شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25369
منتشر شده در شنبه, 28 بهمن 1402 16:30
تعداد دیدگاه: 0
با این دست و فرمان؛

هفدهمین نمایشگاه گردشگری ایران اگر هیچ دستاوردی نداشته ، بی شک می تواند میزان الحراره ای باشد برای برخی استان ها که دارند آرام آرام از مدار گردشگری ایران خارج می شوند و سخت تر از همه این که ببینیم استان هایی در مسیر خروج از این مدار قرار گرفته اند که یکی از سه ضلع گردشگری ایران بوده اند.

همراز/رضا صالحی پژوه: هفدهمین نمایشگاه گردشگری ایران در تهران 23 تا 26 بهمن ماه برگزار شد و حضور اصفهانی ها در این نمایشگاه، تعجب و در پس این تعجب آه و افسوس بسیاری از فعالین این صنعت را به دنبال داشت.
حضوری کمرنگ تر و بی رونق تر از حتی غرفه هایی که در آن ها اغذیه و فلافل می فروختند، در حد یک غرفه بی رنگ و لعاب در یکی از دنج ترین نقطه های نمایشگاه با یکی دو بنر بی محتوا و یک صندلی و یک کارمندی که بود بود، نبود نبود!
این در حالی است که این روزها اصفهان بیش از هر زمان دیگری به جذب سرمایه گذار نیاز دارد و یکی از روش های جذب سرمایه گذار در تمام دنیا نیز، شرکت در نمایشگاه های اینچنینی است.
نمایشگاه عمدتا محلی است برای ارائه دستاوردها، پتانسیل ها و محصولات و وقتی نام گردشگری بر این نمایشگاه گذاشته می شود، می توان گفت به محلی تبدیل می شود برای معرفی جاذبه های گردشگری و تسهیل در امور جذب سرمایه برای بهبود وضعیت معاش و رونق بازارهای منطقه ای و محلی که در آینده ای نزدیک اهمیتی فراتر از نفت برای کشورهای در حال توسعه می یابد.
گردشگری همچون تار در پود صنایع دستی تنیده و صنایع دستی نیز به عنوان رکن رونق بازار محلی اصفهان شناخته می شود، مخصوصا وقتی که بدانیم حدود 60 درصد صنایع دستی کشور در اصفهان تولید می شود.
با این توضیح، این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که میزان صادرات فرش دستباف ایرانی در دوماهه ابتدایی سال 1402 فقط 3 تن و به میزان 54 هزار دلار بوده که در مجموع کاهش 33 درصدی صادرات نسبت به دوران مشابه خود در سال 1401 را نشان می دهد.
میزان صادرات محصول رشته های دیگر صنایع دستی نیز در همین بازه زمانی 18 تن به میزان 32 هزار دلار بوده که آن هم نشان از کاهش چشمگیر نسبت به مدت مشابه خود در سال 1401 دارد. با این اوصاف، بی شک یکی از شواهد برنامه محوری مدیریت استان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان و همچنین مدیران شهری شهر اصفهان به عنوان یکی از شهرهای شاخص گردشگر پذیر، سامان دادن به این وضعیت و ارتقای وضعیت صادرات صنایع دستی استان اصفهان است، اما متاسفانه به این وضعیت باید گفت نه تنها نشانه ای از این درایت در تصمیم مدیران مرتبط با این موضوع دیده نمی شود، که باعث تضعیف بیش از پیش وضعیت گردشگری در استان اصفهان نیز شده اند.
درایتی که یکبار در اواخر دهه هفتاد و در دور دوم دولت احمدی نژاد، اصفهانی ها آن را درک کردند و شیرینی اهمیت گردشگری را در تصمیمات مدیران استانی از نزدیک چشیدند.
اما حالا اختصاص غرفه ای ضعیف تر از غرفه های اغذیه فروشی هفدهمین نمایشگاه گردشگری ایران به گردشگری اصفهان در خاطر اصفهان دوستان و فعالان گردشگری این دیار حک خواهد شد، اما این که چه افرادی پشت این رخداد فاجعه بار بوده و هستند، پرسشی است که ذهن جستجوگر مخاطب به دنبال آن بوده که می توان با کنار هم گذاشتن عملکرد مدیران شهری و استانی در بخش های دیگر مدیریتی کنار این اتفاق، به نتیجه روشنی در این زمینه رسید./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه