دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 20358
منتشر شده در شنبه, 13 شهریور 1400 17:32
تعداد دیدگاه: 0

مردمی بودن از جمله ویژگی‌های دولت مطلوب از دیدگاه رهبر معظم انقلاب است که البته با در نظر گرفتن مباحث کارشناسی و برنامه‌محور بودن می‌تواند در رفع مشکلات کشور موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، یکی از مهمترین مسائلی که می‌تواند اداره امور کشور را دچار اخلال کند، قطع شدن ارتباط مسوولان با مردم است. ممکن است مسوول در برهه‌ای مردم را نبیند و با آنان ارتباطی نداشته باشد، بدان معنا که مسوول، وزیر و معاون، تمام مدت در اتاق خود به سر برد و تصمیمات حوزه کاری را نیز در همان اتاق اتخاذ کند و حتی ممکن است در همان اتاق با چند نفری نیز مشورت داشته باشد، اما آیا این تصمیم گره‌ای از مشکلات مردم بازخواهد کرد؟

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای دولت جدید که روز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد، در تبیین نخستین توصیه مهم خود به دولتمردان، به جلوه‌های مختلف «مردمی بودن» اشاره کردند و افزودند: رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی واسطه با آنها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که آقای رئیسی دیروز با سفر به خوزستان آن را نشان داد.

گاهی اوقات مسوولان تصمیماتی اتخاذ می کنند که در سطح جامعه قابلیت اجرا ندارد یا اجرای آن، اهداف مورد نظر را محقق نمی‌کند و یا حتی نتیجه عکس می‌دهد چرا که این تصمیمات در اتاق های در بسته با حضور چند نفر برای یک جامعه گرفته می‌شود در حالی تصمیم گیرندگان که از بطن جامعه دور و بی‌خبرند!

دریافت کمک فکری و عملی از مردم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین دیدار با اعضای دولت سیزدهم، اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی‌تکلف، دوری از اشرافی‌گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم را از دیگر جلوه‌های مردمی بودن برشمردند و گفتند: باید مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف‌های غیر واقعی و ناامید کردن مردم، از آنها کمک فکری و عملی خواست.

مراقب قول و وعده‌ها باشیم

عمل به قول‌ها و وعده‌ها توسط مسوولان یکی از مهمترین نکات ایجاد اعتماد بین مردم است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسوولان اجرایی موضوع را مورد تاکید قرار داده و گفته اند: باید در وعده‌ها و صحبت‌ها بسیار مراقب بود و اگر وعده‌ای داده شد، حتماً به آن عمل شود زیرا دادن وعده و عمل نکردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد.

همین اعتماد مردم، بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه به دلایل متعددی تاحدودی آسیب دیده و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، راه ترمیم آن را «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» دانسته‌اند.

عذرخواهی سریع از مردم هنگام اشتباه

«عذرخواهی سریع از مردم در مواقع بروز اشتباه» و بیان گزارش صادقانه و بدون مبالغه از فعالیت‌ها به مردم، از دیگر روش‌هایی است که رهبر انقلاب در بیان جلوه‌های مختلف مردمی بودن به آن اشاره کرده‌اند.

ایشان با توصیه به رئیس جمهوری و اعضای دولت برای مطالعه دقیق فرمان بسیار مهم امیرمؤمنان به مالک اشتر افزودند: در این فرمان تاریخی، ابعاد مختلف بیان شده چرا که براساس اسلام، رابطه حاکمیت با مردم باید برادرانه و دوستانه باشد.

باید قول‌ها محقق شود

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به قول‌ها و دستورهای رئیس‌جمهوری در اولین سفر استانی به مقصد خوزستان خاطرنشان کردند: باید دقت شود که این قول‌ها حتماً محقق شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: اگر وعده‌ای دادید و به واسطه برخی مشکلات، امکان تحقق آن میسر نشد این موضوع را به مردم توضیح دهید و از آنان عذرخواهی کنید تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود.

برای وعده‌ها روزشمار تعیین شود

رهبری با اشاره به کثرت قانون و طرح و برنامه گفتند: یکی از مشکلات کشور، نبود پیگیری جدی است، بنابراین برای وعده‌ها، روز شمار تعیین شود تا پیگیری و در موعد محقق شوند.

ایرنا

نوشتن دیدگاه