به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کوپال و گورکن در سینما دو فیلم با رویکردی متفاوتاند که...
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کوپال و گورکن در سینما دو فیلم با رویکردی متفاوتاند که تلاش دارند تا اتمسفر دنیای اجتماعی را با فضای تعلیق و حتی طبیعت آمیخته و فیلمی حساس خلق بکند.
کوپال ساخته قبلی کاظم ملایی در سینما نیز مورد توجه قرار گرفت و توانست در زمان اکران خود فضای سینمای ایران را کمی تغییر بدهد. حالا فیلم جدید ملایی آماده نمایش است و در جشنواره شانگهای نیز شرکت کرده است. فیلم او امکان اکران آنلاین نیز دارد.
در ادامه گفتوگوی ما را با این کارگردان جوان سینما میخوانید:
* فیلم اول شما «کوپال» در اکران موفق بود؛ فکر میکنید «گورکن» هم در اکران تا چه میزان مورد استقبال قرار خواهد گرفت؟
بله «کوپال» با وجود اینکه فقط در گروه هنروتجربه اکران شد، ولی خوشبختانه جزو فیلمهای پرفروش این گروه سینمایی قرار گرفت. «کوپال» جغرافیا و دنیای خاصی داشت و بیشتر افرادی هم که با آن ارتباط برقرار میکردند، قشر هنرمند و سینمادوست و منتقدین بودند. «گورکن» اما با «کوپال» قدری فرق دارد و با وجود اینکه لحن و اتمسفر خاص خودش را دارد ولی قصه ملموستری را در فضای اجتماعی امروز کشورمان تعریف میکند. این فیلم در زمینه بازیگر نیز ویترین متنوع و شناختهشدهتری دارد و برای همین گمان میکنم که در ارتباط با مخاطب، شانس و پتانسیل بیشتری داشته باشد.
]دولت تلاشی برای حمایت از فیلمهای فانتزی ندارد
]* شما در فیلم «کوپال» سبک ساخت و روایتگری خاصی داشتید؛ در فیلم جدیدتان «گورکن» وارد چه فضایی از فیلمسازی شدهاید؟
«کوپال» در ادامه فیلمهای کوتاهم، بیمحابا و جسور بود و به همین دلیل هم باز مجبور شده بودم که آن را خودم تهیه و تولید کنم. ولی امروز با سختتر شدن شرایط اقتصادی کشورمان، فیلمسازی هم گرانتر شده است و فیلمهایی که میخواهند فانتزی و لحن متفاوتی داشته باشند، به راحتی محکوم و مجبور به انزوا و تنهایی میشوند. دولت سازوکار و دغدغهای برای حمایت از این آثار ندارد و خود فیلمساز هم دیگر استطاعت مالی ندارد تا همچنان بر خلق دنیای مورد علاقهاش اصرار ورزد. این موضوع چالش بسیار مهمی برای من شد که چگونه میتوانم خودم را حفظ کنم ولی قصهی جهانشمولتری را تعریف کنم؟
بهطوری که شانس دشتِ مخاطب بیشتری داشته باشد و تهیهکننده محتاط امروز را هم برای سرمایهگذاری روی آن مشتاق و مطمئن سازد. «گورکن» کاملاً محصول این چالش است، یعنی از لحاظ روایت داستان مثل «کوپال» مسأله دراماتیک مهمی دارد ولی از لحاظ روایت بصری رامتر و آرامتر است تا مخاطب بیشتری را با خودش همراه کند. برای من سینما یعنی پیوند بین توده مردم و منتقدین و فستیوالها.
* برخلاف فیلم «کوپال»، فیلم سینمایی «گورکن» بازیگران چهره و بیشتری دارد؛ این برای شما به عنوان کارگردان چه طور تجربهای بود؟
بسیار تجربه شیرین و فوقالعادهای برایم بود. یکی از بزرگترین شانسهای من در ساخت فیلم گورکن، گروه بازیگران آن بود. انتخابهای حساس و متفاوتی که به نظرم خوشبختانه هر کدامشان در جایِ خود بهخوبی جاافتادند و باورپذیر شدند. از رفتار و منش حرفهای تمام آنها بسیار آموختم: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفینیا و بهنوش بختیاری همگی عالی بازی کردند. از رضا بهبودی هم فقط این نکته را بگویم که با حضور کوتاه ولی تأثیرگذار خود، مخاطب را کاملاً غافلگیر میکند.
]استقبال از گورکن در شانگهای
]* اولین نمایش فیلم «گورکن» در جشنواره فیلم شانگهای بود. از تجربه اولین نمایشتان در این رویداد سینمایی بگوئید و اینکه در ادامه چه برنامهای برای حضور بینالمللی این فیلم دارید؟
متأسفانه بهخاطر همهگیری ویروس کرونا امسال سال عجیبی برای تمام مردم دنیا بود و طبیعتاً دامن سینما را هم گرفت و روزهای سخت و عذابآوری را به چشم خودش دید. این اتفاق تأثیر بسیار منفی بر صنعت سینما گذاشت بهطوری که اقتصاد جهانی سینما هیچوقت به این شکل دچار خسارت و خسران نشده است. اکثر جشنوارههای امسال به تعطیلی کشیده شدند و فرصت نمایش و عرضه آثار سینمایی به شدت محدود و محصور شد. در این شرایط که تعداد جشنوارهها اندک شمار بودند و شانس نمایش فیلمها در جشنوارههای الف بسیار کم شده بود، خیلی خوشحال شدیم که «گورکن» توانست در جشنواره شانگهای برگزیده شود.
فیلمی که سال گذشته بهخاطر بیتوجهی و بیمهری مسئولین جشنواره فجر کنار گذاشته شده بود، حالا توانسته بود که در اولین نمایش جهانی خود در این رویداد معتبر سینمایی به نمایش درآید. در حقیقت جشنواره شانگهای اولین جشنوارهای بود که بعد از فراگیری کرونا بهصورت فیزیکال برگزار شد و ساز و کار اجرایی آن هم بسیار دقیق و قابل توجه بود. آنها بلافاصله سالنهای روباز بسیار زیادی در سطح شهر ساخته بودند و اگر فیلمی هم در سالنهای مسقف اکران میشد نهایتا تا 30 درصد ظرفیت بلیط فروشی میکردند و همهی تماشاچیان هم قبل از ورود به سالن تبسنجی و ضدعفونی میشدند و در طول نمایش هم ملزم به استفاده از ماسک بودند. خوشبختانه گورکن طبق گفته مسئولین جشنواره نمایشهای قابل قبولی در این فستیوال داشت و با استقبال بسیار خوب تماشاچیان همراه بوده است. گورکن ماه آینده نیز در چند جشنواره دیگر به نمایش درخواهد آمد که بهزودی بعد از اعلام رسمی سایت جشنوارهها، اطلاعرسانی خواهد شد.
]مردم ترجیح میدهند فیلمها را در خانه ببینند
]* برای اکران «گورکن» آیا به گزینه آنلاین هم فکر میکنید؟
واقعاً اگر مسأله امنیت فیلمها تأمین شود، در این شرایط سخت اکران آنلاین گزینه جدی تمام تهیهکنندهها خواهد شد. بدیهی است که همه ما دوست داریم که بهدلایل زیادی فیلمهایمان در سالن سینما اکران شود و تماشاچی باهوش هم ترجیح میدهد که آن را در جای صحیح خودش ببیند، اما واقعیت این است که ویروس کرونا همه را ترسانده و در کشور ما هم با این روندی که شاهدیم بعید است که بهزودی سایه شومش کمرنگ شود، پس بدون شک مردم تا مدتها ترجیح خواهند داد که سینما را در خانههایشان دنبال کنند.
حقیقت این است که تا وقتی که قانون کپی رایت عملی و اجرا نشود، امنیت هیچ فیلمی ممکن و میسر نیست و اگر واقعبینانه نگاه کنیم فعلاً هم در حال حاضر اجرای این قانون به هیچ وجه شدنی و امکان پذیر نخواهد بود. امروز تمام پلتفرمهای VOD بدون پرداخت هیچگونه حق پخشی انواع و اقسام آثار خارجی را نمایش میدهند که اتفاقاً مجوز تمام آنها را همین وزارت ارشاد خودمان صادر کرده است! هر زمان که وزارت ارشاد و تلویزیون کشورمان توانست خودش قانون کپی رایت را رعایت کند، پدیدههای نوینی مثل اکران آنلاین هم مثل آب خوردن اتفاق میافتند. همهچیز از خودمان آغاز میشود.
انتهای پیام/