دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24360
منتشر شده در چهارشنبه, 11 مرداد 1402 13:00
تعداد دیدگاه: 0

شرکت فولاد مبارکه اصفهان موفق شد در دومین جشنواره ملی مهارت که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، موفق شد لوح جشنواره و خَیِر مهارت را دریافت نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دومین جشنواره ملی مهارت، روز گذشته به همت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این رویداد ضمن ارج نهادن بر مقام علم توام با عمل و تقدیر اظهار داشت: نظام استاد شاگردی یعنی آموزش در جوار کارگاه، ‌ کارخانه، منزل و مسجد و وقتی که اعلام کردیم نظام استاد شاگردی راه‌اندازی شود، از آن به بهره‌کشی برداشت کردند، در حالی که ما معتقدیم این نوع مهارت آموزی از طریق استاد شاگردی بهره‌کشی نیست و به عنوان آموزشی جوار کارگاهی موجب افزایش مهارت و بهره‌وری و موفقیت افراد در بازار کار پس از آموزش می‌شود.

وی ادامه داد: ما معتقدیم اگر یک دانش‌آموز اوقات فراغتش در تابستان با کار پر شود، در آینده در هر سمت و شغلی که باشد موفق است. متاسفانه با وجود امکانات بسیار در کشور ظرفیت‌های خالی بسیاری در حوزه اشتغال داریم که باید از این امکانات استفاده و ظرفیت‌ها را پر کنیم. اینکه فارغ التحصیل دانشگاهی ما تا فوق لیسانس نمی‌تواند از رشته فنی که خوانده درآمد و شغل داشته باشد، تلخ است زیرا آموزش عملی ندیده است. ما باید به جوانان هنر عمل کردن را بیاموزیم و اینکه چطور وارد بازار کار شوند ولی سالها تنها چیزی که به آنها گفته شده این است که یک معادله چطور حل می شود و فرمول یک مساله چیست. در حالی که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نه به سبک کلاسیک که به آن اشاره می‌شود بلکه در مقام عمل و حرفه‌ آموزی است و لازمه همراهی علم و عمل این است که فن مدیریت را یاد بدهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اگر در کشور چین تولید ناخالص داخلی افزایش یافته به دلیل وجود کارخانه‌های بزرگ نیست بلکه آنها به اشتغال خُرد و خانگی توجه کرده‌اند و اشتغال خرد و خانگی امروز کم هزینه‌ترین اشتغال در دنیا است.

غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ضمن ابراز امیدواری نسبت به برگزاری ۲ دوره جشنواره ملی مهارت در دولت سیزدهم مطرح کرد: برنامه‌های آموزشی مهارتی مطلوبی نظیر طرح‌های کهاد، نخلستان، آموزش در محیط کار واقعی، آموزش تابستانه مهارت برای نوجوانان و... برگزار شده و برنامه‌های بسیاری نیز در دستور کار قرار دارد. پیش‌بینی شده است حدود ۴ میلیون نفر ساعت آموزش توسط بخش‌های دولتی و خصوصی به شاغلان، کارجویان و متقاضیان مهارت‌آموزی ارائه شود.

وی ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد مسئولان مربوطه در راستای تسهیل گری آموزشی و مهارتی برای سازمان فنی و حرفه‌ای افزود: علی رغم مسائل، مشکلات و کمبودهای موجود، اکنون در حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ نیروی عاشق در فنی و حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستند؛ در این راستا وظیفه داریم برای حل مشکلات معیشتی آنها گام برداریم.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این رویداد تصریح کرد: اشتغال، درمان اصلی معضلات اجتماعی کشور است که بدون مهارت ایجاد نمی‌شود. تصمیم داشتیم برنامه‌ای برای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تهیه کنیم. این سازمان در طی ۵۰ سال فعالیت خود از ابتدا تاکنون اساسنامه نداشته است، ‌ اما با تشکیل کمیته فنی حرفه‌ای قانونی، بنا شد مبتنی بر اصل‌ ۸۵، تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به کمیسیون تخصصی واگذار شده و پس از تأیید کمیسیون تخصصی و تأیید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

مجید سیاری، مدیرعامل مهارت آموزی خرد بینا به نمایندگی از بخش خصوصی در این جشنواره اظهار داشت: برای توسعه در کشور، مسیری به جز تغییر فرهنگ اشتباه وجود ندارد. بر این اساس نیاز است فرهنگ مهارت آموزی جایگزین فرهنگ اشتباه مدرک گرایی شود. امروز یکی از مهم ترین مباحث، پرداختن به موضوع مهارت آموزی کودکان و نوجوانان است. وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گونه‌ای بی‌سابقه در یک سال اخیر ۴ جلسه شورا با حضور رئیس جمهور را رقم زدند که به تدوین مصوبه کامل و جامع مهارت آموزی ۲ میلیون دانش آموز منجر شد.

همچنین در دومین رویداد ملی مهارت از ۹۶۶ استاندارد جدید شایستگی و ارزشیابی حرفه‌ای رونمایی شد.

در این جشنواره براساس ارزیابی میدانی و داوری صورت گرفته به افراد حقیقی و حقوقی و بنگاه‌های اقتصادی فعال در حوزه مهارت آموزی که عملکرد برجسته‌ای داشتند نشان مهارت، گواهی و تقدیرنامه اعطا شد؛ از جمله شرکت‌ها می‌توان به شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان، مجتمع مس شهر بابک استان کرمان، شرکت پارس خودرو، شرکت سیمان فارس و شرکت مارال صنعت اشاره کرد.
در بخش افراد حقیقی نیز لوح تقدیر و کارت سفیر مهارت به حسین حق‌وردی، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی اعطا شد و از مریم بیگ پور و محمدهادی حاجی‌زاده، خبرنگاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی و برخی مربیان فنی و حرفه‌ای تقدیر به عمل آمد. نشان ملی، تندیس جشنواره و گواهی مهارت نیز به گروه صنعتی تراکتورسازی ایران تعلق گرفت./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه