سه شنبه 25 ارديبهشت 1403, Tuesday 14 May 2024, مصادف با 6 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1609
منتشر شده در شنبه, 25 بهمن 1393 20:38
تعداد دیدگاه: 0

همراز| احمدرضا دلیران فیروز* : دولت های عربی همواره نگران نفوذ سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درجهان اسلام بوده و هستند. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران و به دنبال آن ارائه الگویی از حکومت مردم سالاری اسلامی از سوی آن کشور با تکیه بر ارزش های دینی، ملی و فرهنگی و تاکید بر حمایت از...

همراز| احمدرضا دلیران فیروز* : دولت های عربی همواره نگران نفوذ سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درجهان اسلام بوده و هستند.
بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران و به دنبال آن ارائه الگویی از حکومت مردم سالاری اسلامی از سوی آن کشور با تکیه بر ارزش های دینی، ملی و فرهنگی و تاکید بر حمایت از حقوق مستضعفان جهان، همواره دولت های عربی که عموما بر پایه حکومت های استبدادی و موروثی تشکیل شده اند را نگران نقش و نفوذ انقلاب اسلامی ایران در جهان عرب و کشورهای اسلامی کرده است از این رو دولت های عربی به ویژه عربستان، اردن، قطر و امارات تلاش بسیاری کرده اند تا با ایجاد جو ایران هراسی در منطقه و جهان بر مبنای تئوری توطئه با نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام مقابله کنند.
ایران تنها کشوری در جهان اسلام است که هم دارای جمعیت اکثریت شیعه است و هم دارای یک حکومت مردم سالاری اسلامی که یک الگوی جدید و موفق را در زمینه حکومت داری بر پایه احترام به ارزش های مذهبی، ملی و مردم سالاری به جهان عرضه کرده و این موارد باعث نگرانی دولت های عربی و قدرت های منطقه ای شده که نمی خواهند الگوی جمهوری اسلامی ایران در جوامع آنها گسترش پیدا کند و موجب مطالبات مردمی شود.
بی شک خیزش و اعتراضات مردمی در قالب بهار اسلامی در کشورهای عربی منطقه همچون تونس، مصر، لیبی، یمن، بحرین و عربستان بر علیه حکومت های دیکتاتوری آنها که بر پایه حکومت موروثی اقلیتی بر اکثریت بنا شده است با الهام گرفتن مردم آن جوامع از ارزش های معنوی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بوده است و این موضوع نشان از میزان نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران در بین مردم منطقه دارد.
بعضی از دولت های عربی منطقه همواره تلاش و تاکید داشته اند که پروژه ایران هراسی را به موازات پروژه شیعه هراسی دنبال کنند و نفوذ ایران برشیعیان منطقه را که البته قدمتی تاریخی نیز دارد به عنوان یک بحران امنیتی و ضد صلح در منطقه خاورمیانه نشان دهند و به شدت بر روی آن اصرار ورزند تا به نوعی سعی کنند مشروعیت از دست رفته حکومت های خویش را بازیابند.
سیاست دولت های عربی همچون عربستان، اردن، قطر و امارات همواره در راستای پروژه شیعه هراسی و ایجاد اختلافات بین شیعه و سنی و نشان دادن شیعیان به عنوان یک خطر برای اهل سنت که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می شوند بوده است.
به عنوان نمونه عبدالله دوم پادشاه اردن برای ترویج پروژه شیعه هراسی بارها از اصطلاح هلال شیعی نام برده و با سیاست ورزی نفوذ ایران بر شیعیان عراق را بشدت نگران کننده نامیده است.
آن ها همواره با تبلیغات وسیع تلاش کرده اند که جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی امنیتی برای همسایگانش جلوه دهند و هموراه ایران را متهم به دخالت در امور داخلی خویش نموده اند.
عربستان سعودی نیز قصد دارد با تبلیغات منفی بسیار بر علیه جمهوری اسلامی ایران و شیعیان دخالت های خود را در امور داخلی کشورهایی همچون بحرین و عراق و حمایت از گروهک های تروریستی تکفیری در سوریه را موجه جلوه دهد و حتی از تلاش برای به بن بست کشیدن پرونده هسته ای ایران و مذاکراتش با کشورهای 3+3 دریغ نکرده است.
عربستان سعودی و امارات استراتژی حمایت از گروهک های تروریستی تکفیری در بلوچستان پاکستان را که بر علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامات تروریستی انجام می دهند دنبال می کند که البته نتوانسته از این استراتژی هم نتیجه ای به دست آورد.
عربستان سعودی همواره از قدرت گرفتن شیعیان در عراق نگرانی داشته وشیعیان عراق را تحت نفوذ جمهوری اسلامی ایران می داند و سعی دارد با حمایت ازگروه های وابسته به خود و همچنین گروهک های تکفیری تروریستی قدرت شیعیان را در عراق مهار کند و زمانی که این سیاست خود را شکست خورده دید و حزب نوری المالکی با رای اکثریت مردم به پیروزی مجدد در انتخابات پارلمانی عراق رسید با حمایت مالی و تسهیلاتی بسیار از گروهک تروریستی داعش و اعضاء حزب منحله بعث و حامیان صدام حسین و دادن رشوه به بعضی ازمقامات دولتی و نظامی خائن عراقی در شهرهای موصل و تکریت با ایجاد بحران امنیتی و تروریستی در عراق مانع از تشکیل پارلمان جدید عراق و به دنبال آن تشکیل دولت جدید نوری المالکی شود و گروه های شیعه عراقی و حمایت جمهوری اسلامی ایران و نحوه اداره امور کشور توسط نوری المالکی را عامل بحران و اقدامات وحشیانه و تروریستی داعش در عراق را اختلافلات مذهبی واعتراضات اهل سنت عراق نشان دهد که این سیاست با محکوم کردن جهانی جنایات داعش به عنوان نسل کشی و هم چنین انتخاب دکتر حیدر العبادی سیاستمدار شیعه مورد تایید مرجعیت عراق و جمهوری اسلامی ایران و سایر گروه های عراقی این سیاست تبلیغاتی عربستان سعودی نیز به شکست انجامید.
یکی دیگر از دلایل سیاست ایران هراسی دولت های عربی حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از مقاومت مردم مظلوم فلسطین بر علیه رژیم غاصب صهیونیستی است.
دولت های عربی بارها نشان دادند که چیزی به غیر از یک سیاست به شدت ناتوان، انفعالی و سازشکارانه در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم فلسطین ندارند و از این رو بشدت تحت فشار افکار عمومی مسلمانان هستند در موضوع مقاومت همواره دولت های عربی در افکار عمومی مسلمانان تحقیر شده اند و بالعکس جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی واقعی مقاومت شناخته شده است از این رو دولت های عربی با دنبال کردن پروژه ایران هراسی به دنبال انحراف اذهان عمومی از موضوع مقاومت و موفقیت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هستند.
نفوذ جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای شیعه و دارای یک حکومت مردم سالار دینی در کشورهای عرب منطقه همچون عراق، سوریه، لبنان و بحرین و از طرفی دیگر دیپلماسی فعال ایران در سطح منطقه خاورمیانه و جهان که تلاش دارد ایران را عامل امنیت، توسعه و هم چنین مانع بزرگ افراطی گری و تروریسم در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام نشان دهد بر نگرانی دولت های عربی افزوده است.
جمهوری اسلامی ایران نقش یک قدرت مستقل و تاثیرگذار در تحولات منطقه ای را دارد و در عمل هیچ معادله ای در منطقه خاورمیانه بدون در نظر گرفتن قدرت جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر نیست.
سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه همواره به گونه ای بوده است که تبلیغات ضد ایرانی و ضد شیعه دولت های عربی و ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی خنثی شده است از این رو این دولت ها با تشکیل و حمایت های مالی و لجستیکی فراوان از گروهک های تروریستی تکفیری در افغانستان، پاکستان، نیجریه، سومالی، لیبی، عراق و سوریه سعی در ایجاد آشوب و ناامنی دردیگر کشورهای منطقه برای دامن زدن به اختلافات مذهبی و انحراف اذهان مردم کشورهای خود از موضوعات مهم و مطالباتشان داشته اند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با حمایت قاطع حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی که با درایتی بی نظیر توطئه های دشمنان را از ایجاد اختلاف بین مسلمانان پیش بینی کرده بودند، در جهت اتحاد میان مسلمانان هفته ای را به عنوان هفته وحدت نامگذاری نموده و فرمودند:ما با مسلمانان اهل سنت یکی هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه میان مسلمانان بشود بدانید یا جاهل است یا از کسانی است که می خواهد بین مسلمانان اختلاف بیندازند.
امام در جمله ای تاریخی فرمودند که امروز سر خلافت امیر المومنین اختلاف کردن، خیانت به اسلام است این سخنان گوهربار امام خمینی(ره) نشان از آن دارد که انقلاب اسلامی ایران هیچگاه به دنبال ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت نبوده و نیست و تبلیغات ایران هراسانه و شیعه هراسانه بعضی از دولت های عربی جایگاهی در اذهان دانشمندان و روشنفکران منطقه و جهان نداشته و نخواهد داشت و قطعاسیاستی شکست خورده است.

*مشاور مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم

ایجاد جو ایران هراسی بر مبنای تئوری توطئه

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
نوشتن دیدگاه