سه شنبه 4 ارديبهشت 1403, Tuesday 23 April 2024, مصادف با 14 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16896
منتشر شده در شنبه, 18 بهمن 1399 18:29
تعداد دیدگاه: 0
معاون پرستاری وزارت بهداشت تشریح کرد:

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه نیروهای شرکتی ۸۹ روزه در بسیاری از دانشگاه‌ها به طرق مختلف جذب شدند و این افراد باید برای تبدیل وضعیت امتحان دهند، گفت: این یک قانون است و به هر حال تبدیل وضعیت آنها از طریق برگزاری آزمون خواهد بود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که امروز در استودیو سلامت این وزارتخانه برگزار شد، درباره آخرین وضعیت پرستاران شرکتی و پرداخت معوقات پرستاری، به ابلاغ دستورالعمل خرید خدمت اشاره و اظهار کرد: با پرستاران شرکتی به شیوه‌های مختلف برخورد می شد که با این دستورالعمل یکسان سازی انجام و ساماندهی شدند؛ معوقات پرستاری سال ۹۸ و سه ماه اول سال ۹۹ تسویه شده و سه ماه دوم هم در حال توزیع است.

دکتر حضرتی با اشاره به اینکه برای اولین بار در تاریخ پرستاری ایران، آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری انجام شد و اکنون هم فاز نهم آن را اجرا می‌کنیم، اظهار کرد: برای پرستارانی که در این آزمون نمره قبولی گرفتند، گواهی صلاحیت حرفه‌ای صادر می‌شود؛ از سال ۱۴۰۰ هم این آزمون 2 بار در سال برگزار می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد سختی کار پرستاران، گفت: این مورد در بخش‌های سوختگی و روان محاسبه شده بود، اما در بخش اطفال، هماتولوژی، انکولوژی و عفونی در دست اقدام است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. در جریان بیماری کووید19 تخت های آی سی یو به دلیل نیاز جامعه افزایش پیدا کرد که بر این اساس آموزش ۵ هزار پرستار به صورت مجازی و عملی برای فعالیت در آی سی یو انجام شد؛ این اقدام بسیار ارزشمند با کمک معاونت درمان و آموزش اجرایی و در حال انجام است.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه، حوزه پرستاری مکلف به اجرای پرستاری در جامعه و برنامه مراقبت تسکینی است که این برنامه هم در کنار اقداماتی که برای کووید۱۹ انجام شد، با موفقیت به مرحله اجرا رسید. تعدادی از پرستاران هم برای یادگیری مراقبت تسکینی به اردن اعزام شدند تا این برنامه به صورت خوشه ای در کشور اجرا شود، همچنین دو وبینار برای تربیت پرستار در بخش مراقبت تسکینی هم برگزار شد.

عضویت معاونت پرستاری در کارگروه پرستاری در سازمان بهداشت جهانی

دکتر حضرتی با اشاره به عضویت معاونت پرستاری در کارگروه پرستاری در سازمان بهداشت جهانی و منطقه امرو برای استقرار مراقبت تسکینی، تدوین آیین نامه مراکز ارائه خدمات طولانی مدت را هم از دیگر اقدامات این حوزه اعلام کرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی از بیماران ما در منزل و برخی در بیمارستان درمان می شوند، مطرح کرد: اما برای برخی بیماران نه می توان در بیمارستان اقدام کرد و نه میتوان از آنها در منزل مراقبت کرد، مانند بیماران مبتلا به آلزایمر؛ خوشبختانه پس از دو سال تلاش مستمر معاونت پرستاری و همت معاونت درمان، ابلاغ آن در دی ماه از سوی وزیر انجام شد.

وی افزود: تدوین و ابلاغ دستورالعمل های استاندارد مراقبت در منزل هم انجام شد که هدف ما توسعه مراقبت در منزل است تا بار بیمارستان را کاهش داده و رضایت بیماران را افزایش دهیم که استانداردهای آن برای بیماری هایی همچون سکته مغزی، نارسایی مزمن قلبی و ریوی، سرطان، کووید۱۹ استاندارد خدمتی مراقبت در منزل تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ شد. در عین حال بیماران هموفیلی، ام اس در دستور کار هستند تا بسته های استاندارد خدماتی مراقبت در منزل آنها را فراهم کنیم.

دکتر حضرتی با اشاره به اینکه در زمینه تدوین بسته‌های استاندارد مراقبت در منزل از بیمار کووید۱۹ هم انجام شد که به دنبال پوشش بیمه ای آن هستیم، گفت: باید این موضوع در شورای عالی بیمه مصوب شود که هنوز اتفاق نیفتاده و امیدواریم سریعتر انجام شود؛ تلاش می کنیم برای اجرای طرح پیشگیری از بیماری های مزمن از سالمندان و پوشش بیمه ای خدمات ارائه شده در منزل و ارائه خدمت در منزل به سالمندان، تفاهم نامه ای را با بیمه های نیروهای مسلح منعقد کنیم.

جزئیات الکترونیک سازی ثبت خدمات پرستاری در منزل

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص الکترونیک سازی ثبت خدمات پرستاری در منزل هم اظهار کرد: اقدام گسترده‌ای در این حوزه انجام شده است و به دنبال آن هستیم تا طراحی و اجرای نرم‌افزار مدیریت و نظارت ارائه خدمت پرستاری در منزل را داشته باشیم.

وی درباره طرح پرستار پیگیر هم مطرح کرد: در طرح پرستار پیگیر، بیماران را تا ۶ ماه پس از ترخیص رصد می‌کنند و اگر آموزش و مشاوره لازم داشته باشند به آنها ارائه می‌شود و از این طریق وضعیت بیمار هم چک می‌شود، با اجرای این طرح هم از مراجعه مجدد جلوگیری می‌شود و هم کیفیت خدمات افزایش می‌یابد. الکترونیک سازی ثبت اقدامات پرستاری یک تحول بزرگ در تاریخ پزشکی و پرستاری کشور است که به شکل جدی در معاونت پرستاری و همکاری معاونت درمان پیگیری می‌شود و انقلابی در تاریخ پرستاری ایران خواهد بود.

دکتر حضرتی تاکید کرد: به دنبال اجرایی شدن سیستم کدینگ استاندارد و بین‌المللی هستیم که خدمات پرستاری بر اساس فرآیند پرستاری اجرایی شود و از طریق الکترونیک سازی شدن خدمات، پرستاران کمتر مجبور به انجام کارهای نوشتاری باشند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت برنامه‌ریزی جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر را از دیگر اقدامات این معاونت اعلام و بیان کرد: بیماری‌های غیر واگیر بیشترین درصد آمار مرگ و میرهای زودرس را در ایران و دنیا دارند و این اقدام در سال 1400 در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم را‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را در پیش گیریم.

وی افزود: همچنین کتاب نقشه راه پرستاری ایران یا سند جامع پرستاری در افق ۱۴۰۴ با همت متخصصین پرستاری تهیه و تدوین شده است.

دکتر حضرتی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون ۱۰۰ پرستار جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند، گفت: ۵۵ پرونده از این تعداد در حال بررسی است و ۳۲ نفر از آنها به عنوان شهید خدمت تایید شدند. درباره شهدای خدمت و امتیاز شبه ایثارگری کمیته دیگری که اعضای مختلفی از بخش های مختلف دارد، نظر می‌دهد. من آمار پرستاران جان باخته را هم بر اساس اعلام این کمیته گفتم و در این مورد در معاونت پرستاری مسئولیتی نداریم.

احتمال بروز موج چهارم کرونا و کمبود نیروی پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت با ابراز امیدواری نسبت به اینکه روزی آمار مرگ و میر کرونا به صفر برسد، به طرح شهید سلیمانی اشاره و مطرح کرد: این طرح که بسیار جامع و کامل است هم با کمک همه گروه‌های جامعه اجرایی شد که معاونت پرستاری و سایر گروه‌های پرستاری هم در این طرح مشارکت داشتند؛خوشحالیم که این طرح موفق بود و توانست مرگ و میرها را به سوی دو رقمی شدن سوق دهد.

وی درباره احتمال بروز موج چهارم کرونا و کمبود نیروی پرستاری هم توضیح داد: این موضوع حقیقت دارد اما خوشبختانه طبق اعلام معاونت توسعه ۱۷ هزار و ۵۰۰ نیرو در ۲۴ بهمن ماه آزمون می دهند و با دستور وزیر بهداشت نتایج آن تا اسفند ماه اعلام می‌شود که امیدواریم این نیروها در فروردین ۱۴۰۰ جذب شوند. نیروهای اتاق عمل، هوشبری، بهیاری نیز جزو نیروهای گروه پرستاری هستند؛ نیروهای اورژانس جزو گروه پرستاری محاسبه نشده‌اند اما تعدادی که از گروه پرستاری در این آزمون استخدام می شوند، ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر است، این افراد فقط از گروه پرستاری بوده و نمی‌توانند در امور اداری به کار گرفته شوند. کمک پرستاران نیز جزو گروه پرستاری هستند و بر اساس دستورالعمل معاونت توسعه وزارت بهداشت که با نظرخواهی از دانشگاهها تدوین شده، تسهیلاتی برای جذب کمک پرستاران در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده که پس از تعیین تکلیف اعلام می‌شود.

دکتر حضرتی تصریح کرد: اکنون که بار بیمارستان‌ها کاهش یافته است، دستورالعملی برای بیمارستانها تهیه شده که پرستاران را به مرخصی تشویقی اجباری بفرستند تا به ازای هر یک ماه کار در بخش کرونا، یک روز مرخصی تشویقی اجباری داشته باشند؛ پرستاران نمی‌توانند این مرخصی را ذخیره کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت به وضعیت واکسیناسیون کرونا در گروه پرستاری هم اشاره و بیان کرد: واکسن این گروه هم مانند سایر گروه درمان است و از برنامه‌ای که معاونت بهداشتی اعلام کرده است، تبعیت می کنیم؛ پرستاران همزمان با همه اعضای تیم درمان واکسن دریافت خواهند کرد.

نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

وی با اشاره به نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گفت: رکن اصلی قانون، تعیین منبع آن است که امیدواریم زودتر مشخص شود. در این زمینه مطالعات وسیعی در حال انجام است و جلسات کارشناسی در کارگروه مربوطه ادامه دارد که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد. در مطالعات وسیعی که در سال ۹۰ انجام شده است، حدود ۵۲۷ خدمت پرستاری برای تعرفه گذاری تعیین شده بود.

دکتر حضرتی با بیان اینکه برخی بسته‌های خدمتی مشابه هم بودند که در بازنگری بعدی به ۱۰ بسته خدمتی رسیدیم، بیان کرد: مطالعات انجام شده برای اجرای این قانون بازنگری شد؛ این بسته‌ها در سه کارگروه تخصصی دنبال می‌شود و از ۱۸۰ پرستار در این مورد نظرخواهی کردیم؛ جلسه کارگروه آن، هفته آینده برگزار می‌شود و امیدوارم با تکلیف رهبر معظم انقلاب و با همت و دستور وزیر بهداشت در سال ۱۴۰۰ این قانون را اجرایی کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: در ابتدا پایلوت آن در چند بیمارستان شبیه سازی می‌شود و سپس در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

وی درباره تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری شرکتی، توضیح داد: خوشبختانه دستورالعملی که از سوی معاونت توسعه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد تا حدودی این مسئله را ساماندهی کرد. نیروهای شرکتی ۸۹ روزه در بسیاری از دانشگاه‌ها به طرق مختلف جذب شدند و این افراد باید برای تبدیل وضعیت امتحان دهند؛ زیرا این یک قانون است و به هر حال تبدیل وضعیت آنها از طریق برگزاری آزمون است.

دکتر حضرتی ادامه داد: البته امتیازاتی برای پرستاران شرکتی که در دوران کووید۱9 در بیمارستان کار کردند قائل شدیم که به ازای هر ماه کار کردن در بخش کرونا دو امتیاز به آنها تعلق می‌گیرد که جمعا ۲۰ امتیاز است و می‌تواند کمکی باشد تا این افراد تغییر وضعیت داده و جذب شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در رابطه با پوشش بیمه‌ای چندین بار تقاضای کتبی به شورای عالی بیمه فرستاده‌ایم و پیگیر هستیم چرا که این اقدامی موثر است. تنها در دوران کرونا حدود ۵۰ هزار خانواده از خدمات مراقبت در منزل بهره بردند و امیدواریم این موضوع زودتر گسترش یابد.

ورود افراد غیر پرستار و آموزش ندیده در بیمارستانها تخلف است

وی با تاکید بر اینکه ورود افراد غیر پرستار و آموزش ندیده در ارائه خدمات مراقبتی در بیمارستانها تخلف است، عنوان کرد: در هر بیمارستان دولتی و غیر دولتی اگر این تخلف رخ دهد باید به معاونت پرستاری گزارش داده شود و حتما پیگیری می شود، این تخلف مجازات قانونی هم دارد.

دکتر حضرتی در ادامه به افزایش حقوق پرستاران اشاره و مطرح کرد: این موضوع تنها به پرستاران اختصاص ندارد و مربوط به همه نیروهای نظام سلامت است؛ ۵۰ درصد افزایش حقوق در اسفند ۹۸ اتفاق افتاد و فوق العاده ویژه هم امسال محقق شد و فکر نمی‌کنم دیگر افزایش حقوق داشته باشیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد آگهی استخدام پرستاران در کشورهای دیگر از جمله کانادا و اسپانیا هم پاسخ داد: از آنجایی که جمعیت کشورها پیر می شوند و به خدمات مراقبتی نیاز دارند برخی از آنها پرستار جذب می کنند؛ برای اینکه بتوانند پرستار بیشتری جذب کنند امتحان و ثبت پرستاران را آسان کرده‌اند. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، در پساکرونا مهاجرت پرستاران در سراسر دنیا افزایش پیدا می کند؛ البته این موضوع جدیدی نیست و حداکثر تلاشمان را می‌کنیم که پرستاران با آرامش خاطر در کشور بمانند و دغدغه‌ای جز خدمت به بیماران نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در ابلاغیه ۲۷ اسفند ۹۸ به دانشگاه‌ها دستور داده شده است تا منبع اضافه کار را از کارانه جدا کنند، یادآور شد: خوشبختانه اکنون این اتفاق رخ داده و معوقات ما از ۱۸ به حدود ۴ یا ۵ ماه رسیده است؛ معوقات سال 98 در همه دانشگاه‌ها تسویه شده و معوقات سه ماه ابتدایی ۹۹ هم پرداخت شده است و در حال پرداخت سه ماه دوم هستیم.

دکتر حضرتی در پایان از تدوین آیین نامه کار دانشجویی پرستاری که قرار است بر اساس آن ۵۰ درصد افزایش حق الزحمه برای آنها در نظر گرفته شود، خبر داد.

 

وبدا

نوشتن دیدگاه