يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 16831
منتشر شده در سه شنبه, 14 بهمن 1399 16:27
تعداد دیدگاه: 0

در پی ارائه لایحه پر اشکال و تورم زای بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت و مواضع دولتمردان مبنی بر این که اصلاحات مجلس در لایحه بودجه که به نفع معیشت مردم انجام شده، اجرا نخواهد کرد، نمایندگان مجلس با کلیات لایحه دولت برای بودجه سال ۱۴۰۰ مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 14 بهمن ماه) در حالی آغاز شد که بررسی کلیات لایحه بودجه سال 1400 به عنوان مهمترین موضوع در دستور کار قرار گرفت، بودجه‌ای که از ابتدا محل مناقشه میان مجلس شورای اسلامی و دولت بود و به اعتقاد وکلای ملت این لایحه با افزایش 23 درصدی وابستگی به نفت، نزول 200 درصدی تراز عملیاتی و کسری حداقل 300 هزار میلیارد تومانی، اقتصاد کشور را در سال آینده زمین‌گیر خواهد کرد.

آغاز نشست با دستور بررسی لایحه بودجه 1400

جلسه علنی با اعلام رئیس مجلس ساعت 8:05 دقیقه و با حضور 215 نفر آغاز شد و با تلاوت آیاتی از سوره یوسف (ع) ادامه پیدا کرد.

بانوان پایه اصلی تربیت در جامعه هستند

دکتر قالیباف در ابتدای جلسه ضمن تبریک فرارسیدن روز مادر، سعادت و شقاوت هر جامعه‌ را وابسته به بانوان آن جامعه دانست و گفت: بانوان پایه اصلی تربیت در جامعه بوده و فرهنگ، تربیت مادی و معنوی ما ریشه در آن دارد.

جلسه علنی امروز به صورت رسمی آغاز شد اما با وجود اعلام قبلی درباره بررسی کلیات لایحه بودجه در نشست امروز، پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه تنها عضو اقتصادی دولت است که در یکی از کرسی‌های سبز رنگ ردیف ابتدایی صحن نشسته است، بعد از وی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم وارد صحن علنی شد اما همچنان خبری از نماینده‌ای از کابینه دولت نیست.

خضریان: مرگ ده‌ها نفر در اثر تزریق واکسن آمریکایی

در حالی که اصحاب رسانه در انتظار آغاز بررسی لایحه بودجه سال 1400 کل کشور بودند اما امیرآبادی عضو هیئت رئیسه موضوع دیگری را به عنوان اولین دستور کار صحن قرائت و اعلام کرد، سخنگوی کمیسیون اصل نود در جایگاه حضور یافته و گزارش این کمیسیون را درباره واکسن کرونا قرائت کند. این دستور از جلسه قبل باقی مانده و بنابراین باید قرائت شود.

در ادامه خضریان طی قرائت گزارش این کمیسیون ضمن اشاره به اینکه مردم به تولیدات شرکت‌های بزرگ داروسازی از جمله فایزر بی‌اعتماد هستند، بر ضرورت تلاش حداکثری دولت برای تأمین واکسن از منابع مطمئن با اولویت منابع داخلی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور باز هم نیامد!

نوبخت آمد. رئیس سازمان برنامه و بودجه ساعت 8:25 دقیقه در میانه قرائت گزارش کمیسیون اصل نودم مجلس درباره کرونا وارد جلسه شد و کنار امیری نشست. پیش از این هیئت رئیسه مجلس خبر از دعوت رسمی مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه امروز داده بود اما بار دیگر نیامد!

بحث درباره تصویب یا رد کلیات لایحه بودجه سال 1400 آرام و قرار را از نمایندگان مجلس گرفته و آنها نگران دخل و خرج کشور و معیشت مردم در سال آینده هستند. گعده‌های وکلای ملت در گوشه و کنار صحن تشکیل شده، تعدادی از آنها در جایگاه هیئت رئیسه و در اطراف دکتر قالیباف مشغول بحث و گفت‌وگو هستند و عده‌ای دیگر در اطراف پورمحمدی، امیری و نوبخت و برخی دیگر در جمعیت‌هایی چند نفره مشغول صحبت هستند.

برخی نمایندگان همچون طغیانی، توانگر، بابایی‌کارنامی، دهنوی، خاندوزی، شریعتی، نبویان، پیرهادی و... در جایگاه هیئت رئیسه مشغول گفت‌وگو با رئیس مجلس هستند و تعدادی دیگر از جمله مصری، شمس‌الدین حسینی، فرهنگی و دیگر نمایندگان در راهروهای باریک میان صندلی‌ها و اطراف کرسی نادران رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 مجلس در حال بحث و تبادل نظرند. از گوشه و کنار صحن صدای مخالفت با کلیات بودجه بیشتر به گوش می‌رسد و به قول بیژن نوباوه، از هر دو نفر نماینده یک نفر مخالف است.
موافقان و مخالفان لایحه بودجه 1400

اسامی موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه

دستور بعدی قرائت گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس درباره بودجه سال آینده کشور است و موسوی لارگانی ، عضو هیئت رئیسه مجلس، اسامی 7 موافق و 7 مخالف کلیات بودجه را قرائت و اعلام کرد، هر کدام در مدت زمان 10 دقیقه باید مطالب خود را به سمع و نظر نمایندگان و مردم برسانند.

کلیات لایحه بودجه به صورت مشروط تایید و اصلاح شد

زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 مجلس در جایگاه قرار گرفت تا براساس آیین‌نامه و طی مدت زمان 30 دقیقه‌ای خود گزارش این کمیسیون را برای نمایندگان تشریح کند.

مخالفان

بابایی‌کارنامی: نمره غیرقابل قبول لایحه دولت در عدالت و محرومیت‌زدایی

کمال علیپورخنکداری: لایحه بودجه دولت سراسر ایراد است

کوچکی‌نژاد: عدم شفافیت درآمدهای دولت در بودجه باعث ناپایداری آن می‌شود

ایزدخواه: نتیجه اجرای بودجه ۱۴۰۰ بروز بحران ارز است​

زنگنه: دولت با صراحت اعلام کرده که مصوبات تلفیق را اجرا نمی کند​

پورابراهیمی: لایحه ارائه شده از سوی دولت از جنس اصلاح ساختار بودجه نیست​

خاندوزی: اگر قرار است زمانی جلوی ونزوئلایی شدن کشور را بگیریم، آن زمان همین امروز است

 

موافقان

ابوترابی: رد کلیات لایحه اشتباه است/ بودجه را به دست دولت ندهیم

امیرآبادی‌فراهانی: لایحه دولت قابل دفاع نیست زیرا سیاسی نوشته شده است

آصفری: مخالفت با کلیات لایحه اختیار را از مجلس می‌گیرد​

دلخوش‌اباتری:کمیسیون تلفیق، لایحه دولت را شفاف و منظم به صحن مجلس ارائه کرده است

رشیدی: اصلاحات اساسی در کمیسیون تلفیق صورت گرفته است

میرتاج الدینی: رد کلیات لایحه بودجه بحران زا است

آزادی‌خواه: دولت توان اصلاح لایحه بودجه را ندارد​

خدابخشی: عملکرد مثبت کمیسیون تلفیق در اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰

اظهارات هر یک از مخالفان و موافقان کلیات لایحه بودجه در پشت تریبون با واکنش نمایندگان مجلس مواجه می‌شود و هر بار بعد از سخنان یک نماینده فریاد احسنت احسنت در فضا طنین‌انداز است. هر کدام از نمایندگان در پشت تریبون تلاش دارد تا با دلایل متقن نظر وکلای ملت را به خود جلب کند، البته در این میان برخی اظهارات حواشی را هم به دنبال دارد.

شعرخوانی یک نماینده در حمایت از تلفیق

دلخوش یکی از موافقانی بود که در میانه سخنان خود در دفاع از اصلاحات صورت گرفته در کمیسیون تلفیق بودجه نسبت به لایحه بودجه سال 1400 خطاب به نمایندگان این شعر را خواند: «چشمی که همیشه بی‌خطا می‌بیند از دور تو را و هم مرا می‌بیند قانون طبیعت است، باور کنید هر کسی به تلفیق جفا کند، جفا می‌بیند»

اما حاشیه سخنان دلخوش نماینده صومعه‌سرا به اینجا ختم نشد. وی که بعد از سخنان پورابراهیمی نماینده مخالف کلیات لایحه بودجه 1400 در پشت جایگاه قرار گرفته بود، در پاسخ به انتقادات رئیس کمیسیون اقتصادی نسبت به لایحه بودجه اعلام کرد، سخنان شما تئوری و شعاری است و خود شما با وجود سه دوره رئیس کمیسیون اقتصادی بودن نتوانستید، اقدام خاصی در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور انجام دهید.

تعیین اولین پایه‌های مالیاتی برای جلوگیری از دلالی در کمیسیون اقتصادی

این اظهارات، اعتراض پورابراهیمی را به همراه داشت و او درخواست نوبت برای پاسخ به این انتقادات با استتناد به اصل 75 را کرد. رئیس کمیسیون اقتصادی در ادامه با موافقت رئیس مجلس ضمن حمایت از اقدامات کمیسیون متبوع خود خطاب به نمایندگان گفت: نباید اقدامات کمیسیون اقتصادی را زیر سؤال برد، این کمیسیون برای جلوگیری از سفته بازی و دلالی و فرارهای مالیاتی تلاش‌های گسترده‌ای با تصویب قوانین مربوطه داشته است.

انتقاداتی از جنس قانون خطاب به رئیس‌ دولت!

اما عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه سال 1400 انتقاد برخی نمایندگان را در پی داشت و آنها در میانه مخالف‌ها و موافقت‌ها تذکراتی را نسبت به این موضوع بیان کردند. حجت‌الاسلام روحانی طی مدت زمان بیش از 6 ماهه آغاز به کار دور یازدهم مجلس با وجود بارها دعوت از سوی رئیس مجلس در هیچ کدام از جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به بهانه عدم اجازه ستاد مقابله با کرونا حضور نیافت.

10 روز قبل طی نامه کتبی از رئیس‌جمهور دعوت کردیم اما اجابت نشد

محمدرضا صباغیان‌بافقی نماینده مردم مهریز و بافق اولین نماینده‌ای بود که با استناد به بند (ج) ماده 108 آیین نامه داخلی در انتقاد به عدم حضور رئیس جمهور در نشست امروز خطاب به رئیس مجلس گفت: براساس این ماده، رئیس جمهور باید در جلسه امروز حضور یافته و از کلیات بودجه دفاع می‌کرد و سپس سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه به ایراد گزارش کمیسیون می‌پرداخت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم در پاسخ به تذکر این نماینده ضمن تاکید بر حضور رئیس جمهور در جلسه امروز طبق قانون اعلام کرد: وی باید برای دفاع از کلیات بودجه سال 1400 در مجلس حضور پیدا می‌کرد به همین دلیل از 10 روز قبل نامه کتبی نوشتم و از ایشان به طور رسمی دعوت کردم، رئیس جمهور این دعوت را اجابت نکرد بنابراین ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم.

روحانی در قرنطینه اعلام می‌کند، مصوبه مجلس و کمیسیون تلفیق را نمی پذیریم

ایموسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس، دیگر نماینده‌ای بود که ضمن انتقاد از عدم حضور رئیس‌جمهور در نشست بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده گفت: رئیس جمهور طی 9 ماه گذشته حتی یکبار هم در صحن علنی مجلس حضور نیافته و این موضوع هیچ توجیهی ندارد و وی در قرنطینه اعلام می‌کند، مصوبه مجلس و کمیسیون تلفیق را نمی پذیریم و ایرادات مختلفی به گزارش کمیسیون تلفیق وارد می کند.

رئیس جمهور ضمن حضور در مجلس باید درباره ارز و یارانه توضیح می‌داد

سلیم، عضو هیئت رئیسه مجلس، هم در ادامه نشست در این مورد گفت: به نظر آقای روحانی از اجرای قانون استنکاف کرده، در حالی که باید در مجلس حاضر و درباره وضعیت ارز و یارانه توضیحاتی را ارائه می‌داد.

لایحه بودجه تورم سنگینی به مردم تحمیل می کند

متفکر آزاد، دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس، هم با استناد به اصول 29، 43، 85 و 96 قانون اساسی و بند 11 ماده 22 آیین نامه داخلی مجلس و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه درباره کلیات لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد: بی‌انضباطی، عدم شفافیت، کاهش سرمایه گذاری، عدم اصلاح ساختار بودجه و رانت سنگین ارز ترجیحی و تحمیل تورم سنگین به مردم از ویژگی های لایحه تقدیمی دولت است.

لایحه بودجه دقیقا در موعد مقرر قانونی تقدیم مجلس شد

با اتمام سخنان موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه، رئیس سازمان برنامه و بودجه ساعت 11:45 دقیقه در پشت جایگاه قرار گرفت و به دفاع از لایحه بودجه دولت پرداخت. اما طی دفاعیه خود انتقادات تندی را نسبت به عملکرد کمیسیون تلفیق بودجه در اصلاح این لایحه مطرح و اعلام کرد: منابع عمومی در لایحه بودجه سال 1400 بالغ بر 841 هزار میلیارد تومان از سوی دولت اعلام شد که رشد 47 درصدی و زیادی داشت، اما در کمیسیون متشکل از نمایندگان مجلس، این رقم به یک هزار و 120 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

بودجه ۱۴۰۰ لایحه پراسراری بود

انتقادات تند رئیس سازمان برنامه و بودجه واکنش نمایندگان را در پی داشت و صدای دو دوی آنها در فضا طنین‌انداز شد. سیدشمس‌الدین حسینی یکی از اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس در پاسخ به این انتقادات ضمن بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ لایحه پراسراری بود و جرم کمیسیون تلفیق این بود که اسرار هویدا می‌کرد، جهت شفاف سازی در این زمینه به تشریح جزئیات واقعیات ارقامی که دولت در بودجه قرار داده و اصلاحاتی که این کمیسیون انجام داده است، پرداخت.

مجلس چگونه باید دوگانگی ناشی از پیشنهادات دولت در لایحه بودجه را حل کند

رئیس مجلس هم نسبت به سخنان نوبخت واکنش نشان داد و گفت: وقتی می گویید صادرات نفت در وضعیت فروش حداقلی به سر می برید چرا در لایحه خود پیشنهاد فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را پیشنهاد دادید؟ این دوگانگی را مجلس چطور حل کند؟

دولت باید به جای فرافکنی پاسخگو باشد

نادران، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ خطاب به دولت با بیان اینکه شعار ندهید، قیمت روغن مصرفی از ابتدای سال با وجود تخصیص ارز دولتی؛ ۱۰۰ درصد افزایش یافت، گفت: دولت باید به جای فرافکنی پاسخگو باشد.

کلیات لایحه دولت برای بودجه سال ۱۴۰۰ رد شد

با پایان یافتن سخنان نادران، کلیات لایحه بودجه سال 1400 کل کشور به رای گذاشته شد و نمایندگان در واکنش به این موضوع فریاد دو دو به راه انداخته و مخالفت خود را با کلیات بودجه اعلام کردند و در نهایت کلیات بودجه سال آینده کشور با 99 ‏رای موافق، 148 ‏رای مخالف و 12 ‏رای ممتنع از مجموع 261 نماینده حاضر در مجلس رد شد.

دولت از تجربه کمیسیون تلفیق برای ارائه لایحه پیشنهادی بودجه استفاده کند

رئیس مجلس بعد از رد کلیات لایحه بودجه اظهار کرد: دولت در مواجهه با اصلاح ساختار بودجه که از سوی کمیسیون تلفیق صورت گرفت، تعامل مناسب نداشت و امروز نیز در این نشست شاهد آن بودیم. امیدواریم دولت از فرصت کنونی برای اصلاح بودجه استفاده کند.

این سخنان دکتر قالیباف در حالی مطرح شد که نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه بارها در جلسه امروز نسبت به عدم تعامل مسئولان دولتی در اصلاح لایحه بودجه سال آینده کشور انتقاد و اعتراض کردند.

پایان جلسه علنی ۱۴ بهمن ماه مجلس

در نهایت بعد از چهار ساعت چکش کاری کلیات لایحه بودجه، زنگ پایان نشست علنی مجلس شورای اسلامی راس ساعت 12 و 5 دقیقه به صدا درآمد.

 

خانه ملت

نوشتن دیدگاه