جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 18408
منتشر شده در چهارشنبه, 22 ارديبهشت 1400 16:48
تعداد دیدگاه: 0
روحانی:

رییس جمهوری گفت: انتخابات و پایین و بالا شدن قدرت ارزش ندارد که بخاطر آن دروغ بگوییم و تهمت بزنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: در ماه رمضان درهای رحمت خداوند به روی انسان باز است و نه نیاز است کارتی نشان بدهد، نه معطلی دارد. سراسر ماه رمضان فیض و لطف خداوند است.

وی با بیان اینکه خداوند ما را به میهمانی خود دعوت کرده است، اظهار داشت: خداوند فریاد زده که من میزبان هستم و مهمان را می‌خواهم. هر کسی وارد این خانه شده، از این خان نعمت بی‌کران الهی برنگشته، مگر آنکه توانسته به همه آمال و آرزوهای خود دست یابد.

رییس‌جمهور ادامه داد: ماه رمضان، ماه روزه بوده است. خود روزه یک پرده و سپر روبه‌روی آتش است. کسی که روزه می‌گیرد، به بدن وی آتش اصابت نمی‌کند. مانند همانی که در روایات آمده که کسی که به جبهه جنگ می‌رود و گرد و غباری روی پای وی و بدن وی می‌نشیند، هیچ‌وقت گرد و غبار جبهه با دود جهنم قابل جمع کردن نیست.

روحانی با بیان اینکه هر کسی به میدان جنگ برود خداوند وی را از عذاب نجات داده است، تصریح کرد: ماه رمضان هم همین است. هر کسی که رفته، نجات پیدا کرده و ماه رحمت و غفران الهی برای همه ما بوده است. ان‌شاءالله همه ما استفاده کرده باشیم.

به گفته رییس دولت تدبیر و امید، اگر هم کسی خدای ناکرده حداکثر استفاده را نکرده است، به هر حال انسان به بازار عطاران که می‌رود، می‌ایستد، عبور می‌کند، عطرها را استشمام می‌کند، لذت عطر او را می‌برد، ولو اینکه نخرد و فقط بایستد و عبور کند. حتی بعدها هم که از بازار عطاران بیرون می‌آید، به او گفته می‌شود تو ساعت‌ها از بوی عطر استفاده کردی و این بوی عطر در بدن وی می‌ماند.

وی افزود: ماه رمضان و مغفرت اگر خدای ناکرده ما هم استفاده نکردیم اگر از کنار عابدان و صالحان و آنهایی که قائم به لیل بودند، عبور کرده باشیم ما هم از رحمت آنها برخوردار شدیم و استفاده کرده‌ایم.

روحانی با اشاره به جایگاه ماه رمضان خاطرنشان کرد: ما در این شب‌ها چقدر خواندیم و از خداوند خواستیم که خدا اگر در این ماه پر خیر و برکت خشنودی تو را جلب کردیم، تو از ما راضی شدی رحمت تو بر ما نازل شده است. از تو می‌خواهیم بر ما بیشتر نازل کنی. اما اگر ما نتوانستیم از این خوان نعمت استفاده کنیم تا این لحظه و ساعتی که ما دعا می‌کنیم و همین الان هم به درگاه خداوند می‌گوییم که خدای حالا از ما راضی شو و بگذر و ما الان با دل خالصانه به پیشگاه تو آمدیم.

وی با یادآوری فرارسیدن عید سعید فطر ابراز داشت: این ماه عزیز و پربرکت که احتمالا امروز روز پایانی این ماه عزیز است و احتمال دارد فردا روز عید سعید فطر و عید بسیار بزرگ اسلامی باشد. عجیب است که خداوند هم اول به فکر فقرا، اقشار ضعیف است. حتی برخی‌ها احتیاط کرده‌اند و گفته‌اند کسی که می‌خواهد در نماز عید فطر شرکت کند اول باید زکات فطره خود را پرداخت کند.

رییس دولت دوازدهم با تبریک عید فطر به ملت ایران و همه مسلمانان جهان بیان کرد: اساس برنامه در عید فطر کمک به مستمندان است، اینکه از ماه رمضان استفاده کردیم یا نه، امتحان آن آسان است اگر از فردای بعد از ماه رمضان نگاه، زبان، قدم و قلم ما تغییری نکرد، معلوم است که از فرصت‌های این ماه بهره‌مند نشده‌ایم و فقط گرسنگی و تشنگی بوده است. اگر بعد از ماه مبارک رمضان، قفل خاصی بر زبان ما ایجاد شده و حساب شده حرف بزنیم و تهمت، دروغ و بدگمانی را کنار بگذاریم، این نشان می‌دهد که از فرصت ماه رمضان استفاده کرده‌ایم.

مگر انتخابات تا چه اندازه دارای ارزش است که انسان دروغ بگویید

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در حق‌الناس هم اراده خداوند این است که دخالت کند و باید صاحب حق بگذرد. مگر انتخابات و تغییر قدرت و یک میز تا چه اندازه دارای ارزش است که انسان دروغ بگوید، تهمت بزند و آبروی مردم را ببرد. ما می‌دانیم که از دید اخلاق اسلامی گناه غیبت از گناه هفتاد زنا بالاتر است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه دروغ گناه بزرگی است، عنوان کرد: پیامبر (ص) می‌فرماید آزمایش شما به نماز و حج نیست، به صدق لسان و ادای امانت است. اگر در زبان راست گفتید و امانتدار خوبی بودید، مسلمان واقعی هستید. ان‌شاءالله بتوانیم از این ماه به درستی استفاده کرده باشیم.

روحانی با اشاره به انفجار مدرسه سیدالشهدا در افغانستان کشته و زخمی شدن جمعی از دانش‌آموزان در این انفجار، گفت: این روزها دو حادثه بسیار غمبار اتفاق افتاد. حادثه افغانستان که بسیار دلخراش و غیرقابل تحمل بود. مسیر ناحق چگونه وجدان، عقل و فهم انسان را زیر پا می‌گذارد. کشتار یک دختربچه مدرسه‌ای چه مفهومی دارد و این افراد اسلام را بدنام کردند.

به گفته رییس شورای عالی امنیت ملی، جنایت اصلی متعلق به کسانی است که در این کشور دخالت و جنایت کردند؛ چه شرق و چه غرب. این مردم عزیز یک روز راحت نداشتند و در روزهای اول انقلاب تاکنون یک شب راحت ندارند. مگر گناه این مردم چیست؟
خدا لعنت کند آنهایی که در دنیای اسلام تندروی را راه انداختند

وی با بیان اینکه غرب و آمریکا علیه منطقه و فلسطین گروه نیابتی ایجاد کرده‌اند، اظهار داشت: کشتارهایی که در سوریه،‌ عراق،‌ افغانستان، لبنان، بحرین، پاکستان، یمن،‌ آفریقا، شمال آفریقا، و هر کدام از کشورهای منطقه و اطراف را انجام می‌شود، توسط همین گروه‌های نیابتی است.

روحانی با بیان اینکه گروه‌های نیابتی و تکفیری نسبتی به اسلام، جهاد و قرآن ندارند، تصریح کرد: خودشان را به عنوان مبارز و مجاهد و کسی که دنبال خلافت اسلامی و اجرای احکام خدا است، می‌دانند ولی این گونه نیست. خداوند نیامرزد و لعنت کند آنهایی که در دنیای اسلام تندروی را راه انداختند.

وی با تاکید بر اینکه تا روزی که تندروی هست شرایط همین است و ما راهی جز اعتدال و میانه‌روی نداریم، خاطرنشان کرد: اگر راست می‌گویند که ما امت پیامبر(ص) هستیم، باید امت وسط باشیم و راه میانه را در پیش بگیرم. اما متاسفانه در فضای مجازی و حقیقی، در صحبت‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها، چقدر تندروی‌ها، دروغ‌ها، چقدر افراط‌ها و تفریط‌ها وجود دارد.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه افرادی که افراط را می‌سازند، در نهایت افراط دامان خود آنها را می‌گیرد و در آن آتش می‌سوزاند، ابراز داشت: قرآن مجید به ما می‌گوید افراط فتنه‌ای است که هیچ چیز باقی نمی‌گذارد و یکی از مسائلی که دامان ما را می‌گیرد، همین افراطی‌گری است که این شرایط را درست کرده است.

رژیم صهیونیستی هیچ دینی ندارد/ چرا مصر و اردن حرفی نمی‌زنند

روحانی با تسلیت به ملت و دولت افغانستان برای حادثه تروریستی در مدرسه دخترانه سید االشهدای کابل بیان کرد: این حادثه بسیار دردناک و غیرقابل باور است. از طرفی دیگر، در فلسطین می‌بینید که این مردم عزیز و این مردم مبارز از سال ۱۹۴۸ آواره هستند و از خانه‌های خود بیرون شدند و هر روز توطئه‌ای علیه این مردم ایجاد کردند. چرا این همه کشتار؟ چرا این همه جنایت؟ چرا این همه موشک‌باران علیه این مردم روا می‌دارید؟ مگر مردم قدس شریف چه کردند.

وی افزود: حالا اسلام را کنار بگذاریم. مگر شما دین حضرت موسی (ع) را قبول ندارید؟ البته بعید می‌دانم که شما دین حضرت موسی (ع) را هم قبول داشته باشید. شما که کشتار می‌کنید، صهیونیست‌های جانی هستید که دین الهی ندارید. زیرا این روش نه در دین حضرت موسی (ع)، نه در دین حضرت عیسی (ع)، نه در دین حضرت ابراهیم (ع) و نوح (ع) و حضرت پیامبر (ص) است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه همه پیامبران ما را به عدل،‌ مروت و انسانیت دعوت کردند، یادآور شد: چرا این همه جنایت و کشتار می‌کنید؟ چرا همسایه‌های اطراف رژیم صهیونیستی ساکت هستند؟ یک کشور عظیم و بزرگی مانند مصر، مانند اردن همسایه رژیم صهیونیستی هستند، چرا حرفی نمی‌زنند؟ همچنین کشورهای منطقه چرا مخالفت،‌ ایستادگی نمی‌کنند؟

جمهوری اسلامی در حمایت از مردم فلسطین در بین دولت‌ها تنها است

روحانی با بیان اینکه انصافا جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین تقریبا در بین دولت‌ها تنها است، عنوان کرد: البته مردم کشورها حمایت می‌کنند. چرا از مردمی که مظلوم هستند و از خانه و کاشانه خود بیرون شدند، حمایت نمی‌کنند؟ چرا در این ماه مبارک رمضان با زبان روزه این مردم و بچه‌ها را می‌کشید و چرا مسجد را اشغال کردید؟ چرا در کنار قبه‌الصخره و مسجد الاقصی و قدس آدم می‌کشید؟

وی اضافه کرد: شما قاصر هستید و به مردمی که صاحب خانه هستید چه می‌گویید؟ متاسفانه ما با این حوادث تلخ و شوم مواجه هستیم. البته وظیفه ما حمایت است و برای مردم فلسطین هم در ظاهر هیچ راحتی جز ایستادگی و جهاد وجود ندارد.

رییس دولت تدبیر و امید با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم به وظایف اسلامی و انسانی خود عمل کنیم، گفت: امیدواریم این وظایف را نسبت به همه مظلوم به ویژه ملت بزرگ فلسطین عمل کنیم و به روح پاک آن عزیزانی که شهید شدند، درود می‌فرستیم و برای مجروحان آنها طلب شفای عاجل داریم. وظیفه ما عمل است.

تحریم یعنی حق مردم را خوردن

به گفته روحانی، هیچ تردید ندارم که در تاریخ آینده روشن می‌شود که آدم‌های پاکی که در راه خدا جهاد و تلاش کردند، جهاد آنها گم نمی‌شود و در تاریخ ماندگار می‌ماند. این حرف‌های باطل روی آب است که می‌رود. واقعیت آن آب واقعی است که برای همیشه می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه امروز با سه جبهه روبه‌رو هستیم، اظهار داشت: ما در جنگی هستیم که سه ضلع دارد و از هر طرف به ما هجمه می‌شود و ما باید حداقل با این سه ضلع بجنگیم. ما در مثلثی قرار گرفتیم که در سه ضلع آن ما باید مبارزه، مقاومت و ایستادگی کنیم. یک ضلع آن تحریم است. من نمی‌دانم حرف بعضی‌ها درباره تحریم چیست؟ من نتوانستم در این هشت سال بفهمم که آنها چه می‌گویند. ان‌شاءآلله که می‌خواهند حرف درست بزنند و بلد نیستند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم یعنی حق مردم را خوردن، تصریح کرد: تحریم یعنی ظلم مستقیم به فقیرترین افراد جامعه، ظلم به آن بیماری که دارو ندارد یا ناچار است که گران بخرد، ظلم به قشر مستضعفی که به مغازه می‌رود و می‌خواهد غذاهای روزمره و نان شب خود را بخرد اما ناچار است با قیمت گران بخرد. تحریم یعنی جنسی که می‌خواهیم از خارج بخریم و وارد کنیم، ۲۰ درصد اضافه می‌دهیم. آنها پیش خدا و در تاریخ جواب بدهند.

خدا از گناه افرادی که در رفع تحریم‌ها تاخیر ایجاد می‌کنند، نمی‌گذرد

روحانی با بیان اینکه یک ملت بزرگ در جنگ است و مثل اینکه کسی کک‌شان نمی‌گزد، خاطرنشان کرد: ما در جنگیم. مگر بمباران و گلوله‌باران را نمی‌بینید. گوش‌هایتان را گرفتید. می‌بینید که خواهران و برادران شما زیر این بمباران جان می‌دهند و قطعه قطعه شدند، باز هم نمی‌بینید. خداوند چشم بینا نداده است. تحریم ظلم است.

وی اضافه کرد: هرکس بتواند تحریم را بردارد و اگر یک لحظه تاخیر بیندازد، گناه بزرگ و نابخشودنی نسبت به ملت ایران انجام داده است که من بعید می‌دانم که خدا از این گناه بگذرد و مردم هم از این گناه نمی‌گذرند. چون بحث گناه بر سر یک نفر نیست. به ۸۴ میلیون نفر در این تحریم ظلم می‌شود.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه دولت مصمم است تحریم را بردارد، ابراز داشت: البته از نظر من این تحریم شکسته است. ما دو تحریم را شکسته‌ایم؛ یک قسمت دیوار تحریم را در سال ۹۲ و در سال ۹۴ تخریب کردیم. یک جنگ و تحریم عظیم و بزرگی از ۹۷ شروع شد و سه سال و نیم مقاومت و ایستادگی کردیم و دولت خم به ابرو نیاورد و آنهایی که باید در این میدان جنگ به ما کمک کنند، کمک نکردند که خدا از آنها نگذرد.

به گفته روحانی، این افراد نه تنها کمک نکردند بلکه روحیه رزمندگان خط مقدم را تضعیف کردند که خدا از اینها هم نگذرد. چرا می‌گویم نگذرد، چراکه ما بعد از هزار و چند سال باز هم می‌گوییم خدا نگذرد از کسی که امام علی (ع) را به شهادت رساند. آنها در تاریخ با کشتن امیرالمومنین (ع) به فرهنگ اسلام و انسانیت ظلم کردند و تا آخر ملعونند. آنهایی که کمک نمی‌کنند به رزمندگانی که وسط میدان جنگ هستند چگونه می‌خواهند جواب بدهند این گناه نابخشودنی است.

وی با بیان اینکه ما دو تحریم را شکستیم، عنوان کرد: ما در توافقی با یک کشور یا ۱۰ کشور کمتر یا بیشتر باید به ۱۰۰ درصد می‌رسیدیم و به ۹۲ یا ۸۵ درصد رسیدیم. بی‌انصاف آن ۸۵ درصد را نمی‌بیند اما همیشه آن ۱۵ درصد را می‌بیند. در دنیا یک بچه زرنگ و با استعداد که سرکلاس درس می‌رود و شب هم تا صبح درس می‌خواند، ممکن است نمره ۲۰ نگیرد، ۱۷ بگیرد.

رییس‌جمهور ادامه داد: شما همین سه نمره‌ای که نگرفته را می‌بینید، آن ۱۷ نمره را نمی‌بینید. شما چگونه پدر و مادری هستید. به این بچه رحم کنید. درس می‌خواند نمره ۱۷ یا ۱۸ گرفته است. می‌گویند نه نمره ۱۷ یا ۱۸ نگویید. دو نمره کم گرفته است. چرا نمی‌گویید نمره ۱۸، اگر شما بگویید نمره ۱۸ شما غربگرا هستید. بگو دو نمره کم گرفته این می‌شود انقلابی.

هر روز تکه‌ای از دیوار تحریم خراب شده و پایین می‌ریزد

روحانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: وضعیتی که ما امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم خدا را شکر می‌کنم. در این سه سال و نیم ملت ما با صبر، مقاومت، ایمان و ایثار ایستادگی کرد، رهبر معظم انقلاب هم ما را حمایت و هدایت کرد و ما امروز این صبر و مقاومت را در وین می‌بینیم.

وی با تاکید بر اینکه وقتی من مذاکرات روزانه وین را می‌خوانم، مشاهده می‌کنم که این دیوار بلند تحریم هر روز یک تکه‌اش پایین می‌ریزد و خراب می‌شود، بیان کرد: اگر همه دست به دست هم بدهیم، در یک زمان کوتاهی برچیده می‌شود. حالا ما می‌خواهیم با بولدوزر این دیوار را جمع کنیم. برخی‌ها می‌گویند نه با فرغون و بیل این کار را انجام دهید. اشکالی ندارد، ما این کار را با فرغون و بیل انجام می‌دهیم، کمی دیرتر به نتیجه می‌رسیم. بگذارید تمام شود، بگذارید این تحریم کنار برود.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه افتخاری که دولت یازدهم و دوازدهم به دست آورده این بود که سال‌ها ایران‌هراسی را که در دل افکار مردم جهان جا انداخته بودند، ما این ایران‌هراسی را شکستیم، گفت: ما به دنیا گفتیم، ایران اهل منطق و مذاکره است و به عهد خود وفادار است. امروز دیگر هیچ‌کس ایران‌هراسی‌اش نمی‌گیرد. ایرانی که می‌آید پای مذاکره می‌نشیند با قدرت‌های جهان توافق می‌کند، ایرانی که به عهد خود عمل می‌کند و عهدش را زیر پا نمی‌گذارد و طرف مقابل است که این کار غلط را انجام می‌دهد و از عهد خود فرار می‌کند.

رفع تحریم‌های تسلیحاتی کمک به رزمندگان و میدان بود

روحانی با طرح این سوال که ما اکنون ایران‌هراسی را شکستیم، آیا این را هم تردید دارید؟ اظهار داشت: امروز ایران‌هراسی به آن مفهومی که ۱۰ سال پیش بود، نیست. آنهایی که می‌دانند، متوجه می‌شوند من چه می‌گویم. کسی که تحت فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، یعنی در مرز جنگ و در مرز خطر است. ما کشور را از فصل هفت درآوردیم. آیا این را هم شک دارید؟ قطعنامه‌هایی که با قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شد، آیا این را هم نمی‌دانید؟

وی با بیان اینکه ما از مهر ماه سال گذشته تحریم تسلیحاتی را در کشور برداشتیم، این را هم خبر ندارید؟ تصریح کرد: این کار که کمک به رزمندگان و میدان است، اینکه دیگر کمک به ارتش و سپاه و روبه‌روی دشمن ایستادن است! این دولت بود که تحریم نظامی را شکست و بهترین سلاح‌های آفندی و پدافندی را یا ساخت یا تکمیل کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: اگر شک دارید وزیر دفاع توضیح بدهد، بیان کند و شرح دهد که در هواپیما و ناوچه و زیردریایی چه کارهایی انجام دادیم، در پدافند هوایی و کروز چه کارهایی انجام دادیم. اگر شک دارید وزیر دفاع بیاید و اینها را توضیح بدهد و ببینید که در این هشت سال چه کارهای عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

شک نکنید کل تحریم برداشته می‌شود

روحانی با یادآوری ایران‌هراسی رژیم اشغالگر قدس خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در طول این مدت تلاش می‌کرد این موضوع را جا بیندازند که ایران کشوری است که دشمن همسایه‌های خود است، دشمن اصلی برای منطقه ایران است و برخی از دولت‌ها هم نادانسته یا تحت تاثیر، کم و بیش گاهی باور کرده بودند که ایران دشمن آنها است.

وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم و دوازدهم تلاش کرد این تفکر غلط را بشکند و در هم بریزد، ابراز داشت: امروز شما می‌بینید همان همسایگانی که دیروز نظر دیگری نسبت به ایران داشتند، امروز آمده‌اند، صحبت می‌کنند و آماده هستند که رابطه خوب با ایران داشته باشند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه آن تعامل سازنده‌ای که ما از روز اول در سال ۹۲ مطرح کردیم امروز در منطقه و در وین می‌بینید، عنوان کرد: ما پای تعامل سازنده‌ تا آخر ایستاده‌ایم و تا آخر همه می‌ایستیم. شک نکنید کل تحریم برداشته می‌شود و تردید نکنید ملت ایران پیروز است. در ذهن مردم حرف نادرست و تشویش اذهان درست نکنید، تحریم برداشته می‌شود، تحریم از بین رفته است، ملت ما آزادانه، برای ایستادگی و مقاومت خود سرافراز است است و این جبهه اول است.

چرا در واکسیناسیون کرونا تاخیر شد؟

روحانی جبهه دوم را کرونا دانست و یادآور شد: کرونا جبهه‌ای است که تنها مخصوص ما نیست. فرق ما با دیگران این است که ما در شرایطی آمدیم که در جنگ اقتصادی و تحریم کامل بودیم.

وی با تاکید بر اینکه سوال اکثر کسانی که با آنها عصرهای ماه رمضان دیدار داشتم درباره واکسن بود، بیان کرد: ما می‌توانستیم واکسن را زودتر وارد ایران کنیم و به صورت گسترده از ماه اسفند شروع کنیم؛ اما چرا نشد؟ دلیل آن چه بود؟ باید مسئولان توضیح و جواب دهند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه از روز اول واکسن‌هایی درست شد که در مرحله اول و دوم موفق بود، گفت: سازندگان این واکسن‌ها گفتند ما مرحله سوم حاضریم که به شما واکسن دهیم. همچنان که به برخی کشورها واکسن دادند. آن زمانی که این بحث مطرح بود که البته ما هم قبول نکرده بودیم.

روحانی اضافه کرد: عده‌ای راه افتادند و گفتند مسئولان می‌خواهند ما را موش آزمایشگاهی کنند. بعضی از آدم‌هایی که پزشک هم بودند، این حرفها را زدند. یا بعضی از آدم‌هایی که سمت‌های دیگری هم داشتند این حرف‌ها را زدند اما ما این کار را نکردیم و گفتیم تا به یک واکسن مطمئن نشویم، آن را نمی‌آوریم. بنابراین مقداری در آنجا تاخیر شد. اگر در مرحله سوم می‌آوردیم مانند بعضی کشورها واکسن زودتر شروع می‌شد.

واکسن مطمئن به اندازه کافی در دنیا نیست

وی با بیان اینکه هرچه فکر کردیم واکسنی که به آن اطمینان نداشتیم و هیچ مقام بین‌المللی آن را تایید نکرده بود، نمی‌توانستیم مردم را با آن مورد آزمایش قرار دهیم، اظهار داشت: یک زمان واکسنی است که می‌خواهیم داخل کشور بسازیم و مردم هم داوطلب هستند. آن یک چیز دیگر است که مراحل خود را طی می‌کند. اما زمانی است که کشور دیگری واکسن‌ساز می‌خواهد شود؛ می‌خواهیم وسیله او باشیم. اینجا کار سخت می‌شود.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ایران جزو نخستین کشورهایی بود که به دنبال خرید واکسن بود، تصریح کرد: کواکس زمانی که آمد، جزو اولین‌ها بودیم که رفتیم. رفتیم از طریق کواکس واکسن بخریم و سهمیه خودمان را مطرح کردیم. جزو نفرات اول هم بودیم. پیش پرداخت آن ۵۲ میلیون دلار بود. بنا بود به آنها منتقل کنیم اما نشد.

روحانی با اشاره به رویکرد خصمانه آمریکا خاطرنشان کرد: البته الان نمی توانم تفسیر آن را بگویم اما به این کشور، به آن کشور گفتیم و هر جا رفتیم دیدیم که آن ۵۲ میلیون دلار می‌رود در آمریکا گیر می‌کند و آنها می‌خورند و به مقصد نمی‌رسد بنابراین راه مطمئن پیدا نکردیم. تا دنبال راه مطمئن بودیم، طول کشید بنابراین چون طول کشید ما دوباره رفتیم انتهای صف.

وی اضافه کرد: گفتیم آقا ما بودیم، گفتند نه شما رفته بودید بیرون. گفتیم رفته بودیم پول بیاوریم بنابراین ما عقب افتادیم. کواکس که بنا بود واکسن‌های آن در ماه اسفند یا حتی زودتر به ما برسد، به تاخیر افتاد. بخش کوچکی از آن آمد و بخش بزرگی از آن باقی ماند. این مهم مسئله و مشکلی دومی بود که با آن مواجه بودیم.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه واکسن آن طور که باید در دنیا فراوان نیست که هرجا بروی بتوانی آن را بخرید، ابراز داشت: سوهان قم نیست که از دم مغازه‌ای رد می‌شوی، دعوت کند که من سوهان خوب دارم. واکسن به اندازه کافی نیست. واکسن مطمئن به اندازه کافی در دنیا نیست و گرفتن آن آسان نیست. اما ما همه تلاش‌مان را برای خرید واکسن انجام می‌دهیم.

فروشگاه‌ها در کشور ما غارت نشد

روحانی خطاب به ملت ایران بیان کرد: من به ملت ایران قول می‌دهم، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ما به مردم قول می‌دهد که تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که در دولت دوازدهم بتوانیم تمام افراد پر خطر را واکسینه کنیم؛ یعنی حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تا اوایل مردادی که این دولت به پایان می‌رسد واکسینه شوند.

وی با بیان اینکه در مسئله مبارزه با کرونا که مهمترین مسئله آن واکسن است قدم‌های بسیار خوبی برداشته می‌شود، یادآور شد: کارهای خوبی شروع شده و ادامه پیدا می‌کند. بعدا واکسن ایرانی هم می‌رسد و امیدواریم که در آخر خرداد و اوایل تیرماه به دست مردم برسد. در بهداشت و درمان و کارهای دیگر کار ایران در تاریخ قابل ذکر است.

رییس‌جمهوری ادامه داد: برای مواد غذایی و بهداشتی در اروپای پیشرفته و مدرن مردم در صف بودند و ۱۰ صبح دیگر خبری نبود، فروشگاه‌ها خالی می‌شد و مجبور می‌شدند تا روز بعد منتظر بمانند. از ایرانی‌هایی که در اروپا زندگی می‌کنند، بپرسید که در فروردین سال ۹۹ چه وضعی داشتند؟ حتی برای دارو، درمان، تخت، بیمارستان و مراجعه چه وضعی داشتند؟ در کشور ما اینها پیش نیامد.

روحانی با بیان اینکه فرودشگاه‌ها در کشور ما غارت نشد، عنوان کرد: در کشور ما صف‌های طولانی برای گرفتن مواد شست‌وشو و بهداشتی تشکیل نشد و مردم دم در بیمارستان نماندند و به جای تخت بیمارستان، روی چمن حیاط بیمارستان نخوابیدند. اینها را همه مردم دیدند. این کار بزرگ دولت دوازدهم در شرایط تحریم بود که انجام داد و باز هم انجام می‌دهد تا روزی که به نتیجه نهایی برساند.

‌جبهه سوم پیشروی دولت، جبهه مقابله و خنثی‌سازی تحریف‌ها و تخریب‌ها است

وی ‌جبهه سوم پیشروی دولت را جبهه مقابله و خنثی‌سازی تحریف‌ها، تخریب‌ها و سخن‌های ناروا، دروغ و غلط علیه دولت یازدهم و به‌خصوص دولت دوازدهم برشمرد و گفت: من نمی‌دانم ترامپ چه خوبی به آنها کرده و چه به آنها داده است که یکبار ظلم ترامپ را نمی‌گویند. می‌ترسند احترام ترامپ در ذهن‌شان کم شود. جانی ترامپ بود، چرا حرف نمی‌زنید؟ چه کسی مردم را تحریم کرد و این جنگ را به راه انداخت؟

رییس‌جمهوری ادامه داد: چه کسی رابطه بانک‌های ما را بست و چه کسی پول‌های ما را مسدود کرد و نگذاشت نفت بفروشیم؟ چرا در برابر این جنایتکار موضع نمی‌گیرید؟ می‌گویند نه درست است که آدم خوبی نبود ولی خیلی هم اینطور که شما می‌گویید بد نبود، ولی شما خیلی بد هستید، مدیریت شما ضعیف است. مدیریت ما ضعیف است؟

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در دوران کرونا اظهار داشت: این همه بیمارستان، معالجه، ‌پزشک، پرستار،‌ اتاق‌های ویژه، ‌این همه تلاش برای نجات مردم و این همه کمک به قشرهایی که در دوران کرونا مشکل داشتند و حمایت‌هایی که انجام دادیم. در شرایط سخت ما آمدیم سهام عدالت را احیا کردیم. اضافه شدن حقوق و همسان‌سازی با بازنشستگان، وام‌هایی که به مردم داده شد، وام‌هایی که برای کسب و کار بود، پول‌هایی که برای کرونا در این مدت خرج شد و اوراق سهام عدالت. همه اینها را کنار یکدیگر بگذارید. بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. دولت در شرایط جنگ تحمیلی این کار عظیم و بزرگ را انجام داد.

فکر می‌کنند با سیاه‌نمایی دولت، نظام سفیدنمایی می‌شود

وی با یادآوری پنجشنبه‌های افتتاح تصریح کرد: امروز وزیر نیروی ما از افتتاح‌های دیروز خود گزارش داد و یک افتتاح آن، بیش از هزار میلیارد تومان است. یک افتتاح دیگر آن هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان است و هر روز از این طرح‌ها است. در هفته ما داریم افتتاح می‌کنیم. واقعیت‌ها را نمی‌بینند، سیاه‌نمایی کرده و فکر می‌کنند اگر چهره دولت را سیاه کردند، چهره نظام سفید می‌شود. این کم عقلی را کجا ببریم؟

رییس دولت تدبیر و امید افزود: فکر می‌کنند اگر دولت را سیاه‌نمایی کنند، سفیدنمایی نظام می‌شود. سیاه‌نمایی و سفیدنمایی همه را کنار بگذاریم، واقع‌نمایی کنیم و واقعیت‌ها را به مردم بگوییم. اینجا یک وظیفه سنگینی بر دوش همه رسانه‌ها و دولت است. ما باید واقعیت‌ها را بگوییم.

روحانی با اشاره به انتخابات خاطرنشان کرد: این ایام، ایام انتخابات است و تهمت‌ها و تخریب‌ها چند برابر می‌شود بنابراین باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح دهیم. ما در شرایط انتخابات ۱۴۰۰ هستیم. ثبت‌نام آغاز شده است. همه باید تلاش کنیم پای صندوق شلوغ شود. من راه آن را بلد نیستم. به آنها که خطاب می‌کنم که بهتر راه آن را بلد هستند.

اولویت اول رهبری، انتخابات پرشور و حضور گسترده مردم است

وی با بیان اینکه ما به سهم خودمان که سهم دولت است همه تلاش‌مان را انجام می‌دهیم، ابراز داشت: صندوق باشد، ‌صندوق زیادتر باشد. شرایط، شرایط مناسب باشد. ساعت رای‌گیری بیشتر شود. بخش بزرگی از انتخابات الکترونیکی باشد. فضا امن و سالم باشد بنابراین همه کارها را در دولت انجام می‌دهیم اما دولت به تنهایی نمی‌تواند این امر مهم را به مقصد برساند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه همه دست به دست هم دهیم و کاری کنیم که مردم همه پای صندوق آرا بیایند، عنوان کرد: دیروز هم رهبر معظم انقلاب مجددا تاکید کردند که اولویت اول ایشان، انتخابات پرشور و حضور گسترده مردم است. این اولویت اول ایشان و اولویت یک نظام و کشور است. بنابراین راه آن این است که کاری کنیم که همه امیدوار شوند و ببینند که کاندیداهای مورد نظرشان در لیست کاندیداهای نهایی حضور دارد.

 

ایرنا

نوشتن دیدگاه