او درباره پیشینه این اثر هنری به ایران آرت گفت: استاد پرویز تناولی مجسمه تقدیس (مادر) را در سال 1357 و به یاد مادر مرحومشان ساخته‌‌اند. این اثر که از مکتب سقاخانه است، در سال 1380 توسط شهرداری اصفهان خریداری شده و شهردار وقت نیز چند نقطه از شهر اصفهان را جهت نصب آن پیشنهاد کردند که استاد روبه‌روی شهرداری را انتخاب کردند. در نهایت مجسمه در همان محل نصب شد.

این هنرمند افزود: اولین بار در سال 1389 اقدام به سرقت سرو میانی مجسمه شد که خوشبختانه با توجه به وزن سنگین آن، سارق پس از کندن، موفق به جابه‌جایی نشد و آن را رها کرد. سرو میانی تقدیس در سال 1398 برای دومین بار به سرقت رفت که با بررسی فیلم دوربین‌های سطح شهر، خودروی سارق شناسایی و با پیگیری نیروی انتظامی و حراست شهرداری قطعه مسروقه پیدا شد اما با توجه به صدمات وارده به آن، نیازمند مرمت اساسی بود.

احمدی ادامه داد: پیرو این موضوع، استاد طی نامه‌ای به شهردار وقت، من را به عنوان نماینده خود جهت پیگیری امور مربوط به مرمت اثر معرفی کردند. نهایتا پس از طی تشریفات اداری که تا سال 1399 طول کشید، پروژه مرمت آغاز شد و با توجه به شرایط بد جوی و سرمای هوا به مدت یک ماه زمان برد خصوصا که مراحل کار می‌بایست تحت نظر استاد انجام می‌شد.

نماینده پرویز تناولی در اصفهان گفت: در بهمن ماه سال 1399 بود که پس از اتمام مرمت اثر، کاورهای اطراف اثر باز شد و در حال نامه‌نگاری برای خرید ردیاب و نصب آن بودیم که در یازدهمین روز پس از مرمت اثر، سرو میانی تقدیس سومین بار به سرقت رفت. پروسه تحقیقات قضایی به مدت یک سال به طول انجامید و با توجه به نامه‌نگاری‌ها بین موزه تناولی و شهرداری، هم‌اکنون قریب به سه سال است که هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

تناولی2

 

مسیح احمدی بیان کرد: در سال 1394 هم سه اثر نقش برجسته مسی از چهار اثری که استاد به مردم اصفهان هدیه کرده بودند، از انبار شهرداری به موزه هنرهای معاصر اصفهان انتقال یافت و در موزه با نظارت استاد تناولی مرمت‌های لازم روی آثار انجام و در کتابخانه مرکزی طی بزرگداشتی رونمایی شد و در گالری با نام استاد پرویز تناولی به نمایش در آمد اما هنوز از اثر چهارم خبری نیست! در مصاحبه‌ای که خانم تندیس تناولی با خبرگزاری‌ها داشتند تصویر اثر چهارم مفقود شده منتشر شد که علیرغم پیگیری‌های مداوم موضوع، هنوز به نتیجه نرسیده است.

مسیح احمدی در خصوص محافظت از مجسمه‌های شهری گفت: مجسمه‌های شهری در پر رنگ کردن هویت فضای شهری نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در درجه اول برای کاهش سرقت مجسمه‌ها باید ارزش معنوی و مفهومی آن‌ها را به مردم معرفی کرد و سپس با تدابیر محافظتی از قبیل نصب دوربین تخصصی، دزدگیر و ردیاب می‌توان به کاهش آمار سرقت مجسمه‌های شهری کمک کرد./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه