شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25422
منتشر شده در شنبه, 12 اسفند 1402 11:04
تعداد دیدگاه: 0
رییس جمهور:

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز و به‌دلیل ارتباطات گسترده با کشورهای منطقه خلیج فارس و آسیای میانه می‌تواند به قطب منطقه‌ای تولید و صادرات گاز تبدیل شود، گفت: این ظرفیت باید به دنیا معرفی شود تا زمینه تقویت همکاری‌های ایران با دیگر کشورهای...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی بامداد امروز (شنبه، ۱۲ اسفندماه) پیش از عزیمت به الجزیره، با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری کشور دوست و برادر الجزایر برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این سفر افزون بر شرکت در هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز، دیداری رسمی نیز با رئیس‌جمهوری الجزایر خواهیم داشت.

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اینکه در ۱۴ سال گذشته در سطح رئیس‌جمهوری سفر به الجزایر انجام نشده است، افزود: الجزایر در نگاه مردم ما کشوری است که با استعمار مبارزه کرده و ملت ایران خاطرات بسیار خوبی از ایستادگی و مقاومت ملت الجزایر در مقابل استعمارگران دارند.

آیت الله رئیسی به جایگاه الجزایر در شمال آفریقا و جایگاه ویژه این کشور در حوزه تمدنی اسلامی اشاره و اظهار کرد: الجزایر در قاره آفریقا جایگاه ممتازی دارد و تقویت ارتباطات ما می‌تواند کمک مؤثری به ارتقای سطح روابط ما با کشورهای آفریقایی به‌خصوص کشورهای شمال قاره آفریقا کند.

وی همچنین به نقش مهم دو کشور در سازمان همکاری اسلامی، اوپک و مجمع کشورهای صادرکننده گاز اشاره کرد و گفت: نقش فعالانه ایران و الجزایر در سازمان‌های منطقه‌ای و جهان اسلام ما را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است، همچنین ضرورت مبارزه با یکجانبه‌گرایی که مورد تأکید ایران و الجزایر و بسیاری دیگر از کشورهای مستقل جهان است، همچنین نگاه و موضع مشترک دو کشور در حمایت از حقوق فلسطینیان مظلوم و مقتدر غزه از دیگر عوامل نزدیکی تهران و الجزیره به یکدیگر است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه موضوع حمایت از حقوق فلسطینیان غزه که امروز نه فقط مسئله جهان اسلام، بلکه مسئله جهان بشریت است در دیدار دوجانبه رؤسای جمهوری ایران و الجزایر مطرح خواهد بود، اظهار کرد: در این دیدار توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری دو کشور نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

رئیسی بازار الجزایر را فرصت خوبی برای فعالیت بازرگانان ایرانی و بازار ایران را نیز با توجه به ارتباطات کشور با کشورهای منطقه، زمینه خوبی برای فعالیت بازرگانان الجزایری معرفی کرد و گفت: در دیدار با رئیس‌جمهوری کشور دوست و برادر الجزایر موضوع مهم تقویت روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی که هر دو کشور ظرفیت‌های خوبی در آن دارند نیز مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

وی همچنین هفتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز را فرصت مناسبی برای پیگیری مباحث و پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی کشورمان در نشست قبلی این سازمان در دوحه دانست و افزود: ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز و به دلیل ارتباطات گسترده با کشورهای منطقه خلیج فارس و آسیای میانه می‌تواند به قطب منطقه‌ای تولید و صادرات گاز تبدیل شود.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد که این ظرفیت باید به دنیا معرفی شود تا بتواند زمینه تقویت تعاملات جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز را فراهم کند.

آیت الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه در حاشیه این نشست با سران کشورهای حاضر نیز دیدارهایی خواهیم داشت، اظهار کرد: قاره آفریقا به شکل عام و کشورهای اسلامی این قاره به شکل خاص جایگاه ممتازی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارند و امیدوارم این سفر بتواند در تقویت روابط منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نقش بسزایی داشته باشد.

وی با شکرگزاری به درگاه خداوند برای زمان‌َشناسی، مسئولیت‌شناسی و حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی تصریح کرد: از همه مجریان و ناظران و دیگر دست‌اندرکارانی که با محبت و دلدادگی به انقلاب اسلامی و عشق به مردم زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کرده و هم‌اکنون نیز مشغول شمارش آرا هستند تا با امانت‌داری کامل نتایج را به مردم اعلام کنند، صمیمانه قدردانی می‌کنم./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه